Aktuell läsning

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Inläggav Anders » 14 feb 2012 18:01

Har lagt Z und S på is lite, irriterad på den här ångesten.

Läser, just nu faktiskt, Filosoferna som Algot nämnde och Kants Prolegomena, filosofiskt. Sen läser jag en Nesser(människa utan hund) och hör en annan i Cd-bokform(himmel över London). Gillar nessers eftertänksamma språk och handlingar.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Aktuell läsning

Inläggav Pilatus » 19 mar 2014 09:31

Den dolda dörren [Om undran inför döden]
av OWE WIKSTRÖM
Vart leder den dolda dörren som vi passerar den dag vårt liv tar slut? Owe Wikström resonerar om olika vägar att möta dödens problem. De flesta skräms av tanken på att de om några år inte längre ska leva och mycket finns skrivet om döendet som process.Terminalvården är väl utbyggd, nedbrytandet och smärtsamma avskedstaganden går att förhålla sig till. Men vad gör vi med vår undran eller ångest över dödens innehåll – vart vi tar vägen?

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Aktuell läsning

Inläggav Anders » 24 mar 2014 12:55

Är rätt splittrad nu, läser massor...
Filosofiskt så är det parallellt:
Wittgenstein - Tractatus (långtidsprojekt)
En biografi om Wittgensteins liv
Ayn Rand - The virtue of Selfishness
Ayn Rand - Förnuft, egoism, kapitalism

Skönlitterärt:
Steglitsan av Donna Tartt
Rörgast av Johan Theorin

Har alltid gjort så, måste ha lite olika böcker på gång efter humör och ork. Men nu är det lite väl många...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Aktuell läsning

Inläggav David H » 22 okt 2014 00:18

Läser "Ishmael" av Daniel Quinn som en del i nån sorts bokcirkel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ishmael_%28novel%29

Om det inte var för att det var en del i en bokcirkel hade jag nog inte börjat läsa. Men tycker boken i grunden är vettig. Ger perspektiv på tillvaron.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Aktuell läsning

Inläggav David H » 22 okt 2014 00:20

Anders skrev:Är rätt splittrad nu, läser massor...
Filosofiskt så är det parallellt:
Wittgenstein - Tractatus (långtidsprojekt)
En biografi om Wittgensteins liv
Ayn Rand - The virtue of Selfishness
Ayn Rand - Förnuft, egoism, kapitalism

Skönlitterärt:
Steglitsan av Donna Tartt
Rörgast av Johan Theorin

Har alltid gjort så, måste ha lite olika böcker på gång efter humör och ork. Men nu är det lite väl många...


Vilken Wittgenstein-biografi var/är det du läste/läser? Monk? Eller Malcom?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Aktuell läsning

Inläggav David H » 28 jan 2015 16:17

Har just tagit mig igenom kurs i Kinesisk litteraturhistoria. Blev inte så mycket läsning av skönlitteratur dock, utan mer läsning om litteraturen. I vilket fall, en författare som jag intresserat mig för: Lao She. Skrev en analys av en av hans noveller. Nu är jag lite intresserad av att läsa hans roman Richshaw Boy... får sse om det blir av.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Aktuell läsning

Inläggav SigurdV » 30 jan 2015 16:34

rekoj skrev:Har just tagit mig igenom kurs i Kinesisk litteraturhistoria. Blev inte så mycket läsning av skönlitteratur dock, utan mer läsning om litteraturen. I vilket fall, en författare som jag intresserat mig för: Lao She. Skrev en analys av en av hans noveller. Nu är jag lite intresserad av att läsa hans roman Richshaw Boy... får se om det blir av.


Jo nog har meta perspektiven förvandlat vetenskaperna =P~

Sysslar de med något annat än metodfrågor nuförtiden?

(Slängde just ifrån mig en bok om ide historia.)

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Aktuell läsning

Inläggav SigurdV » 30 jan 2015 16:38

Pilatus skrev:Den dolda dörren [Om undran inför döden]
av OWE WIKSTRÖM
Vart leder den dolda dörren som vi passerar den dag vårt liv tar slut? Owe Wikström resonerar om olika vägar att möta dödens problem. De flesta skräms av tanken på att de om några år inte längre ska leva och mycket finns skrivet om döendet som process.Terminalvården är väl utbyggd, nedbrytandet och smärtsamma avskedstaganden går att förhålla sig till. Men vad gör vi med vår undran eller ångest över dödens innehåll – vart vi tar vägen?

Bild

Gäsp!
Jo jag har ju lite egna tankar om det där...
Så småningom går det nog att läsa om dem i facktidskrifterna :)

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Aktuell läsning

Inläggav David H » 31 jan 2015 00:43

SigurdV skrev:
rekoj skrev:Har just tagit mig igenom kurs i Kinesisk litteraturhistoria. Blev inte så mycket läsning av skönlitteratur dock, utan mer läsning om litteraturen. I vilket fall, en författare som jag intresserat mig för: Lao She. Skrev en analys av en av hans noveller. Nu är jag lite intresserad av att läsa hans roman Richshaw Boy... får se om det blir av.


Jo nog har meta perspektiven förvandlat vetenskaperna =P~

Sysslar de med något annat än metodfrågor nuförtiden?

(Slängde just ifrån mig en bok om ide historia.)


Min erfarenhet av litteraturkurser är att de kan vara väldigt olika. När jag läste litteraturvetenskap t ex var det en del kurser som närmast liknade bokcirklar. Dvs man läser och diskuterar böcker men utan att bry sig särskilt om sekundärlitteratur eller dylikt. Personligen föredrar jag nåt mittemellan, med både läsning av litteratur och sekundärlitteratur.

Men när jag läser masterprogram nu (sociologi) är det vääldigt mycket metodfrågor.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

reflex
Inlägg: 1261
Blev medlem: 24 nov 2012 11:10

Aktuell läsning

Inläggav reflex » 31 jan 2015 13:11

rekoj skrev:
SigurdV skrev:
rekoj skrev:Har just tagit mig igenom kurs i Kinesisk litteraturhistoria. Blev inte så mycket läsning av skönlitteratur dock, utan mer läsning om litteraturen. I vilket fall, en författare som jag intresserat mig för: Lao She. Skrev en analys av en av hans noveller. Nu är jag lite intresserad av att läsa hans roman Richshaw Boy... får se om det blir av.


Jo nog har meta perspektiven förvandlat vetenskaperna =P~

Sysslar de med något annat än metodfrågor nuförtiden?

(Slängde just ifrån mig en bok om ide historia.)


Min erfarenhet av litteraturkurser är att de kan vara väldigt olika. När jag läste litteraturvetenskap t ex var det en del kurser som närmast liknade bokcirklar. Dvs man läser och diskuterar böcker men utan att bry sig särskilt om sekundärlitteratur eller dylikt. Personligen föredrar jag nåt mittemellan, med både läsning av litteratur och sekundärlitteratur.

Men när jag läser masterprogram nu (sociologi) är det vääldigt mycket metodfrågor.

Om du är intresserad av Taoism kan jag rekommendera "Konsten att njuta av livet" av Lin Yutang.
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Aktuell läsning

Inläggav SigurdV » 31 jan 2015 20:58

reflex skrev:
rekoj skrev:
SigurdV skrev:[Jo nog har meta perspektiven förvandlat vetenskaperna =P~

Sysslar de med något annat än metodfrågor nuförtiden?

(Slängde just ifrån mig en bok om ide historia.)


Min erfarenhet av litteraturkurser är att de kan vara väldigt olika. När jag läste litteraturvetenskap t ex var det en del kurser som närmast liknade bokcirklar. Dvs man läser och diskuterar böcker men utan att bry sig särskilt om sekundärlitteratur eller dylikt. Personligen föredrar jag nåt mittemellan, med både läsning av litteratur och sekundärlitteratur.

Men när jag läser masterprogram nu (sociologi) är det vääldigt mycket metodfrågor.

Om du är intresserad av Taoism kan jag rekommendera "Konsten att njuta av livet" av Lin Yutang.

Tja ... jag är intresserad av det mesta ... Men hinner inte läsa allt jag borde, så jag har en tendens att satsa på sammandrag och andrahandsuppgifter:)
Och det händer inte mycket inom sociologin vad jag har hört?
De måste väl bli klara med metodfrågorna innan de kan börja vara vetenskapliga ;)

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Aktuell läsning

Inläggav David H » 01 feb 2015 23:04

SigurdV skrev:Tja ... jag är intresserad av det mesta ... Men hinner inte läsa allt jag borde, så jag har en tendens att satsa på sammandrag och andrahandsuppgifter:)
Och det händer inte mycket inom sociologin vad jag har hört?
De måste väl bli klara med metodfrågorna innan de kan börja vara vetenskapliga ;)


Pierre Bourdieu är en magnifik tänkare inom sociologin. Bourdieu förstår sig till exempel på Wittgenstein, och den praktiska tillämpningen inspirerad av Wittgenstein, som få andra, om du frågar mig. Men också Bourdieu är mer världslig av sig,,, (annars hade det ju varit svårt att vara sociolog iofs)
I övrigt har jag inget särskilt stort intresse för andra sociologer.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Aktuell läsning

Inläggav David H » 01 feb 2015 23:19

reflex skrev:
rekoj skrev:Har just tagit mig igenom kurs i Kinesisk litteraturhistoria. Blev inte så mycket läsning av skönlitteratur dock, utan mer läsning om litteraturen. I vilket fall, en författare som jag intresserat mig för: Lao She. Skrev en analys av en av hans noveller. Nu är jag lite intresserad av att läsa hans roman Richshaw Boy... får se om det blir av.

Om du är intresserad av Taoism kan jag rekommendera "Konsten att njuta av livet" av Lin Yutang.


Jag läste just lite om Lin Yutang. Tydligen var han aktiv samtidigt som Lu Xun och Lao She, första halvan av 1900-talet i Kina. Skulle ju kunna va intressant att läsa eftersom jag intresserat mig en del för den kinesiska litteraturen under den perioden.

Annars om nån mot förmodan skulle va intresserad att läsa min uppsats om Lu Xun och Lao She, har jag laddat upp den här:
http://davidholmberg.se/skrivarkiv/?p=198 (Finns också länk till min muntliga redovisning här, ifall nån skulle vilja höra hur jag låter :P)
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Aktuell läsning

Inläggav Anders » 02 feb 2015 13:34

Som synes nedan kämpar jag med Nozicks ASU. Har läst igenom, kämpar nu med att bli klok på hans argument mot Rawls, det är väldigt akademiskt, men jag kämpar med att hitta essensen i skillnaden mellan det här med "entitlement" vs "justice" á la Rawls. Om Nozick är så genialisk som alla säger.

Låt vara att det här är historia numer, och att det runnit en del vatten sen dess, men på ett sätt är det nästan en mer intressant diskussion nu än då, då nationalstaternas roll har blivit svagare, och den globala kapitalismen blir starkare. Men då jag har betat av de här två skall jag söka mig senare i tiden. Politisk filosofi intresserar mej.

Men det blir inte så många sidor i veckan lästa vid den här tiden på året, efter jul. Plikterna är många och pendlingen tung. Det blir hellre en roman av Nora Roberts...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Aktuell läsning

Inläggav SigurdV » 02 feb 2015 16:04

rekoj skrev:
SigurdV skrev:Tja ... jag är intresserad av det mesta ... Men hinner inte läsa allt jag borde, så jag har en tendens att satsa på sammandrag och andrahandsuppgifter:)
Och det händer inte mycket inom sociologin vad jag har hört?
De måste väl bli klara med metodfrågorna innan de kan börja vara vetenskapliga ;)


Pierre Bourdieu är en magnifik tänkare inom sociologin. Bourdieu förstår sig till exempel på Wittgenstein, och den praktiska tillämpningen inspirerad av Wittgenstein, som få andra, om du frågar mig. Men också Bourdieu är mer världslig av sig,,, (annars hade det ju varit svårt att vara sociolog iofs)
I övrigt har jag inget särskilt stort intresse för andra sociologer.

Den här snubben?
http://en.wikipedia.org/wiki/Pierre_Bourdieu
Jag hittade det här vid första titten:
//He extended the idea of capital to categories such as social capital, cultural capital, financial capital, and symbolic capital. For Bourdieu each individual occupies a position in a multidimensional social space; he or she is not defined only by social class membership, but by every single kind of capital he or she can articulate through social relations. That capital includes the value of social networks, which Bourdieu showed could be used to produce or reproduce inequality.//


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster