Knausgård

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Knausgård

Inläggav Algotezza » 26 mar 2012 11:05

Vad tror ni Knausgårds självbiografiska romansvit kommer att heta när  - och om - den ges ut i Tyskland?

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Knausgård

Inläggav Pilatus » 26 mar 2012 16:44

Algotezza skrev:Vad tror ni Knausgårds självbiografiska romansvit kommer att heta när  - och om - den ges ut i Tyskland?


Att översätta till Mein Kampf ger konstiga assocationer. Filmtitlar varierar ju starkt och anpassas till mottagarlandets preferenser, så förlaget kommer säkert på något. (Om det skulle bli aktuellt med en översättning.)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 26 mar 2012 17:02

Den kommer väl att heta Mein Leben.

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Annicken
Inlägg: 90
Blev medlem: 15 nov 2011 00:59

Inläggav Annicken » 26 mar 2012 21:46

Kul fråga! Och kul att det finns de som har tid att fundera på sånt ... :)

Har du läst den (alla el någon av delarna) Algo? Jag har bara läst recensioner och tänkt att kanske man skulle läsa iaf första delen, för att se om det är något. Skulle vara kul att höra om någon "vanlig dödlig", om uttrycket tillåts, har läst o tycker nåt om "Knausen".

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 27 mar 2012 06:39

Annicken skrev:Kul fråga! Och kul att det finns de som har tid att fundera på sånt ... :)

Har du läst den (alla el någon av delarna) Algo? Jag har bara läst recensioner och tänkt att kanske man skulle läsa iaf första delen, för att se om det är något. Skulle vara kul att höra om någon "vanlig dödlig", om uttrycket tillåts, har läst o tycker nåt om "Knausen".


Tänkte låna del ett på biblioteket. Har annars bara läst recensionerna av de olika delarna.

Kom och tänka på Proust... att erinra/återuppbygga det förflutna - även i detalj...

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
sårskaft
Inlägg: 97
Blev medlem: 09 apr 2017 10:18
Kontakt:

Re:

Inläggav sårskaft » 23 apr 2017 19:29

Annicken skrev:Kul fråga! Och kul att det finns de som har tid att fundera på sånt ... :)

Har du läst den (alla el någon av delarna) Algo? Jag har bara läst recensioner och tänkt att kanske man skulle läsa iaf första delen, för att se om det är något. Skulle vara kul att höra om någon "vanlig dödlig", om uttrycket tillåts, har läst o tycker nåt om "Knausen".

Jag har läst del 1 & 2 & ungefär halva del 3. Har för mig att jag tyckte om dem.
:shock: ingenting ingenting ingenting ingenting ... http://sv.ingenting.wikia.com/wiki/Huvudsida :?: ](*,)

Användarvisningsbild
sårskaft
Inlägg: 97
Blev medlem: 09 apr 2017 10:18
Kontakt:

Re:

Inläggav sårskaft » 23 apr 2017 19:30

Algotezza skrev:Den kommer väl att heta Mein Leben.

/Algotezza

Den kan väl heta Mein Streben.
:shock: ingenting ingenting ingenting ingenting ... http://sv.ingenting.wikia.com/wiki/Huvudsida :?: ](*,)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Knausgård

Inläggav Algotezza » 25 apr 2017 12:32

Karl Ove Knausgårds bok Min kamp 1 må bytte navn når boka lanseres i Tyskland neste år. Tittelen på boka i Tyskland blir "Sterben", som betyr å dø.


https://www.nrk.no/sorlandet/knausgard-endrer-tittel-i-tyskland-1.7244404
Göran Egevad egevad@gmail.com

sökandesjäl
Inlägg: 673
Blev medlem: 16 jul 2018 00:16

Re: Knausgård

Inläggav sökandesjäl » 23 sep 2018 14:49

Den ska heta samma som Hitlers. Reaktionerna spelar ingen roll, Hitler ska inte ges nån copyright.

Själv har jag läst hela serien, den var bra och enkel, fastän hans filosofiska bravader i slutet av den avslutande delen var sämre än resten.

Om man har läst första delen så kan man sluta om man vill, men jag tyckte om att läsa mera.


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster