Bra inkörsportar till Filosofer

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Bra inkörsportar till Filosofer

Inläggav Pilatus » 04 jul 2012 20:39

Marko skrev:
Pilatus skrev:"Livet är kort. Låt oss säga sanningen."
Schopenhauer

Men, det brukar vara alla filosofers dröm,
att hitta sanningen, vilket borde innebära att dom bara drömmer..

Har du drömt om Klein-Gordon ekvationen någon gång?
Moderator

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Re: Bra inkörsportar till Filosofer

Inläggav Marko » 04 jul 2012 21:03

Pilatus skrev:
Marko skrev:
Pilatus skrev:"Livet är kort. Låt oss säga sanningen."
Schopenhauer

Men, det brukar vara alla filosofers dröm,
att hitta sanningen, vilket borde innebära att dom bara drömmer..

Har du drömt om Klein-Gordon ekvationen någon gång?


Nope, dom får föra lorentz till en tvådimensionell yta om dom vill,
det löser inga bekymmer, det ger mer bekymmer. rörelsemängd existerar inte i det tvådimmensionella. (lorenz är en av dom få fysker jag trott på -relativt )

förresten vad har matematiska lagar att göra med hela verkligheten ?
1+1 = jag har roligt ?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Bra inkörsportar till Filosofer

Inläggav Anders » 04 jul 2012 21:43

Pilatus skrev:För vilka är listan ämnad?

För den som vill närma sig en viss filosof, som själv kanske inte är jättefackfilosofen med svart bälte, men man vill ändå lämna de allmäna verken och läsa något författaren själv skrivit. Hyfsat lättläst men som ändå ger en god start för att tillägna sig filosofens filosofi. Som du säger, lämpligt för den som börjar läsa filosofi på universitetet. Eller för såna som mej, som får för sig att läsa filosofi vid sidan av då daytimejobbet(ingenjörandet) känns jävligt tradigt...

Problemet är, om man nu inte har oändligt med tid, vad skall man läsa FÖRST av t.ex. Aristoteles.

Ett exempel . "Kritiken av det rena förnuftet" är väl Kants Opus Magni, men den är inte att leka med, tydligen, väldigt tungläst. Prolegomenan är betydligt mer lättillgänglig.

Alltså, någon intresserad frågar dig : Om jag skall läsa någon av Kants böcker, vilken är bra att börja med? Alla i trådstarten har jag blivit tipsad om här eller på andra forum, och de har alla kännts som bra starter då jag läst dem.

Sen KAN man, som jag gjorde, attackera Heidegger genom att ge sig på Sein und Zeit, men...

Ska försöka hålla trådstarten uppdaterad med bra förslag!

Håller du med om att "On denoting" är bra start för Russell? eller är "Filosofins problem" bättre? Eller kompletterar de varandra? Naturligtvis skriver många filosofer om många ämnen. "Den eviga freden", Kant, är ju till exempel både lättläst och rätt härlig.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Bra inkörsportar till Filosofer

Inläggav Pilatus » 04 jul 2012 22:11

Marko skrev:
Pilatus skrev:Har du drömt om Klein-Gordon ekvationen någon gång?

Nope, dom får föra lorentz till en tvådimensionell yta om dom vill,
det löser inga bekymmer, det ger mer bekymmer. rörelsemängd existerar inte i det tvådimmensionella.

Märkligt att du inte drömmer om Klein-Gordon ekvationen eftersom Higgs Boson ekvationen är ett slags förlängning av denna. Och nu har ju CERN hittat partikeln som man letat efter så länge. :)
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Bra inkörsportar till Filosofer

Inläggav Anders » 04 jul 2012 22:16

Några jag gärna skulle vilja angripa, har inte läst ngt originalverk än:

Aristoteles
Hegel
Kierkegaard
Spinoza
Wittgenstein (har bläddrat en hel del i Tractatus, men misstänker att den inte är rätt väg in)
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Bra inkörsportar till Filosofer

Inläggav Pilatus » 04 jul 2012 23:04

Anders skrev:För den som vill närma sig en viss filosof, som själv kanske inte är jättefackfilosofen med svart bälte, men man vill ändå lämna de allmäna verken och läsa något författaren själv skrivit. Hyfsat lättläst men som ändå ger en god start för att tillägna sig filosofens filosofi. Som du säger, lämpligt för den som börjar läsa filosofi på universitetet. Eller för såna som mej, som får för sig att läsa filosofi vid sidan av då daytimejobbet(ingenjörandet) känns jävligt tradigt...

Gottlob Frege, Skrifter i urval, Thales, 1995.
G.H. von Wright, Logik, filosofi och språk, Lund 1965.

Problemet är, om man nu inte har oändligt med tid, vad skall man läsa FÖRST av t.ex. Aristoteles.

Tre böcker om själen, Göteborg : Daidalos, 1999.

Ett exempel . "Kritiken av det rena förnuftet" är väl Kants Opus Magni, men den är inte att leka med, tydligen, väldigt tungläst. Prolegomenan är betydligt mer lättillgänglig.

Kritik av omdömeskraften, Stockholm : Thales, 2003

Alltså, någon intresserad frågar dig : Om jag skall läsa någon av Kants böcker, vilken är bra att börja med? Alla i trådstarten har jag blivit tipsad om här eller på andra forum, och de har alla kännts som bra starter då jag läst dem.

Läs en biografi till att börja med. Otfried Höffe, Thales, 2004

Sen KAN man, som jag gjorde, attackera Heidegger genom att ge sig på Sein und Zeit, men...

Oj, njae, om det skall vara nödvändigt så: Brev om humanismen, Stockholm : Thales, 1996.

Ska försöka hålla trådstarten uppdaterad med bra förslag!

Håller du med om att "On denoting" är bra start för Russell? eller är "Filosofins problem" bättre? Eller kompletterar de varandra? Naturligtvis skriver många filosofer om många ämnen. "Den eviga freden", Kant, är ju till exempel både lättläst och rätt härlig.

Filosofi för lekmän och andra essäer, Bertrand Russell, Stockholm : NoK, 1965
Moderator

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Re: Bra inkörsportar till Filosofer

Inläggav freddemalte » 04 jul 2012 23:18

Anders skrev:[...]Ett exempel . "Kritiken av det rena förnuftet" är väl Kants Opus Magni, men den är inte att leka med, tydligen, väldigt tungläst.[...]
Jag läser den nu. Inte så farligt tungläst. Varat och intet av Jean Paul Sartre var betydligt klurigare. Den bok som har rört om mest i min hjärna är nog den fantastiska Gödel, Escher, Bach: an Eternal Golden Braid av Douglas Hofstadter. / Fredrik

Bild
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster