Filosofiforumets effektiva novellklubb

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Rotkiv
Inlägg: 197
Blev medlem: 18 jul 2011 20:45

Filosofiforumets effektiva novellklubb

Inläggav Rotkiv » 27 jul 2012 12:05

Tänkte testa något jag inte genomfört tidigare. en novellklubb för FF är nu skapad.

vi länkar en novell och sen så läser vi och lämnar vårat omdöme om det vi precis läst.

varför novell? Snabbt, snabbare, snabbast. Vi är på nätet och det ska vara smidigt och enkelt att hinna engagera sig och säga sitt om varje novell.

vi gör ett försök och det kan vara vilken typ av novell som ni vill. Länka sen så bedömer vi.

för att få lite ordning så behövs det kriterier för bedömning. Vi kan börja med några enkla:

- Innehåll
- Rubrik
- Kvalitet

det finns säkert bättre kriterier och det är välkommet att komma med förslag på dessa.

vi gör ett försök. nu är Filosofiforumets novellklubb öppen!


Den första novellen:
http://noveller.eu/2012/01/09/alskling- ... -i-himlen/

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Filosofiforumets effektiva novellklubb

Inläggav Anne » 27 jul 2012 12:58

Kul idé, rotkiv :)

Vad jag tycker är bra med titeln är att man förstår på förhand ungefär vad novellen ska handla om. Jag tycker början är bäst. Gillar att hon pekar ut lite av hans egenheter. Tyvärr blev jag inte direkt gripen av berättelsen. Styckeindelning hade inte skadat. Den finaste meningen tycker jag är "Solen är alldeles för ljus och natten känns skrämmande ensam".

Rotkiv
Inlägg: 197
Blev medlem: 18 jul 2011 20:45

Re: Filosofiforumets effektiva novellklubb

Inläggav Rotkiv » 27 jul 2012 13:27

har blandade känslor inför ämnet i novellen. det bli för personligt för att ryckas med. förstår författaren men ämnet är för "enkelt", ger för många sympatipoäng.

Kanske om den skulle varit skriven från den botgångnes perspektiv. där sista biten var skriven ur ett drömperspektiv. där den bortgångnes egna tankar om hur det skulle tänkas om h*n efter sin död.

men jag antar att det är en hyllning.


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster