Boktips: Alkuajatus

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

insictus
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 mar 2011 14:36

Boktips: Alkuajatus

Inläggav insictus » 07 aug 2012 21:52

Boktips Livskunskap/vetskap/filosofi.

Alkuajatus - Urtanken - Livets lilla handbok (Hannu 2010). Enligt boken kopierar vi tankar ur vår omgivning redan från barndomen, och dessa tankar definierar väldigt starkt hur vi ska bete oss och vad vi ska göra i livet, för att uppfylla var tids och omgivnings förväntningar av oss, oavsett vilket samhälle och kultur vi växer upp i. Dessa yttre tankar blir till yttre viljor i sinnet, och p.g.a detta hamnar vår egen ursprungliga vilja i det omedvetna.

Denna bok är till för alla och med hjälp av den lär man sig att förstå vad tankar är, hur de fungerar samt hur man kan observera dem. När man hittar en tanke, har man blivit medveten om den och när man har förstått den tillräckligt väl, kan man välja bort den. Innan dess påverkar den tanken valen och därför också livet från det omedvetna, utan att man ens märker det. När man fortsätter att avslöja dessa inlärda tankar, växer medvetenheten om en själv hela tiden och samtidigt som valen blir mer och mer medvetna börjar de dessutom baseras på den egna fria viljan.

Rekommenderas varmt, boken erbjuder en helt ny och annorlunda synvinkel för att belysa saker och ting, och den fungerar verkligen!

Mer om boken på sidan http://www.alkuajatus.org

Användarvisningsbild
Sundhh
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 sep 2012 12:35

Boktips: Alkuajatus

Inläggav Sundhh » 01 okt 2012 14:27

Tack för tipset! Är på bokjakt just när det gäller filosofigenren. Är lite av en nybörjare hehe :mrgreen: Den enda bok jag har kommit över är Nietzsches Den glada vetenskapen.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Boktips: Alkuajatus

Inläggav Pilatus » 01 okt 2012 15:19

Sundhh skrev:Tack för tipset! Är på bokjakt just när det gäller filosofigenren. Är lite av en nybörjare hehe :mrgreen: Den enda bok jag har kommit över är Nietzsches Den glada vetenskapen.

I så fall tror jag att det finns enklare ingångar till filosofin. Min rekommendation är Thomas Nagels lilla bok Vad är meningen med alltihop? Det är en välskriven bok som handlar om medvetandet, om hur vi vet någonting, den fria viljan, rättvisa, livets mening och några andra frågor som är av sådant slag som du kommer att möta här på forumet.
En annan bok som jag vill rekommendera är Richard Osbornes Filosofi för nybörjare som påminner om en serietidning, varje sida är tecknad. Man skall inte förledas att tro att nivån är speciellt låg. Men hela högen av filosofer finns med från Thales och framåt. En enkel uppslagsbok.

Fråga bibliotekarien på ditt bibliotek. De brukar vara glada om de får frågor om annat än deckare.
Moderator


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster