Ranelid

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Ranelid

Inläggav Algotezza » 20 okt 2012 12:18

"Om kvinnan inte tar emot mannens säd under sextio år dör mänskligheten ut..."

...eller kommer vi innan dess ha tillverkat syntetiska spermier och ägg och skapat henniskan via en konstgjort livmoder, utomkvedaren... Henskligheten tar över efter mänskligheten...?

Jag läser just nu Ranelids memoarer. Närvarande ständigt i hans text är hans tinnitus och uppkomsten av densamma. Hur påverkas en människa av att ständigt ha ett sågande ljud i huvudet? Är det inte ett mirrrakel att han då lyckats bli författare? Eller är skrivandet en flykt undan ljudet i huvudet? Som ett slags negativ drivkraft...

När jag väl kommit in i hans sätt att skriva - uppskattar jag hans verk.

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Ranelid - ljudillustration

Inläggav Algotezza » 26 okt 2012 11:13



/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
AleichemSholem
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 jul 2011 20:48
Ort: Lund

Ranelid

Inläggav AleichemSholem » 20 nov 2012 02:44

Algotezza skrev:"Om kvinnan inte tar emot mannens säd under sextio år dör mänskligheten ut..."

...eller kommer vi innan dess ha tillverkat syntetiska spermier och ägg och skapat henniskan via en konstgjort livmoder, utomkvedaren... Henskligheten tar över efter mänskligheten...?

Jag läser just nu Ranelids memoarer. Närvarande ständigt i hans text är hans tinnitus och uppkomsten av densamma. Hur påverkas en människa av att ständigt ha ett sågande ljud i huvudet? Är det inte ett mirrrakel att han då lyckats bli författare? Eller är skrivandet en flykt undan ljudet i huvudet? Som ett slags negativ drivkraft...

När jag väl kommit in i hans sätt att skriva - uppskattar jag hans verk.

/Algotezza


Att påstå att det är ett mirakel att han blivit författare trots sitt påstådda 'handikapp' är väl att ta i. Beethoven skrev sina kanske viktigaste verk när han var helt döv. Det -om något- kan man påstå vara ett mirakel. Eller är det kanske så att där var lite ironi i det hela med tanke på att du använde dig av tre R? Man kan aldrig vara säker när det talas om Ranelid.

Nåja, hur som helst tycker jag att han är en pompös litterär pajas vars ego kan liknas med en ballong som förmår sig vara oövervinnerlig när den stiger och stiger till skyarna, men som lika väl kan förstöras genom att ett litet barn råkar trampa på den. Detta är den 'Ranelidska' mentaliteten och psykologiska profilen. Det skulle inte alls förvåna mig om faktiskt ett litet barn skulle kunna få honom att må sådär dåligt som bara Ranelid kan må genom den där kända psykiska mobbningen som han, ja BARA HAN, har fått utstå.

holoteist
Inlägg: 383
Blev medlem: 17 feb 2013 22:22

Ranelid

Inläggav holoteist » 10 apr 2013 03:56

Kärleken är ett mirakel. Nu skjuter vi iväg pilarna

Björn Ranelid är la för go.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Ranelid

Inläggav Algotezza » 10 apr 2013 10:06

Jag är fortfarande kluven till Ranelid. Tar honom på både allvar och som ett skämt. Därmed är han som livet. Och som de flesta av oss.

De största pajaserna är väl de som tar sig själva på humorbefriat, blodigt allvar. Dem hittar vi ofta bland politiker.

Det kan ju vara så att jag idag orkar läsa Ranelids barockt bildspråksöverlastade böcker därför att jag blivit avtrubbad.

Jag tror det är den nya ironin (kanske inte helt nya), att ta något både på allvar och på skämt. Så förhåller sig min yngste son och hans kompisar till Werup. De packade in sig i en folkvagn och åkte till Skillinge teater för några år sen för att lyssna på honom - tillsammans med femtio pottklippta kulturtanter.



/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

holoteist
Inlägg: 383
Blev medlem: 17 feb 2013 22:22

Ranelid

Inläggav holoteist » 10 apr 2013 18:23

Fast har vi inte anledning att ta oss själva på ganska stort allvar? Jag kan se det som tragisk att någon skulle se sitt liv som något annat än seriöst.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Ranelid

Inläggav Algotezza » 11 apr 2013 09:28

holoteist skrev:Fast har vi inte anledning att ta oss själva på ganska stort allvar? Jag kan se det som tragisk att någon skulle se sitt liv som något annat än seriöst.


Självdistans och humor kan vara ett sätt att slippa deppa ihop inför sina tillkortakommanden och världens djävlighet. Ibland bara en flyktväg. Grunden för all sann humor är väl att man på någon nivå tar livet på allvar... Utan allvar - hur skulle man bli varse humorn? Det behövs kontraster för att förnimma livets olika dimensioner.

Livet innehåller både sådant man tar på allvar och det som verkar vara rena skämtet och som man har svårt att ta på allvar.

Men... Livet i dess helhet? Ja, vad ska man säga om det? Vem kan se på livet "i dess helhet" medan man ännu lever i det? Man kan säga hur ens eget liv varit eller tett sig fram till JUST IDAG - och då har det i min tillvaro funnits både skratt och tårar i det, liv och död, ljus och mörker, himmel och helvete, lidande och glädje, och mot andra har jag varit både ängel, människa och djävul och andra detsamma mot mig. Om jag i grunden inte tagit livet på stort allvar hade jag nog inte levt idag.

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Ranelid

Inläggav Anne » 08 aug 2013 07:23

Det här tyckte jag var hysteriskt komiskt. http://www.expressen.se/kvp/bjorn-ranel ... odelljobb/ Helt otroligt :lol: Är det sant?! Go for it, Björn =D>

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Ranelid

Inläggav Pilatus » 08 aug 2013 07:59

lynx skrev:Det här tyckte jag var hysteriskt komiskt. http://www.expressen.se/kvp/bjorn-ranel ... odelljobb/ Helt otroligt :lol: Är det sant?! Go for it, Björn =D>

Märkligt att Peter Englund bryr sig om vad Johan Falkman och Björn Ranelid har för sig. Johan Falkman har säkert läst Lars Vilks anvisningar om hur man blir ett namn i folks medvetande. Peter Englund hade inte behövt bjuda på sin medverkan här, det finns verkligen viktigare händelser att reagera på.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Ranelid

Inläggav Anne » 08 aug 2013 08:17

Läs den här artikeln för absurditeten http://www.gp.se/kulturnoje/1.1608161-r ... tenpriset- "lite rolig" Peter Englund (har inte han fått piratenpriset?) är säkert lite rolig, dessvärre har jag aldrig haft förmånen att uppmärksamma den sidan hos honom. Det är ju så absurt att det är mer än lite roligt. Ranelid har i sin känsliga rättframhet fått mig att gapskratta på ett kärleksfullt sätt mer än en gång. Bland annat tog jag en klunk kaffe samtidigt som jag läste någon av hans kommentarer en gång, vilket ledde till att jag började skratta innan jag hann svälja så mitt tangentbord blev förstört. Hör Ni det herr Ranelid? Ni är skyldig mig ett nytt tangentbord! ;)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Ranelid

Inläggav Pilatus » 08 aug 2013 09:19

lynx skrev:Läs den här artikeln för absurditeten http://www.gp.se/kulturnoje/1.1608161-r ... tenpriset- "lite rolig" Peter Englund (har inte han fått piratenpriset?) är säkert lite rolig, dessvärre har jag aldrig haft förmånen att uppmärksamma den sidan hos honom. Det är ju så absurt att det är mer än lite roligt. Ranelid har i sin känsliga rättframhet fått mig att gapskratta på ett kärleksfullt sätt mer än en gång. Bland annat tog jag en klunk kaffe samtidigt som jag läste någon av hans kommentarer en gång, vilket ledde till att jag började skratta innan jag hann svälja så mitt tangentbord blev förstört. Hör Ni det herr Ranelid? Ni är skyldig mig ett nytt tangentbord! ;)

Mest rolig var Ranelids kommentar: "Jag är väldigt kränkt." Han hade förväntningar om att bli hyllad som författare, men en jurymedlem sade sig hellre vilja dö än att ge priset till Ranelid. Det var väl besked, antagligen hade det inte ett dugg med Ranelids författarskap att göra, snarare var det en sur reaktion på Ranelids självgodhet. (Tror jag.) Dags för litet kaffe! :)
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Ranelid

Inläggav Anne » 08 aug 2013 10:59

Tror jag också. Jag anser att Ranelid är en väldigt begåvad författare. Visserligen uppskattar jag personligen inte hans erotiska beskrivningar, men ja - stort JA - jag tycker att han förtjänar piratenpriset. Jösses, mannen har ju till och med lyckats piratkopiera sig själv. Han har ju helt rätt när han pratar om att ett kriterium skulle vara att man skulle vara "lite rolig". Jag anser hans kritik och förvåning sakligt förnuftig då det tittas på tidigare pristagare där dessa kriterium ej gällt. Men jag tror inte att han någonsin får piratenpriset och det är felaktigt maktutövande som huvudorsakade detta. Jag tror inte att de bedömer hans böcker. De har i förväg bestämt sig. Och det är ju pissigt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Ranelid

Inläggav Pilatus » 08 aug 2013 11:38

lynx skrev:Tror jag också. Jag anser att Ranelid är en väldigt begåvad författare. Visserligen uppskattar jag personligen inte hans erotiska beskrivningar, men ja - stort JA - jag tycker att han förtjänar piratenpriset. Jösses, mannen har ju till och med lyckats piratkopiera sig själv. Han har ju helt rätt när han pratar om att ett kriterium skulle vara att man skulle vara "lite rolig". Jag anser hans kritik och förvåning sakligt förnuftig då det tittas på tidigare pristagare där dessa kriterium ej gällt. Men jag tror inte att han någonsin får piratenpriset och det är felaktigt maktutövande som huvudorsakade detta. Jag tror inte att de bedömer hans böcker. De har i förväg bestämt sig. Och det är ju pissigt.

Ja, det är en bra synpunkt. Men jag har dock en fundering kring sådana här kommittéer som delar ut priser. Är de inte i sin fulla rätt att vara subjektiva, orättvisa och favoriserande? Tänk bara på fredspriset, utdelningen av Oscarsstatyetter, guldbaggar och alla andra utmärkelser som kräver god bedömningsförmåga. Krävs det verkligen någonstans att sådana priser följer någon slags rättviseprincip? Hur skulle en sådan se ut? Pearl Buck tilldelades Nobelpriset i litteratur 1938, fanns det inte andra kandidater som var minst lika bra? Antagligen, och antagligen hade man kunnat finna bättre. Jag tror att det handlar om att finna någon värdig kommitténs utnämning till de fina priserna och som är tillräckligt bra (inte alltid bäst) och som passar prisets syfte någorlunda och som ledamöterna kan ställa sig bakom. För hur skall man kunna bedöma vem som är bäst? Vad tror du?
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Ranelid

Inläggav Algotezza » 08 aug 2013 12:40

Ja, alla priskommittéer grundar sig på kommittémedlemmarnas samlade värderingar. Värderingar är ofta intersubjektiva genom att folk som gjort liknande erfarenheter, har liknande kunskaper och förmågor, bedömer på likartat sätt, dvs. deras åsikter/värderingar konvergerar. Det är ju inte så i praktiken att "man får tycka vad man vill", utan man ska helst tycka det som gruppen tycker. I alla grupper finns vissa som i högre grad anger tonen än andra medlemmar.

Vägledande för dem som utser Piratenpristagaren verkar vara "välj vem som helst - bara inte Ranelid". Många av Ranelids böcker utspelar sig på Österlen och i Skåne.



Kriterier - också från Wikipedia:

Piratenpriset är ett pris som delas ut av Fritiof Nilsson Piraten Sällskapet (före 2004 av Stiftelsen Piratenpriset) till svenska konstutövare som är verksamma i Sverige och som arbetar i författaren Fritiof Nilsson Piratens anda. Ibland har dock juryn frångått denna riktlinje och hävdat att det är ett allmänt kulturpris som inte kräver någon speciell koppling till Piraten, till exempel när den danske jazzmusikern Jesper Thilo tilldelades priset 2006.[1] Det första priset delades ut 1989. Prissumman är numera (2013) på 100 000 kronor och huvudsponsor är Sparbanken Syd.


Här är listan på pristagare (från Wikipedia):

1989 - Jacques Werup*
1990 - Hans Alfredson*
1991 - Ernst-Hugo Järegård*
1992 - Stig Claesson*
1993 - Eva Rydberg*
1994 - Olle Adolphson
1995 - Klas Östergren
1996 - Allan Edwall
1997 - Kristina Lugn*
1998 - Lars Molin*
1999 - Birgitta Stenberg
2000 - Ulf Lundell
2001 - Peter Englund
2002 - Mikael Niemi
2003 - Hans Pålsson
2004 - Bodil Malmsten
2005 - Jan Sigurd*
2006 - Jesper Thilo
2007 - Claes Hylinger
2008 - Niklas Rådström
2009 - Torgny Lindgren
2010 - Carin Mannheimer
2011 - Katarina Mazetti
2012 - Leif GW Persson*
2013 - Claes Eriksson*


Hur många anser ni har verkat "i Piratens anda"?

T.ex. 2003 - Hans Pålsson - hur spelar man piano i Piratens anda?

Vissa pristagarna har varit/ är roliga i sina verk - men alla? Jag har markerat dem jag menar är roliga med *.

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Ranelid

Inläggav Anne » 08 aug 2013 14:32

Tål att begrundas kring... Allan Edwall tycker inte jag är fel. Hmm... Jag ringde upp Björn Ranelid, informerade honom om att vi hade en diskussion kring detta. Det vore ju fantastiskt roligt om han svarade!!!


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster