Världens Vackraste Kompositör?

Dela med dig av egen litteratur, musik och konst.

Moderator: Moderatorgruppen

Varney

Inläggav Varney » 04 jul 2005 15:05

drawing.
och de där nya riktningarna till utveckling, hur ser de ut för respektive grupp?

är fortfarande hemskt nyfiken på HUR din själ går ihop med...den som frammanas av burzum..vad är detta som frammanas av burzum?
vad tycker du om att man till och med på fldelningens högborg dc, ofta blir utsparkad om man delar burzum?..och liknande problematik?
:)
/fröken varney

Varney

Inläggav Varney » 04 jul 2005 15:10

Åh! angående det egentliga ämnet i tråden här. vackraste kompositör.
för mig finns, så gott som, inget annat än Sopor Aeternus and the ensemble of shadows.

det är klart att det finns VERK, troligtvis från alla genrer man kan komma på, som tilltalar mig, som jag är förälskad i och som ger mig mycket, själaro etc

men den enda kompositör som genomborrar min själ så fullkomligt, och som intagit mitt hjärta och besuttit det ända sen första gången jag kom i kontakt med honom första gången är just Sopor.
det kan väl ändras vilken dag som helst, men ännu har det inte hänt.
/varnsson

What Gives?

Inläggav What Gives? » 04 jul 2005 18:24

Drawing Down The Moon skrev:Åh, Burzum - det största som hänt 1900-talet efter Kraftwerk.

Ett inte helt okontroversiellt påstående som jag emellertid lämnar därhän. Det är meningslöst att diskutera smak.

Varney

Inläggav Varney » 05 jul 2005 09:22

:D
..hmm. ja. faktiskt.
men det är väl inte så mycket smaken där som är intressant - jag tycker inte att burzums musik är dålig på något vis själv heller.

det är den andra biten som är intressant, och som jag inte ser något fel i att diskutera..alldeles för nyfiken för att lämna något därhän ;)

Drawing Down The Moon

Inläggav Drawing Down The Moon » 05 jul 2005 15:07

Varney skrev:drawing.
och de där nya riktningarna till utveckling, hur ser de ut för respektive grupp?

är fortfarande hemskt nyfiken på HUR din själ går ihop med...den som frammanas av burzum..vad är detta som frammanas av burzum?
vad tycker du om att man till och med på fldelningens högborg dc, ofta blir utsparkad om man delar burzum?..och liknande problematik?
/fröken varney

Det som frammanas av Burzum är för mig en dröm om det förflutna - den storhet vi en gång uppnådde. Samtidigt är det ett primitivt hat mot vad som kom att ersätta vårt förflutna (kristendom, humanism, indivudualism, liberalism, feminism och kapitalism). Men till skillnad från många pubertala band inom black och death metal förmedlas det även ett hopp om en framtid där en återförening med vårt förflutna möjliggör ny storhet. Burzum är destruktivitet med ett syfte.

Här är Vargs egna tankar kring Burzum:
http://www.burzum.org/eng/library/article52.shtml

Jag bryr mig inte om man på vissa HUB:ar blir utsparkad ifall man delar med sig av Burzum, jag är inte där ändå. Men det ger oss en intressant insikt i vad tolerant demokrati egentligen betyder.

Varney

Inläggav Varney » 05 jul 2005 20:58

så du är INTE nazist..men vad är det du "håller med honom" i då? mer exakt..sympatiserar du med honom trots/pga hans nazism?
eller står du likgiltig inför den?
tycker du att samhället borde vara mer "öppet" och mottagande för nazism?
vad för framtid är det du talar om - eller burzum? har ni samma?
vad är det för förflutet som du hyllar? vad för storhet? uppnådde hur?

:smt102 jag måste erkänna att jag är smått oförstående inför detta fortfarande :)

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- till varney mfl

Inläggav * KYREUS * » 06 jul 2005 15:35

Denna tråden gällde endast musik: frågan om tycke och smak och åsikten: - världens vackraste kompositör!!
Bästa vänner: nu när frågan övergår till politik, tex pro/con nazism - kan ni då inte (med respekt) starta en ny tråd under politik. Med vänlig hälsning, *Kadmos
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 07 jul 2005 20:55

Ja du, Kadmos, jag kan inte svara på din fråga. Jag levde tillsammans med en musikjournalist och vi tjafsade mycket om det där - om man kan bedöma vad som är bra respektive dålig musik. Det tycker inte jag man kan. Men jag vill ändå hålla med dig att det är något speciellt med Vivaldi. Musiken når min själ och det säger jag trots att jag inte är speciellt förtjust i klassisk musik, eller instrumental musik överhuvudtaget. Jag vill ha texter. Bra texter. Så min absoluta favorit är Leonard Cohen.

Advocate

Inläggav Advocate » 18 sep 2005 19:14

Drawing Down The Moon skrev:
Det som frammanas av Burzum är för mig en dröm om det förflutna - den storhet vi en gång uppnådde. Samtidigt är det ett primitivt hat mot vad som kom att ersätta vårt förflutna (kristendom, humanism, indivudualism, liberalism, feminism och kapitalism). Men till skillnad från många pubertala band inom black och death metal förmedlas det även ett hopp om en framtid där en återförening med vårt förflutna möjliggör ny storhet. Burzum är destruktivitet med ett syfte.

Wow! Det var verkligen intressanta tankar du hade. Tycker du att endast Burzum frammanar detta, mer specifikt denna dröm om det förflutna och hatet mot det som kom att ersätta det, eller skulle du säga att även hård musik i allmänhet gör detta?

Användarvisningsbild
Apollinaire
Kontakt:

Inläggav Apollinaire » 18 sep 2005 21:58

En väldigt intressant nutida tonsättare är Steve Reich. Han gör väldigt sutil musik för aukustiska orkestrar. Mycket olika percussion-inslag. Hans verk "Drumming" är ovärderligt. Det verket splades fö. i stockholmn för bara nån vecka sen, men jag missade det :(

Nikolaj
Kontakt:

Inläggav Nikolaj » 18 sep 2005 23:18

Min egen smak förändras ständigt - sannolikt beroende på att jag lätt tröttnar, men också beroende på att musik är atmosfär för mig. Trycker jag på playknappen vill jag ha ett landskap att vandra i för en stund. Så därför dyker nya landskap upp med jämna mellanrum. I regel utan sång - då jag ej vill störas av dylika störningsmoment.

:lol:

Just nu vandrar jag i magiska trakter skapade av A SMALL GOOD THING.

PS! Ber om ursäkt Kadmos, för att jag ej besvarade din fråga om kompositören - utan kanske i stället bidrog till ett skivköp.

ivar

Inläggav ivar » 20 dec 2005 18:29

Den kompositionen jag tycker är absolut vackrast av dem alla är Mozarts Reqviem, speciellt Lacrimosa.

mmmmm......

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- till IVAR!

Inläggav * KYREUS * » 20 dec 2005 18:32

Hörde i förbigående någon som hävdade att de sk experterna så gott som samfällt rankar Mozart högt eller allra högst. Så du bäste Ivar har förstås en god poäng här.

MUSIKALISK JUL, till dig från öron glade * KADMOZ
Tro inte; sök!

DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus

- dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Angelina

Inläggav Angelina » 20 dec 2005 18:57

Moi! :lol:

Rafael

Inläggav Rafael » 20 dec 2005 19:18

Requiem är mycket vacker, var och "såg" den i samband med flodvågskatastrofen och det var en otrolig känsla.

Min personliga favorit just nu är när Jossi sjunger Strauss, Morgen.
MMhhmmm

Återgå till "Galleri"