anteckningar funna i ett källarhål

Dela med dig av egen litteratur, musik och konst.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

anteckningar funna i ett källarhål

Inläggav Pilatus » 09 sep 2015 16:24

dag 1
Jag vaknade tidigt och såg ut över gården. Ännu hade ingen vaknat, det var helt tyst. Fick en förnimmelse av Gabriel, men var tvungen att skynda ut i ett annat ärende. Högg sedan litet ved och tände spisen.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

anteckningar funna i ett källarhål

Inläggav Pilatus » 10 sep 2015 12:41

dag 2
Fåglarnas varningsläten hörs som då en farlig fiende närmar sig. Jag tittar upp, tunga vingslag, något rör sig bland asparna. Jag får samma känsla som i går? Men är det möjligt?

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

anteckningar funna i ett källarhål

Inläggav Pilatus » 11 sep 2015 19:07

dag 3
Då Raihana var ute på gården reagerade hon på att någon tycktes gömma sig bland asparna. "Varför smyger du omkring härute?" ropade hon. "Kom in så sätter jag på en kopp te." Ingenting hände, så hon ropade "Var inte blyg nu!"

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

anteckningar funna i ett källarhål

Inläggav Anders » 11 sep 2015 21:40

Bild
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

anteckningar funna i ett källarhål

Inläggav Pilatus » 12 sep 2015 06:37

Anders skrev:...

Snygg och prydlig blogg, Anders. Skall läsa mer då förkylningen släpper. Jag frös i går vid 21-tiden och hade omkring 38.9°C. Verkligen visset.

Nu skall jag besöka gården och se vad som händer där.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

anteckningar funna i ett källarhål

Inläggav Pilatus » 12 sep 2015 06:54

Dag 4
Raihana ställde ut en kopp te på den plats där hon tyckt sig ana besökaren. Senare samma dag kunde hon se att koppen var tömd. Det var svårt att förstå någon mening med detta beteende. Om besökaren verkligen hade någon avsikt var det väl bara att kliva fram. "Börjar det inte påminna om Jostein Gaarders figurer?" frågade hon och fortsatte ut till köket.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

anteckningar funna i ett källarhål

Inläggav Pilatus » 13 sep 2015 06:59

Dag 5
Så stod han bara där i dörröppningen. Ingen hade lagt märke till hans ankomst. Jag kom mig inte för att göra någonting. "Får man stiga på?" frågade han. "Ja, javisst, stig på bara!" Gabriel gled in i rummet, tittade sig omkring. Han stannade upp vid ett träsnitt med titeln The Good Samaritan. "Hm," sa Gabriel med låg röst, "visst är ett sådant sinnelag mer än nödvändigt i dessa dagar."

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

anteckningar funna i ett källarhål

Inläggav Pilatus » 14 sep 2015 01:19

Dag 6
Innan vi satte oss till bords serverades en aperitif, en Oloroso Dry Cuco. Gabriel mönstrade flaskan. "Förbaskat gott det här" sa han. "Ni behöver inte oroa er om tillagningen inte riktigt följer vad som är kosher." Han gjorde en paus, vände sig mot matbordet och sa: "Prästkodex handlar inte uteslutande om ritual- och renhetslagar. Man anbefaller också medlidande och respekt för alla människor och allt liv. Där den nationalistiskt aggresive deuteronomisten vill förgöra sina fiender predikar prästskrifterna att man ska behandla invandrare väl." Han log. "Kanske är det därför vissa länder har blivit försiktiga med att få flyktingar in över sin gräns. I så fall borde ju lagen följas, eller hur?"

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

anteckningar funna i ett källarhål

Inläggav Pilatus » 15 sep 2015 00:08

Dag 7
Förrätten serverades, havskräftor med blomkål, tryffel och mandelvinaigrette. En torr Chablis Clotilde Davenne hälldes upp. En god start.

Gabriel var i berättartagen och menade att det var exilprästerna som skrivit den första av Bibelns två skapelseberättelser. Den är klart inspirerad av sin babyloniska motsvarighet, som återfinns i Enuma Elish. Den beskriver hur världen skapas i en urtidsocean kallad Apsu. De olika gudarna uppstår där och slutligen segrar Marduk, som tar på sig rollen av gudarnas utvalde kämpe, urtidsmonstret Tiamat. Jorden skapas från Tiamats kropp. Människan skapas därefter från blodet av ett annat urtidsmonster kallat Kingu.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

anteckningar funna i ett källarhål

Inläggav Pilatus » 16 sep 2015 01:10

Dag 8
Vi kanske kan lämna måltiden med kommentaren att den var bra, "greven François-René de Chateaubriand skulle enligt min förmodan varit riktigt belåten" trodde Gabriel.

"Den 13 september infaller Basunhögtiden (Yom Teruah) som också är en slags nyårshelg i den bibliska kalendern och nästa högtid är Yom Kippur som kommer den 23 september. Det är en dag som av ett mycket speciellt skäl måste ses som ett ödesdatum just detta år."

Bild
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

anteckningar funna i ett källarhål

Inläggav klorofyll » 16 sep 2015 17:59

Är det du Pilatus som är författare till dessa texter? Eller var kommer de ifrån?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

anteckningar funna i ett källarhål

Inläggav Pilatus » 16 sep 2015 19:28

klorofyll skrev:Är det du Pilatus som är författare till dessa texter? Eller var kommer de ifrån?

Det är jag som spånar litet innan läggdags.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

anteckningar funna i ett källarhål

Inläggav Algotezza » 16 sep 2015 19:48

Titeln dostojevskijsk?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

anteckningar funna i ett källarhål

Inläggav Pilatus » 16 sep 2015 20:25

Algotezza skrev:Titeln dostojevskijsk?

Jodå, titeln är inspirerad av Fjodor Dostojevskij Anteckningar från ett källarhål. ”Människan”, säger han, ”vill skapa och röja väg, det kan man inte förneka. Men varför är hon också passionerat förtjust i att riva ner och skapa kaos?”

Men jag var även frestad att låna titel från August Blanche, Strödda anteckningar

Vilket som, roar det någon att läsa så är det bra.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

anteckningar funna i ett källarhål

Inläggav Pilatus » 17 sep 2015 01:56

dag 9
Så var de framme vid deserten, en Chocolate Sphere fylld med en sufflé av passionsfrukt och mango. I glasen tokajer Oremus Eszencia

Gabriel höjde en skål och tackade för maten.

Så fortsatte han med sitt ärende. "Ni känner ju till Isac Newton och profetiorna i Daniels bok. Isac Newton menade att om judarna någon gång i framtiden får tillbaka Jerusalem så kommer det gå 7 årsveckor till Messias återvänder till jorden."

"På sätt och vis tog Israels arme tillbaka Jerusalem den 6 juni 1967. Räknar man då 7 årsveckor från det datumet så hamnar man exakt på den 23 september 2015, vilket råkar vara Yom Kippur."

"Så vad tror ni, kan Isac Newton ha räknat rätt och profeterna haft någon kunskap om att Jesus avsåg att komma tillbaka den 23 september i år? Visst är det litet intressant att se om detta datum i någon bemärkelse kommer visa sig vara ett vägskäl i den yttersta tidens händelser."

ref Dan 9:24 - 27, 1 årsvecka = 7 år

Bild
Moderator


Återgå till "Galleri"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster