En liten text

Dela med dig av egen litteratur, musik och konst.

Moderator: Moderatorgruppen

natureprovide
Inlägg: 98
Blev medlem: 12 maj 2021 19:10

En liten text

Inläggav natureprovide » 14 maj 2021 19:27

Naturens orörda platser spelar som en symfoni i mitt sinne. I dess mitt står en dirigent vars dagar är utan antal.
skapande, bevarande och upplösande. Förmedlare av skönhet är slöjan som hänger över hennes skoningslösa hjärta. Löser upp knutarna i själen och sätter oss på prov. En opartisk domare som visar oss vägen fram. Budbärare av en gudomlig ordning. Den perfekta och verkliga sinnebilden för själens skiftande innehåll, enhet i mångfald. Hon hittar inga omvägar. Hon skördar vad hon sår, och hennes enda lektion utgör bredden av ett universitet. Tankens högsta höjd och känslans djupaste djup. Kom, knäböj och lyft din blick.

Har egentligen inga direkta ambitioner med det här, har heller inte någon tidigare erfarenhet av att skriva alster i form av prosa/poesi.
Kom gärna med era åsikter !

David H
Moderator
Inlägg: 5202
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: En liten text

Inläggav David H » 17 maj 2021 11:32

Låt orden flöda när du känner inspirationen för det, det är allt jag har att säga.

Jag flyttar tråden till avdelningen Galleri, som är avsett för medlemmarnas egenskapade alster.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

natureprovide
Inlägg: 98
Blev medlem: 12 maj 2021 19:10

Re: En liten text

Inläggav natureprovide » 17 maj 2021 15:11

rekoj skrev:Låt orden flöda när du känner inspirationen för det, det är allt jag har att säga.

Jag flyttar tråden till avdelningen Galleri, som är avsett för medlemmarnas egenskapade alster.


Tack för din respons.
Jag får anta att du gillar den.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: En liten text

Inläggav iris » 18 maj 2021 07:17

natureprovide skrev:Naturens orörda platser spelar som en symfoni i mitt sinne. I dess mitt står en dirigent vars dagar är utan antal.
skapande, bevarande och upplösande. Förmedlare av skönhet är slöjan som hänger över hennes skoningslösa hjärta. Löser upp knutarna i själen och sätter oss på prov. En opartisk domare som visar oss vägen fram. Budbärare av en gudomlig ordning. Den perfekta och verkliga sinnebilden för själens skiftande innehåll, enhet i mångfald. Hon hittar inga omvägar. Hon skördar vad hon sår, och hennes enda lektion utgör bredden av ett universitet. Tankens högsta höjd och känslans djupaste djup. Kom, knäböj och lyft din blick.

Har egentligen inga direkta ambitioner med det här, har heller inte någon tidigare erfarenhet av att skriva alster i form av prosa/poesi.
Kom gärna med era åsikter !



Den mystiska processen inleds ofta med en djup sann kärlek till det skapade och däri förnimmelsen av det eviga. Ur människan i detta tillstånd --- flödar - ord. De sammanbinds oftast till vacker dikt och en önskan att framlägga det som själen till bredden är fylld av.
Musiken finns och får en plats i det gudomliga dramat mellan människa och Gud - orden blir utflödet av hjärtats innehåll.

Härligt...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: En liten text

Inläggav klorofyll » 22 maj 2021 19:44

Vad är en människa utan frihet...? Vilka val skapar frihet...?


Återgå till "Galleri"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster