Frimärkssamlande

Dela med dig av egen litteratur, musik och konst.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Frimärkssamlande

Inläggav Pilatus » 04 nov 2021 17:27

En ny hobbybetonad tråd om frimärken och frimärkssamlande. Öppnar med ett vackert frimärke från Kanada. Många har samlat frimärken sedan skolåldern. Min egen samling försöker jag numera reducera. Säljer efter hand, men det går långsamt. Har ni några funderingar angående frimärken så skriv gärna!

Canada 1929.jpg
Canada 1929.jpg (65.04 KiB) Visad 7264 gånger

Bluenose var en skonare från Lunenburg i Kanada, som blev en symbol för Nova Scotia. Bluenose sjösattes den 26 mars 1921. Hon byggdes för fiske på Newfoundlandsbankarna och för den tävling som hölls mellan fiskefartygen på hemresan
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Frimärkssamlande

Inläggav Anders » 04 nov 2021 19:19

Samlade då jag var ung, inspirerad av min far. Det var roligt. Framför allt svenska frimärken, Gamla med Oscar, sen V-gurra. Nya Sverige. Insticksalbum där frimärkena ramlade ur, finare där man satte in frimärkena med en liten klistergrej. Man lade frimärken i blöt för att få dem att släppa från kuvert. Eller så behöll man dem på breven. Stämplade och ostämplade. Bytte med andra som samlade. Köpte någon enstaka gång. Fanns en svensk värderingskatalog. Och en tysk internationell som hette Zumstein. Roliga utländska ord, Magyar Posta. Men det var länge sen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18495
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Frimärkssamlande

Inläggav Algotezza » 12 nov 2021 12:36

Jag samlade också. Det var i tolvårsåldern. Jag minns min förundran över att det fanns ett land som hette Helvetia. Min yngste son samlade ett tag.

För egen del gick jag över till att samla på lergökar. Vissa är närmast okarinor och spelbara, andra mest lite kucku.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Frimärkssamlande

Inläggav Pilatus » 20 nov 2021 17:03

Ibland träffar de rätt och åstadkommer något bestående gott. William Wilberforce, född 24 augusti 1759 i Hull, England, död 29 juli 1833 i London, var en brittisk parlamentsledamot, och aktivist för kristendom och mänskliga rättigheter. Wilberforce var en av de främsta krafterna bakom att slavhandeln och slaveriet avskaffades, i Storbritannien och globalt genom Wienkongressen.

Sierra Leone 1933 William Wilberforce anti slavery.jpg
Sierra Leone 1933 William Wilberforce anti slavery.jpg (144.86 KiB) Visad 7109 gånger
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Frimärkssamlande

Inläggav Pilatus » 26 dec 2021 08:50

Ett populärt motiv är förstås James Webb Space Telescope, Gabon 2016: 50th anniversary of ESA. Astronauts and satellites of the last 50 years.

James Webb Space Telescope.jpg
James Webb Space Telescope.jpg (63.21 KiB) Visad 6765 gånger
Moderator


Återgå till "Galleri"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 34 och 0 gäster