små ordlekar

Dela med dig av egen litteratur, musik och konst.

Moderator: Moderatorgruppen

Djens
Inlägg: 62
Blev medlem: 01 dec 2005 14:06

små ordlekar

Inläggav Djens » 08 feb 2006 17:02

Jag satt och hade tråkigt och började därför leka lite med ord. Frukten av leken resulterade i följande fråga:

Vad är likheten mellan en liktydighet och en synonym och motsatsen till en motsats?


Berika min barnsliga läggning för ord med era egna alster :)

Stefan
Inlägg: 1926
Blev medlem: 01 jun 2004 01:17
Ort: Stockholm

Inläggav Stefan » 08 feb 2006 18:32

Vad är likheten mellan en liktydighet och en synonym och motsatsen till en motsats?


a) Det finns massa likheter mellan olika entiteter. "Vad är likheten mellan en häst och en elefant?". Tja, det kan ju vara att båda har fyra ben, att båda är däggdjur, etc. Davidson sa att "everything is like everything, and in endless ways". Men det vi vanligtvis brukar mena med "likhet" är någon slags "framträdande" likhet, den som man först kommer att tänka på.

b) Alla ord har inte motsatser. Vad är t ex motsatsen till "mobiltelefon". Ord som har motsatser är väl främst adjektiv som "stor", "ond", "sjuk", etc. Det är iaf min första tanke.

Användarvisningsbild
Luipa
Inlägg: 649
Blev medlem: 02 jul 2005 08:56
Ort: pöbeln, massan, mobben och folket.
Kontakt:

Inläggav Luipa » 08 feb 2006 18:48

Apropå motsatster så minns jag Seinfeld, TV-serien. George Costanza misslyckades ständigt med kvinnor och arbete. En dag beslöt han sig för att agera tvärtemot sina gamla vanor. Han resonerade så att eftersom det hittils gått mycket illa så kommer en total omläggning göra att det går mycket bra. Första beslutet blev att tala sanning och det andra att byta den ständiga fisksoppan mot kycklingsallad (the opposite of fishsoup) :lol:

I övrigt fick han ett välbetalt arbete och en sympatisk flickvän.
/luipa

Stefan
Inlägg: 1926
Blev medlem: 01 jun 2004 01:17
Ort: Stockholm

Inläggav Stefan » 08 feb 2006 19:13

Också sett det avsnittet (är stor Seinfeldfan). Går det inte åt helvete till slut? Det brukar göra det för George.

Användarvisningsbild
Luipa
Inlägg: 649
Blev medlem: 02 jul 2005 08:56
Ort: pöbeln, massan, mobben och folket.
Kontakt:

Inläggav Luipa » 08 feb 2006 19:22

Jag vet inte hur länge bubblan höll men länge var det. Däremot gick Georges antagonist Elaine ner sig och deppade under många avsnitt. Lidandet förblev konstant. Jerry kallade följdriktigen sig själv even Steven.

Seinfeldt är en av få TV-produktioner vars minne fortfarande får mig att dra på smilbanden.


Återgå till "Galleri"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst