En informationsfri dag

Dela med dig av egen litteratur, musik och konst.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

En informationsfri dag

Inläggav hovnarr » 05 sep 2006 22:52

Känns det ibland som att du inte vet vad du ska göra av armarna? De får tag i nån gammal blaska som ligger på toa av bara farten, vips är du där och googlar nåt för sakens skull eller så får du valaffischerna upptryckta i ansiktet utan att bli tillfrågad. Vore det inte skönt att låta bli det nån gång, bara för att se vad som händer?

Inspirerad av rörelsen "en köpfri dag" inbjuder jag härmed till en informationsfri dag. Det kan vara vilken dag som helst, men jag tänkte närmast på imorgon den 6 september. Jag ska försöka låta bli så mycket information som möjligt imorgon, för att höja medvetenheten både allmänt och om mitt dagliga informationsflöde i synnerhet. Jag inbjuder dig att göra detsamma och dela med dig av dina erfarenheter kring detta en dag senare på denna tråd.

Lycka till

-narr-

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 05 sep 2006 23:05

Jag har försökt göra liknande saker tidigare, men jag ska göra ett försök imorgon. Ingen information (bortsett från jobbrelaterad sådan förstås).

Användarvisningsbild
Kvadett

Inläggav Kvadett » 05 sep 2006 23:33

Så det du ber oss att ligga kvar i sängen och stirra i taket från det att vi vaknar tills dess att sömnen kommer ikapp oss igen?

Nej men ärligt talat så skall jag göra mitt bästa imorgon, under de förutsättningarna jag själv gett mig, att inte ta in, eller bearbeta någon information.

Inte för att jag komer rösta i vilket fall men..

What Gives?

Inläggav What Gives? » 05 sep 2006 23:45

Jag antar utmaningen, och loggar ut inom femton minuter.

God natt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: En informationsfri dag

Inläggav Algotezza » 06 sep 2006 12:25

hovnarr skrev:Känns det ibland som att du inte vet vad du ska göra av armarna? De får tag i nån gammal blaska som ligger på toa av bara farten, vips är du där och googlar nåt för sakens skull eller så får du valaffischerna upptryckta i ansiktet utan att bli tillfrågad. Vore det inte skönt att låta bli det nån gång, bara för att se vad som händer?

Inspirerad av rörelsen "en köpfri dag" inbjuder jag härmed till en informationsfri dag. Det kan vara vilken dag som helst, men jag tänkte närmast på imorgon den 6 september. Jag ska försöka låta bli så mycket information som möjligt imorgon, för att höja medvetenheten både allmänt och om mitt dagliga informationsflöde i synnerhet. Jag inbjuder dig att göra detsamma och dela med dig av dina erfarenheter kring detta en dag senare på denna tråd.

Lycka till

-narr-

Det fixar jag inte... som synes...

Man kunde lika gärna försöka hålla andan en dag. Information är mer än bara det som når oss via media. Det är allt som når våra sinnen. Blunda och ha hörselskydd en hel dag? Ligga i en vattenkammare?

Information är vägen till kunskap.

A

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 06 sep 2006 12:59

Du kan unna dig en trevligfri dag imorgon, och varför inte en klädfri dag på fredag, för att göra livet intressant för dina kollegor?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 06 sep 2006 13:13

Anders H skrev:Du kan unna dig en trevligfri dag imorgon, och varför inte en klädfri dag på fredag, för att göra livet intressant för dina kollegor?

Alla sätt är bra - även de dåliga för man lär sig alltid något. Alla dagar är en särskild dag.

Hur går med din infofria dag?

A

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 06 sep 2006 13:22

Algotezza skrev:Alla sätt är bra - även de dåliga för man lär sig alltid något. Alla dagar är en särskild dag.

Jag har inte ens försökt. Sitter på jobbet. Är programmerare. Det blir liksom bara T kvar i IT då, och det fungerar ju inte.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 06 sep 2006 13:25

Anders H skrev:
Algotezza skrev:Alla sätt är bra - även de dåliga för man lär sig alltid något. Alla dagar är en särskild dag.

Jag har inte ens försökt. Sitter på jobbet. Är programmerare. Det blir liksom bara T kvar i IT då, och det fungerar ju inte.

Jag är lärare så det blir inte mycket kvar av mitt jobb om informationen tas bort. Det går kanske bra att informera andra bara man inte själv tar in något? Kul initiativ ändå, tycker jag, något att fundera på när man håller på att drunkna i infoflödet. Det är skönt för dagens poeter att få sovra.

A

Användarvisningsbild
Camilla

Inläggav Camilla » 06 sep 2006 16:12

Oj, synd att jag inte läste det här förrän idag. Annars hade jag hängt på. Nu är det redan försent.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 06 sep 2006 17:16

Camilla skrev:Oj, synd att jag inte läste det här förrän idag. Annars hade jag hängt på. Nu är det redan försent.

I och med ditt inlägg, eller...?

A

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 06 sep 2006 18:22

ni kuner väll har sakt ett datum lite länger fram i tiden så alla hiner med :)

känst som att detta skulle vara mycket svårt så som dagen samhäler är,

men mit tips,
åk till dalsend och padla canot några daga
jag och pappa bruak göra det några dagar om året

jag låva att även om du har mobilen på så blir du inte stöv den , det finns ingen täkning, (eller nästa inte )
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

What Gives?

Inläggav What Gives? » 06 sep 2006 23:56

Äh, det var svårare än jag trodde.

Det slog mig att jag inte riktigt har klart för mig var gränsen går. När jag vaknade imorse hade jag ambitionen att stänga av mobilen, men så mindes jag att jag hade preliminära planer, och det vore nonchalant att inte göra sig nåbar.

Gick till biblioteket. Det var nog mitt första kardinalfel i dagens anda, i synnerhet då jag var tvungen att kolla igenom databasen efter en bok.
Spontanläste nyheterna hos en viss person på ren slentrian innan jag insåg mitt misstag. Strike två.
Slökollade på bollibompa tillsammans med en viss annan person. Det bara blev så.
Satte tänderna i mina låneböcker och blev ironiskt nog så inspirerad och nyfiken att jag helt enkelt var TVUNGEN att slå på datorn och googla fram lite nya boktips.

Eftersom jag mer eller mindre misslyckats tänkte jag att jag lika gärna kunde redogöra för alltsammans här och nu, innan dagen ens är slut.

Några reflektioner som uppkommit, vad de kan vara värda: Är telefonsamtal information? SMS? Läsa böcker? Musik? Jag tycker nog egentligen dessa omfattar begreppet, men då kanske jag tagit ut svängarna lite. Egentligen blandar jag ihop begreppet "information" med generella sinnesintryck.

Vidare skulle jag önska att informationsflödet i mitt liv utgick från egna initiativ, exempelvis nyfikenhet i motsats till yttre budskap som reklam. Vill jag - till exempel - ha ett kabel-TV-abonnemang är jag fullt kapabel att leta rätt på ett själv, och om jag inte letar är jag helt enkelt inte intresserad.

Det här var de nya tankar jag fick av att prova en informationsfri dag. Ganska intressant faktiskt.

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 07 sep 2006 07:00

Samma erfarenhet som what gives, flera gånger som man kommer på sig att sitta och ögna igenom katalog som ligger uppe, TV:n som står på osv.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 07 sep 2006 17:53

Härligt! Kul att flera hängde på. Och naturligtvis var det inte bara igår som man kunde hänga på, utan man kan ta informationssabbat när man vill. Ofta, om så önskas.

What gives sammanfattar det bra. Syftet med övningen är förstås inte att stänga av ALL information - då får man problem med gränsdragningar osv. Även om man så att säga "blundar med öronen" så är det en jäkla massa tankar som surrar omkring i huvet. Om jag härleder ett nytt stycke information genom att sitta och tänka, utan yttre påverkar, är det då information? Och så vidare...

Nej, grejen är ju att hajja just det som What gives hajjar. Hur slentrianmässigt vi konsumerar information. Hur Metro liksom hamnar i handen och man läser nåt skit om Lars Lejonborg av bara farten - för att slippa tänka eller av någon annan orsak.

Kvadett skrev:Så det du ber oss att ligga kvar i sängen och stirra i taket från det att vi vaknar tills dess att sömnen kommer ikapp oss igen?

Ja, det är alltså den avancerade fortsättningskursen på experimentet. "Don't just do something, sit there!", som zenbuddisterna säger. Jag har tänkt tanken att avsätta tid för en totalpassiv dag (dock utan bullerskydd och vattenkammare) där man eventuellt går upp ur sängen för ett toalettbesök när man verkligen inte kan hålla sig längre, men inte annars. Tror det vore grymt jobbigt - och superintressant. Men rätt skrämmande, så jag har avstått hittills.

Själv lyckades jag extremt dåligt med min infofria dag. Jag insåg försent att den innehöll anatomiföreläsningar från 8.30-16.30 och ren självbevarelsedrift gjorde det nödvändigt att jag satt där och lyssnade. Sen när jag kom hem insåg jag hur tråkigt det var att inte få gå till datorn och leka, så jag sket i alltsammans. Det enda jag lyckades avstå från var meningslöst Metro-läsande, vilket fick mig att istället uppskatta skönheten hos ett träd medan jag väntade på bussen. Bättre lycka nästa gång.

-narr-

Återgå till "Galleri"