Sagan om filosofipuben i Uppsala

Dela med dig av egen litteratur, musik och konst.

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5205
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Sagan om filosofipuben i Uppsala

Inläggav David H » 18 nov 2008 01:18

I begynnelsen var det filosofipub på Kalmars Nation i Uppsala. Gud såg att det var gott, och dit kom filosofer från alla ändar av staden. Några av dem studerade praktisk filosofi andra teoretisk, men på filosofipuben var de alla lika oavsett bakgrund. Filosofer.
Varje tisdag från sju på kvällen till sent på natten satt de och diskuterade drömmar, musik, gud, kvantfysik och godhet. Det var djupa och intressanta diskussioner. Stämningen var gemytlig. Det var så trevligt att filosoferna fick lust att umgås redan innan filosofipuben öppnade. De vallfärdade till systembolaget och ordnade förfest i en studentkorridor. Där blev stämningen livlig och uppsluppen. De glömde nästan bort att gå till filosofipuben. När de väl kom dit var klockan redan halv nio.
"Apropå ingenting så finns det en annan nation som heter Snerikes" var det då en av filosoferna som sade. "Till skillnad från på Kalmars är det mycket svårare att hitta ett ledigt bord där. Musiken de spelar är sämre och ljudvolymen är så pass hög att man måste skrika i öronen för att kunna höra varandra."
De andra filosoferna lät informationen sjunka in, tittade sen på varandra, log, och nickade instämmande. "Vi går till snerikes!"
"Då har jag bara en sak att tilläga", fortsatte den som först talat, "om vi inte hinner dit förrän nio måste vi betala inträdesavgift". "Flämt" utbrast de andra. "Vi måste springa!" Och sprang, det gjorde de.

Minded
Inlägg: 2129
Blev medlem: 19 mar 2006 19:50

Inläggav Minded » 18 nov 2008 11:58

Hehe

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Inläggav Anders » 19 jan 2009 09:14

En filosofipub låter som en våt dröm....
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Galleri"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 44 och 0 gäster