Sida 1 av 2

Resurstråd: Konst och bildskapande.

Postat: 17 feb 2011 09:58
av Johan Ågren
Resurstråd för konst och bildskapande.

Algotezzas gratis-forskning på internet Rapport C

Postat: 19 feb 2011 21:08
av Algotezza
Allt detta gör man på nätet - inget behöver laddas ner - allt gratis...

http://www.drawingcoach.com/free-drawing-software.html
http://pixlr.com/editor/
http://www.picnik.com/
  http://www.sumopaint.com/home/

Ändra storlek på bilder
http://www.shrinkpictures.com/  

Gratisställen för ens bilder:

http://www.flickr.com/
https://picasaweb.google.com/  

Och här kan man gratis ladda upp det mesta:



http://www.magix-online.com/

Har man gmail finns google dok - båre öppet o för sig själv

Liksom hotmails skydrive

På youtube kan man ladda upp både privat och offentlgit vad man vill i stort sett

Jag har dock skänkt en  del som frivillig betalning för flera ställen jag har tipsat om på dessa fasta galleritrådar.

Liksom till detta och andra forum... när plånboken tillåtit det...

Finns ingen gratis-lunch (bara mellanmålet kan vara det).





/Algotezza

Postat: 20 feb 2011 17:33
av Marko
Bildbehandlings program:
http://www.gimp.org/windows/
http://www.irfanview.com/
http://imageshack.us/ (lagring)

capture program.
http://camstudio.org/

källa till mängder av gpl program:
http://sourceforge.net/ ( http://sourceforge.net/search/?fq[]=trove%3A99&fq[]=trove%3A100 )


Det finns gratis lunch : ) bara att äta sig mätt, om du äter så ger du företaget publicitet och när program används så utvecklas dom. (om ingen använder produkten dör den ut och utvecklas inte)
Att bidra med pengar är bra, men det hela handlar inte om pengar i det här stadiet. användande är gratis och har ett syfte.
En av finesserna med öppen kod.

Postat: 13 mar 2011 13:15
av Zokrates
Gjord i Windows movimaker, Adobe 7.0, screencaptures -> XnView gratis program

http://filosofiforum.com/gallery/albums ... akiter.avi
En del webläsare kräver att man först sparar eller öppnar klippet.

Postat: 13 mar 2011 13:56
av transversal
Zokrates skrev:Gjord i Windows movimaker, Adobe 7.0, screencaptures -> XnView gratis program

http://filosofiforum.com/gallery/albums ... akiter.avi
En del webläsare kräver att man först sparar eller öppnar klippet.



Lyckas inte öppna den ...

Postat: 13 mar 2011 14:17
av Marko
transversal skrev:
Zokrates skrev:Gjord i Windows movimaker, Adobe 7.0, screencaptures -> XnView gratis program

http://filosofiforum.com/gallery/albums ... akiter.avi
En del webläsare kräver att man först sparar eller öppnar klippet.



Lyckas inte öppna den ...


Ge mig din dator en minut och jag berättar vem du är : )
Du fildelar definitivt inte och följer samhällets uppsatta moral : P och är väldigt försiktig som person (antar jag)
Du ska installera xvid codec och mp3lame för att kunna se filmen.
(jag rekommenderar k-lite codec pack http://www.free-codecs.com/k_lite_codec ... wnload.htm )

Postat: 05 apr 2011 18:56
av transversal
Färgteman för inspiration:

http://kuler.adobe.com/

Och instruktionsguide:

http://tv.adobe.com/watch/learn-cs4-des ... or-themes/

Postat: 05 apr 2011 18:57
av transversal
Marko skrev:
transversal skrev:
Zokrates skrev:Gjord i Windows movimaker, Adobe 7.0, screencaptures -> XnView gratis program

http://filosofiforum.com/gallery/albums ... akiter.avi
En del webläsare kräver att man först sparar eller öppnar klippet.



Lyckas inte öppna den ...


Ge mig din dator en minut och jag berättar vem du är : )
Du fildelar definitivt inte och följer samhällets uppsatta moral : P och är väldigt försiktig som person (antar jag)
Du ska installera xvid codec och mp3lame för att kunna se filmen.
(jag rekommenderar k-lite codec pack http://www.free-codecs.com/k_lite_codec ... wnload.htm )



Ok, tack.

Postat: 06 apr 2011 02:45
av J R Auk
Är det någon som målar med oljefärger? Testade dem för ett tag sen och skulle vilja måla transparenta lager för tex reflektion i ett öga. Någon som har ett bra tips på det? Skall man blanda ut färgen med olja eller? Tänkte måla en fågel fenix. Men vart lite avtänd av den hiskeliga torktiden olja har, så tänkte försöka få lite teori innan istället för att som vanligt bara köra på.

Postat: 06 apr 2011 11:06
av transversal
När du målar med olja flera lager så späder du i första lagret färgen med terpentin (terpinex eller dylikt). I nästa lager blandar du ganska mycket terpentin och lite olja, och i lagren ovanpå blir det mer och mer olja och mindre och mindre terpentin.

Detta därför att grunden skall vara mager för att sedan bli fetare och fetare. Försöker man måla magert på fett så rinner färgen av eller flagnar. Därför är det klokt att inte blanda enbart med linolja från början ... Lycka till.

För att korta ner torktiden så kan du blanda i torkmedium. Var dock noga med att inte blanda i mer än vad som föreslås på förpackningen o.dyl., annars kan färgen krackelera på sikt - dvs eventuellt inte direkt när den torkar, men över tiden.

Kul f.ö. att du målar!

Postat: 12 apr 2011 21:27
av J R Auk
Tack transversal. Hittills är det olivolja och vad det nu var för lösning jag hittade i skåpet. Gör mig inte mycket om livslängden "bara" är ett par år :)

Men alltså jag är lite rädd för att blanda ut den för mycket, så att jag får krackeleringar i pigmentet, eller att det klumpar sig. Jag vill ju ha en slags "mjölkig" yta, där pigmentet fångas i ljusreflektion (som om något annat var möjligt iofs, men ta orden bildligt), och inte framträder skarpt i kontrast. Transparens. Vill ju heller inte att det blir klumpar i pigmentet. Har du någon aning om hur mycket man skall blanda ut den? Är som sagt helfärsk på oljefärg.

Postat: 12 apr 2011 21:31
av J R Auk
För övrigt skönt då att jag började med lösning och inte olja. Ibland lönar det sig att sitta och tänka på principer eftersom man lätt inser varför en större krympning inte gillar ett större omfång. Dvs lösningsmedel dunstar medan olja inte gör det. Inte riktat till dig transversal men kanske någon annan undrar kring varför det är detta problem med krympning. Och så fick jag chans att briljera lite. ;)

Postat: 13 apr 2011 10:00
av transversal
Det är inte så jättenoga vilka proportioner man blandar. Man kan blanda helt med terpentin eller helt med olja, men som sagt, man kan inte måla terpentinblandad färg ovanpå oljeblandad färg för den senare är fetare och stöter bort den tidigare. Du kommer troligen att märka det när du målar på färgen om du blandar fel - färgen "pärlar" sig och fäster inte bra.

Blandar man med terpentin så blir färgen "torr" och inte speciellt blank när den torkar. Det kan "lösas" genom att lägga på fernissa när man målat klart om man vill ha en blank yta. Blandar du med olja blir färgen blank och "penseldrag" flyter gärna ut.

För en "mjölkaktig" yta, blanda till lite terpentin + olja i en skål, eller doppa penseln i skålarna och blanda på paletten. Tillsätt färg och blanda med palettkniv tills färgen är jämn. Om du märker att färgen pärlar sig när du lägger på den så blandar du i mer olja. Zinkvitt och titanvitt har olika egenskaper. Titanvitt är en täckande vit, medan zinkvitt har större transparens.

Vill du tillsätta torkmedium/sickativ så blanda som nedan - det är enklast att blanda till större mängder.

Sickativ är ett slags torkmedel för oljefärger och oljefernissa (se linolja), som katalyserar torkningsreaktioner i de oljehaltiga bindemedlen genom att påskynda linoljans oxidation och/eller polymerisering. Endast mindre tillsatser av sickativ (3-5 %) kan göras; i annat fall försämras färgens kvalitet. Sickativ åldras och färger bör därför inte lagras mer än några år; för färg som lagrats längre tid förlängs torkningstiden.

Sickativ utgörs av metallsalter av organiska syror lösta i organiska lösningsmedel. Salter med mangan och kobolt påskyndar torkning av ytan, medan salter av kalcium, zink och zirkonium påskyndar torkning av hela skiktet. Även barium och bly används i sickativ, men bör undvikas av miljöskäl. Kobolt kan också ifrågasättas av miljöskäl. Även oxider såsom järnoxid eller mangandioxid uppges kunna användas som sickativ beroende på bindemedel.

Eftersom i stort sett alla alkyd- och oljefärger innehåller sickativ bör försiktighet iakttagas vid slipning av gammal målarfärg eftersom dammet kan innehålla nämnda tungmetaller.

Postat: 21 apr 2011 17:28
av transversal
http://www.juxtapoz.com/

Bra konstmagasin.

Hur går det för dig Auk? Får man se något i galleriet snart?

Postat: 21 apr 2011 17:30
av transversal
J R Auk skrev:Tack transversal. Hittills är det olivolja och vad det nu var för lösning jag hittade i skåpet. Gör mig inte mycket om livslängden "bara" är ett par år :)

Men alltså jag är lite rädd för att blanda ut den för mycket, så att jag får krackeleringar i pigmentet, eller att det klumpar sig. Jag vill ju ha en slags "mjölkig" yta, där pigmentet fångas i ljusreflektion (som om något annat var möjligt iofs, men ta orden bildligt), och inte framträder skarpt i kontrast. Transparens. Vill ju heller inte att det blir klumpar i pigmentet. Har du någon aning om hur mycket man skall blanda ut den? Är som sagt helfärsk på oljefärg.



Observera att det finns oljor som inte torkar - någonsin. Se till att det inte är en sådan du blandar med för då lär du ha lång torktid.  :) Linolja är väl det som är standard.

Testade någon gång att blanda med möbelpolityr på tub för att måla med palettkniv. Det var grymt roligt, men dyrt.