Träd på vintern.

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

GEOrgij
Kontakt:

Träd på vintern.

Inläggav GEOrgij » 23 jan 2009 21:45

Hur kan träd överleva vintern med -30? Fryser det inte inne i stammen?

scirocco

Inläggav scirocco » 23 jan 2009 21:48

Nej,det fryser inte inne i stammen

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 23 jan 2009 21:58

Oj, tänk om träden fryser?

Föreslår att vi genast låter sticka ett par tusen mil halsduk som vi kan vira in trädens stammar med, du kan få uppdraget GEOrgij, glöm inte att klippa av halsduken så nära kronan som möjligt inför nästa trädbeklädning, apropå det, borde vi inte göra någon form av mössor till träden också, vad tycker du?

Förresten så kanske inte träden alls överlever efter en kall vinter, men då växer det snabbt upp ett nytt, eller så är det den uppgiften vättarna har, att återuppliva alla döda träd inför våren?

Användarvisningsbild
kWee

Inläggav kWee » 23 jan 2009 22:09

:lol:

Får mig att tänka på ett gäng som sprang runt i och klädde in fula skyltar och dylikt med halsdukar och diverse stickade produkter..

kanske de skulle vara intresserade.

GEOrgij
Kontakt:

Inläggav GEOrgij » 23 jan 2009 22:30

Hur varmt är det inne  i stammen när blir det -30 utomhus?
Jag vill bara veta.

Och var kan jag läsa om det?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 23 jan 2009 22:45

Det är klart träden fryser till, men jag tror inte de fryser dock. Det är förhållandevis lite vätska i dem så det är inget som sväller nämnvärt av att att frysa till, tänker jag, och därför torde ingen större skada ske med dem.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

scirocco

Inläggav scirocco » 23 jan 2009 22:49

+ en grad

scirocco

Inläggav scirocco » 23 jan 2009 22:53

Själv liggern jag i kuvös, överlever med hjälp av de utstötta ljudvågorna från en banjo

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 24 jan 2009 00:02

Google är din allra bästa vän i hela världen

Växternas celler innehåller mycket vatten. När vattnet fryser till is utvidgas det och cellerna sprängs sönder. Man kan jämföra det med en glasflaska med vatten som läggs in i en frys.

Många växter har socker i sitt cellvatten på vintern för att överleva. På så sätt kan växten klara minusgrader utan att frysa sönder.

http://www.metsavastaa.net/vaxterna_ochvintern

Fast det låter ju fortfarande jobbigt för de små liven, så jag ställer mig bakom Zokrates förslag. Kanske helkroppsstrumpa?
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 24 jan 2009 03:23

Då har vi förklaringen till att träden savar på våren. Jag som trodde de bara var extra glada och festliga för att våren kommit.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 24 jan 2009 04:17

Magister Rolf skrev:Google är din allra bästa vän i hela världen

Växternas celler innehåller mycket vatten. När vattnet fryser till is utvidgas det och cellerna sprängs sönder. Man kan jämföra det med en glasflaska med vatten som läggs in i en frys.

Många växter har socker i sitt cellvatten på vintern för att överleva. På så sätt kan växten klara minusgrader utan att frysa sönder.

Fast det låter ju fortfarande jobbigt för de små liven, så jag ställer mig bakom Zokrates förslag. Kanske helkroppsstrumpa?

Ah, jag var ju till och med på rätt spår! Inte helt galen chansning ändå. Vet dock inte varför jag tänkte mig virket som torrt redan innan man torkat det. Det här borde jag ju ha räknat ut hur lätt som helst.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Rorschach

Inläggav Rorschach » 24 jan 2009 23:13

Avantgardet skrev:
Magister Rolf skrev:Google är din allra bästa vän i hela världen

Ah, jag var ju till och med på rätt spår! Inte helt galen chansning ändå. Vet dock inte varför jag tänkte mig virket som torrt redan innan man torkat det. Det här borde jag ju ha räknat ut hur lätt som helst.

Du har i någon mening ännu mer rätt, i alla fall för vissa träd, se http://www.illvet.se/Crosslink.jsp?d=18 ... &id=1493_6

GEOrgij
Kontakt:

Inläggav GEOrgij » 24 jan 2009 23:24

Hah! Har hemma Illustrerade Vetenskap 2009/02 men orkade inte att läsa! :lol:
Jag är ganska dåligt i grammatik. :/

Återgå till "Hjälp!"