Kunskap är kunskap om begreppen?

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

Semyaza

Kunskap är kunskap om begreppen?

Inläggav Semyaza » 12 feb 2016 00:00

"Kunskap är kunskap om begreppen" är ett citat som jag ofta använder, och jag har alltid tillskrivit det Platon. Jag använder det ofta eftersom jag själv har haft mycket nytta av att tänka på det - när jag t ex ger mig in i en diskussion brukar jag kolla upp definitionen av alla viktiga begrepp som används osv.

MEN nu fick jag för mig att försöka googla citatet, och hittar det ingenstans. Är det Platons öht? Eller är det nån annans? Eller har jag hittat på nåt briljant alldeles själv?

Användarvisningsbild
Pilatus

Re: Kunskap är kunskap om begreppen?

Inläggav Pilatus » 15 mar 2016 01:35

Semyaza skrev:"Kunskap är kunskap om begreppen" är ett citat som jag ofta använder, och jag har alltid tillskrivit det Platon. Jag använder det ofta eftersom jag själv har haft mycket nytta av att tänka på det - när jag t ex ger mig in i en diskussion brukar jag kolla upp definitionen av alla viktiga begrepp som används osv.

MEN nu fick jag för mig att försöka googla citatet, och hittar det ingenstans. Är det Platons öht? Eller är det nån annans? Eller har jag hittat på nåt briljant alldeles själv?

Var det inte Sokrates som lärde att all kunskap är kunskap om begrepp. Han sysslade mest med begreppsanalys, kunskapsfilosofi och seder, skick och trosföreställningar.

Semyaza

Inläggav Semyaza » 09 aug 2016 09:59

Pilatus skrev:Var det inte Sokrates som lärde att all kunskap är kunskap om begrepp. Han sysslade mest med begreppsanalys, kunskapsfilosofi och seder, skick och trosföreställningar.

Men Platon skrev väl allt som Sokrates sade? Kan man inte tillskriva Platon hans uttalanden då? :)

Användarvisningsbild
Pilatus

Inläggav Pilatus » 09 aug 2017 11:58

Semyaza skrev:
Pilatus skrev:Var det inte Sokrates som lärde att all kunskap är kunskap om begrepp. Han sysslade mest med begreppsanalys, kunskapsfilosofi och seder, skick och trosföreställningar.

Men Platon skrev väl allt som Sokrates sade? Kan man inte tillskriva Platon hans uttalanden då? :)

Man kan väl säga att det är Platons penna som tecknat ned Sokrates ord, som han uppfattat dem. Om Sokrates varit en fiktiv person skulle vi kunnat tillskriva Platon allt som Sokrates lärde.

Återgå till "Hjälp!"