Kunskap är kunskap om begreppen?

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kunskap är kunskap om begreppen?

Inläggav Pilatus » 20 nov 2017 21:57

SigurdV skrev:... men verkligheten innehåller inga perfekta kristaller helt utan orenheter.

Glasfibrerledare är mycket rena, glaset i kabeln är så rent och klart att om man hade gjort ett fönster med glas av samma renhet skulle det kunna vara flera meter tjockt utan att man hade kunnat se glaset. Ref SvD 3 apr, 2013
SigurdV skrev:Frågan är nu om passbitarna hålls ihop av luft trycket eller de elektromagnetiska krafterna mellan passbitarna... Det är antagligen lite "både och" därvidlag.

Nu gör du antaganden som inte är riktigt korrekta. Stålets permeabilitet måste vara obefintlig (det är graden av magnetisering som ett material får som svar på ett pålagt magnetfält). Det var, i alla fall förr, en dödssynd att ha sitt armbandsur på sig då vi arbetade i relativt starka magnetfält. Komponenter i klockorna blev magnetiska, - fatalt. Så, jag har inget minne av att passbitar var av sådant stål som blev magnetiskt. Antagligen fick man inte använda dem i rum med magnetfält av någon grad. Rummet var 17 grader och kunde inte ta emot flera besökare. Ser att aktuella passbitar är kalibrerade för att vara korrekta vid 20°C.

Bild
36 st sammanfogade passbitar som bär sin egen vikt
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kunskap är kunskap om begreppen?

Inläggav Esther » 06 feb 2018 18:19

Pilatus skrev:
Semyaza skrev:"Kunskap är kunskap om begreppen" är ett citat som jag ofta använder, och jag har alltid tillskrivit det Platon. Jag använder det ofta eftersom jag själv har haft mycket nytta av att tänka på det - när jag t ex ger mig in i en diskussion brukar jag kolla upp definitionen av alla viktiga begrepp som används osv.

MEN nu fick jag för mig att försöka googla citatet, och hittar det ingenstans. Är det Platons öht? Eller är det nån annans? Eller har jag hittat på nåt briljant alldeles själv?

Var det inte Sokrates som lärde att all kunskap är kunskap om begrepp. Han sysslade mest med begreppsanalys, kunskapsfilosofi och seder, skick och trosföreställningar.


Nej det var det inte... Sokrates avvisade Protagoras relativism och krävde tankens klarhet och konsekvens visserligen men det är först hos Platon som det förekommer (viss) kunskaps- och vetenskapsteoretiska undersökningar samt även vissa logiska och metodologiska fynd. Begreppen var på den tiden sk idea och eidos och menar ju att den som älskar visdomen (filo-sofos) kommer att finna skönheten (se den) - och det är också Platon som i slutet av sin gärning ser att det finns problem mellan idéerna (begreppen) och konkreta ting (Paramides).
Den som slutligen utvecklar detta till att bli något är Aristoteles som menade att tre principer finns för all specialvetenskap: 1.definitioner (horismos) som leder till de odefinierbara grundbegreppen, 2. hypoteser som postulerar existens av objekt (vetenskap) 3. universella principer (koina, axiomata) som inte kan bevisas av mer generella principer.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kunskap är kunskap om begreppen?

Inläggav Pilatus » 12 feb 2018 11:15

Esther skrev:
Pilatus skrev:Var det inte Sokrates som lärde att all kunskap är kunskap om begrepp. Han sysslade mest med begreppsanalys, kunskapsfilosofi och seder, skick och trosföreställningar.

Den som slutligen utvecklar detta till att bli något är Aristoteles som menade att tre principer finns för all specialvetenskap: 1.definitioner (horismos) som leder till de odefinierbara grundbegreppen, 2. hypoteser som postulerar existens av objekt (vetenskap) 3. universella principer (koina, axiomata) som inte kan bevisas av mer generella principer.

Ja, det var ett misstag av mig. Intressant i sammanhanget är de krav Sokrates ställde på dem han pratade med: De skulle tala utifrån egen övertygelse, inte upprepa vad andra sagt. (Låter sig sägas.)
För det andra skulle de framföra följdriktigt resonemang, de fick inte säga emot sig själva på viktiga punkter.
För det tredje skulle de kunna definiera de begrepp, ord och uttryck de använde i sina argument.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kunskap är kunskap om begreppen?

Inläggav hakkapeliitta » 07 dec 2018 23:51

Pilatus skrev:
För det tredje skulle de kunna definiera de begrepp, ord och uttryck de använde i sina argument.

Går inte att definiera begrepp på ett bra sätt.
Begreppet är en sammanfattning som ständigt förändras.
Karl Marx definierade begreppet som "sammanfattning till helhet".
Detta är nog närmaste man kan komma. Marx tjuvade detta från Helgel som i sin tur tjuvade detta från Aristoteles.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kunskap är kunskap om begreppen?

Inläggav Pilatus » 08 dec 2018 00:50

hakkapeliitta skrev:
Pilatus skrev:För det tredje skulle de kunna definiera de begrepp, ord och uttryck de använde i sina argument.

Går inte att definiera begrepp på ett bra sätt. Begreppet är en sammanfattning som ständigt förändras.

Det går inte att säga generellt att begrepp förändras. Kvadraten måste ha stått sig sedan pytagoréernas tid. Det är en tidlöst begrepp. Det går förstås att språkligt uttrycka på olika sätt. En fyrhörning där alla vinklar är räta. Eller en rätvinklig figur med fyra lika långa sidor.
hakkapeliitta skrev:Karl Marx definierade begreppet som "sammanfattning till helhet".
Detta är nog närmaste man kan komma. Marx tjuvade detta från Helgel som i sin tur tjuvade detta från Aristoteles.

Jens Allwood har skrivit en läsvärd uppsats Om Begrepp - deras bestämning, analys och konstruktion, 1989
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Kunskap är kunskap om begreppen?

Inläggav Esther » 26 dec 2018 08:28

hakkapeliitta skrev:
Pilatus skrev:
För det tredje skulle de kunna definiera de begrepp, ord och uttryck de använde i sina argument.

Går inte att definiera begrepp på ett bra sätt.
Begreppet är en sammanfattning som ständigt förändras.
Karl Marx definierade begreppet som "sammanfattning till helhet".
Detta är nog närmaste man kan komma. Marx tjuvade detta från Helgel som i sin tur tjuvade detta från Aristoteles.


Det går inte bara utmärkt, det är ju nödvändigt.
Frege som var matematiker skrev de första (och i särklass bästa över tiden) redogörelser kring detta fenomen om begreppens "stränghet".
Matematik är ju också symboler som man inte godtyckligt kan ändra eller inte kan definitivt definiera. Språket är likadant.
Veritas vos liberabit

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Kunskap är kunskap om begreppen?

Inläggav naturaleeduco » 20 jan 2019 07:03

Semyaza skrev:"Kunskap är kunskap om begreppen" är ett citat som jag ofta använder, och jag har alltid tillskrivit det Platon. Jag använder det ofta eftersom jag själv har haft mycket nytta av att tänka på det - när jag t ex ger mig in i en diskussion brukar jag kolla upp definitionen av alla viktiga begrepp som används osv.

MEN nu fick jag för mig att försöka googla citatet, och hittar det ingenstans. Är det Platons öht? Eller är det nån annans? Eller har jag hittat på nåt briljant alldeles själv?


Kunskap innebär en uttövning av information som sedan blir kunskap genom en kreativ verksamhet och då kallas det att du är kunnig inom något område.

Mvh
Sefe
:)


Återgå till "Hjälp!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster