Hittade ignosticism, men det jag kommer ihåg hade ett annat namn och det fanns en mycket längre och utförlig artikell.
Tack på förhand

Moderator: Moderatorgruppen
Sceptisk skrev:Ateister säger att det inte finns någon gud, teister säger att det finns en gud och oftast säger dom att det bara finns en gud, agnostiker säger att dom inte vet om det finns någon gud eller gudar eller inte. Men jag skulle vilja vända på frågan. Frågan som den brukar ställas är "finns gud?" jag skulle snarare vilja fråga "har du någon gud?". Om jag skulle fråga dig, har du någon gud, då har vi ett helt annat utgångsläge.
För istället för att ta någon kulturs gud för given, så kan man precisera om man själv har någon gud och isåfall vilken gud det är fråga om. Vad den guden står för, vad han eller hon gör, eller varför denne är en gud för dig. Det kan bli mer lönsamt istället för att debattera existensen av något som om det är något "alla" antingen tror på eller förkastar.
Mange skrev: Häromdagen läste jag på Wikipedia om en form av (typ) ateism som jag fann intressant... och nu glömt bort. Så som jag tolkade det var responsen inför troende inte "varför...?" utan mer "vad?". Det jag menar är att det fokuserade på att gudsbegreppet är oklart, och att ideerna saknar mening på samma sätt som påståendet "värmetåliga tankar luktar extra grönt" ungefär (tror det fanns något roligt exempel på wikisidan hehe).
Mange skrev:Häromdagen läste jag på Wikipedia om en form av (typ) ateism som jag fann intressant... och nu glömt bort. Så som jag tolkade det var responsen inför troende inte "varför...?" utan mer "vad?". Det jag menar är att det fokuserade på att gudsbegreppet är oklart, och att ideerna saknar mening på samma sätt som påståendet "värmetåliga tankar luktar extra grönt" ungefär (tror det fanns något roligt exempel på wikisidan hehe).
Hittade ignosticism, men det jag kommer ihåg hade ett annat namn och det fanns en mycket längre och utförlig artikell.
Tack på förhand
naturaleeduco skrev:Atheism leder till Agnostics som leder till mer öppensinnade frågor. Du är på god väg men behöver leva livet och tro inte att du har svaren (för dom finns och dom som inte finns behöver vi inte just nu och ibland är det besvärligt med mycket tvivel även hos Teologer).
naturaleeduco skrev:Kärlek är typ från centrum av människan men Jesus kärlek är typ chakra 11
lynx skrev:Det var då märkligt hur ofta du nämner dessa grejer, Pilatus. Det är en sak att vara agnostiker eller ateist. Det är en annan sak att avsky Jesus.
lynx skrev:Du återkommer ständigt till en episod som han tog illa vid sig av. Har du inte frågat dig om det är begripligt att han reagerade så?
lynx skrev:Återkommer. Ingen lust att prata nu.
Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster