några simpla frågor

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

catabombkitten

några simpla frågor

Inläggav catabombkitten » 01 jun 2006 13:10

jag har några filosfiska frågor som jag inte klarar av att göra, det finns säkert någon här som är snäll nog att hjälpa mig med detta, förhoppningsvis :D

1) På vilket sätt förändrar Karl Marx, Hegels tanke om hur historiens drivkraft ser ut?

2) Beskriv kort på vilket sätt Darwin, Freud och Sartre fär'ndrat vårt sätt att se på människan under 1900 talet.

3) Hur menar Sokrates att man lär sig? Vilken är filosofens uppgift i detta, emnar han?

4) Beskriv Descartes uppdelning av kropp och själ.

5) Platon har en utvecklad teori kring hur en stat ska vara uppbyggt. Han har okcså teorier där han jämför en stats förfall med en personlighets förfall. Redogär för dessa teorier och diskutera och reflektera över dem. Är idealstaten ideal? Skulle den vara möjlig att genomföra idag? Vad är bra och dåligt med hans teori?

6) Den som har en idealistisk verklighetsteori säger att allt (även materia) består av eller uppkommer ur ande/människans mentalaförmåga. Den som ha en materialistisk verklighetsteori säger att allt uppkommer ur materia. Förklara vilken skillnaden blir mellan dessa och ge exempel på filosofer med dessa teorier.

7) "Den perfekta skrivningen finns inte i sinnevärlden" - det är ett påstående som Platon skulle kunna hålla med om. Vilken förklaring skulle han ge till att det är så? Skulle vi nånsin kunna få reda på hur den skrivningen skulle se ut och skulle jag känna igen den om jag såg den?

8 ) Aristoteles menade att det fins en avsikt överallt i naturen, att allt levande strävar efter utveckling. Vad är det enligt Aristoteles som driver denna utveckling?

gråa hår
Kontakt:

Re: några simpla frågor

Inläggav gråa hår » 01 jun 2006 13:13

catabombkitten skrev:jag har några filosfiska frågor som jag inte klarar av att göra, det finns säkert någon här som är snäll nog att hjälpa mig med detta, förhoppningsvis :D

1) På vilket sätt förändrar Karl Marx, Hegels tanke om hur historiens drivkraft ser ut?

2) Beskriv kort på vilket sätt Darwin, Freud och Sartre fär'ndrat vårt sätt att se på människan under 1900 talet.

3) Hur menar Sokrates att man lär sig? Vilken är filosofens uppgift i detta, emnar han?

4) Beskriv Descartes uppdelning av kropp och själ.

5) Platon har en utvecklad teori kring hur en stat ska vara uppbyggt. Han har okcså teorier där han jämför en stats förfall med en personlighets förfall. Redogär för dessa teorier och diskutera och reflektera över dem. Är idealstaten ideal? Skulle den vara möjlig att genomföra idag? Vad är bra och dåligt med hans teori?

6) Den som har en idealistisk verklighetsteori säger att allt (även materia) består av eller uppkommer ur ande/människans mentalaförmåga. Den som ha en materialistisk verklighetsteori säger att allt uppkommer ur materia. Förklara vilken skillnaden blir mellan dessa och ge exempel på filosofer med dessa teorier.

7) "Den perfekta skrivningen finns inte i sinnevärlden" - det är ett påstående som Platon skulle kunna hålla med om. Vilken förklaring skulle han ge till att det är så? Skulle vi nånsin kunna få reda på hur den skrivningen skulle se ut och skulle jag känna igen den om jag såg den?

8 ) Aristoteles menade att det fins en avsikt överallt i naturen, att allt levande strävar efter utveckling. Vad är det enligt Aristoteles som driver denna utveckling?

Examen i dag eller? Tror du finner svar på allt det där andra platser i forumet eller på nätet.

catabombkitten

Inläggav catabombkitten » 01 jun 2006 19:30

ehhh tänkte om det fanns någon vänlig själ bara, känns enklare att få svar direkt än att måsta googla sig fram.

gråa hår
Kontakt:

Inläggav gråa hår » 01 jun 2006 21:28

Du hadde ju inte bara en fråga, och dom frågorna du hadde kräver ganska långa svar. Det är lite mer en filosofiska frågor det där. Men som sagt så kan du kika vad som är skrivet på trådarna om Marx och Hegel. Men du kan ju ta utgångspunkt i att för Hegel var historien vid sin slut, men hos Marx så var den på väg till nästa fase som skulle upphäva dom sista motsättningarna i samhället.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 01 jun 2006 23:15

Blir man påtvingad filosofi i skolorna nu för tiden?

gråa hår
Kontakt:

Inläggav gråa hår » 02 jun 2006 13:28

Johan Ågren skrev:Blir man påtvingad filosofi i skolorna nu för tiden?

:-)

catabombkitten

Inläggav catabombkitten » 04 jun 2006 15:04

jepp, för det blir man :evil:

Återgå till "Hjälp!"