Den eviga återkomsten - Nietzsche

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Den eviga återkomsten - Nietzsche

Inläggav Skogsälvan » 05 jun 2006 03:14

... kan någon förklara lite pedagogiskt vad Nietzsche menar med den eviga återkomsten? Sedan skulle jag också gärna vilja veta vilken diagnos som sattes på Nietzsche under dennes sjukdomstid och om han skrev något under den tiden som finns bevarat. Tack!

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 05 jun 2006 03:28

Jag har förstått den eviga återkomsten som ett "tankeexpriment" som antar att om man som människa lever exakt det liv man lever just nu ett oändligt antal gånger efter detta liv är då de konsekvenser av det val man just nu är påväg att göra, värda att uppleva ett oändligt antal gånger i alla de oändligt antal liv som jag kommer att leva efter detta liv? Om konsekvenserna av valet inte är vära att uppleva ett oändligt antal gånger, är det ingen idé att följa upp valet.

Ungefär så.

Jag hade en egen version av den eviga återkomsten som jag kom på under fyllan och kallade den eviga ihågkomsten som mer syftade till den återkommande upplevda käslan av pinsamhet man själv kommer att dras med i år efter det att man lyckats med att göra ett riktigt dåligt moraliskt eller beteendemässigt val i en social situation som man djupt kommit att ångra.

Varney

Inläggav Varney » 05 jun 2006 11:05

"vansinne?". "hjärntumör?". "syfilis?". lite luddigt..
vad jag har lärt mig skrev han inget..men strax innan han gick in i väggen och kom ut på andra sidan, hade han väl en typ manisk period, sprutade ut text, men hann väl inte klart alla projekt han hade direkt.

Varney

Inläggav Varney » 05 jun 2006 11:11

(den eviga återkomsten?
är det inte övermänniskans stora utmaning? det svåraste av allt,typ. att "bemästra" denna märkliga rundgång. det är ju som J säger något om "beslut"+"uppleva"+"evighet/oändlighet".jag tycker den är knepig,men det finns väl ett antal trådar av den här arten, de kanske är till hjälp)

gråa hår
Kontakt:

Inläggav gråa hår » 05 jun 2006 15:07

PopJimmy skrev:Jag har förstått den eviga återkomsten som ett "tankeexpriment" som antar att om man som människa lever exakt det liv man lever just nu ett oändligt antal gånger efter detta liv är då de konsekvenser av det val man just nu är påväg att göra, värda att uppleva ett oändligt antal gånger i alla de oändligt antal liv som jag kommer att leva efter detta liv? Om konsekvenserna av valet inte är vära att uppleva ett oändligt antal gånger, är det ingen idé att följa upp valet.

Det är som popjimmy skriver.
Det handlar också om att du måste vilja världen, en ganska god sammanfattning av eviga återkomsten finns i innledningen av "Antikrist". Men han blev egentligen aldrig helt färdig med exprimentet.
Men jag brukar att tänka mig en mer naturvetenskaplig/mattematisk tilnärmelse, som att världen innehåller en begränsad mängd materie, materia varken frånfaller eller blir till utan övergår bara i andra former. Om en begränsad konstant mängde förändrar sig över evig tid så vill den till slut måsta genta sig själv, jämför med exemplet med en oändlig mängd med apor framför skrivmaskiner som till slut kommer att skriva hela brittiska nationalencyklopedin.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 05 jun 2006 22:28

Då tror jag att jag förstår - tack så mycket! Bara en pytteföljdfråga: Vad sysselsatte hans tankar i vevan innan han blev sjuk?

Varney

Inläggav Varney » 08 jun 2006 10:27

den eviga återkomsten ;)
= säger susning.nu:
"Under senare delen av sitt liv drabbades Nietzsche av en gradvis tilltagande sinnessjukdom. Det var under denna tid han alltmer talade om "den ständiga återkomsten", ett begrepp som ingen filosof sedan dess lyckats få rätsida på."
^^

han hade väl många planer där tror jag, (?)
ex.
.."he planned the publication of the compilation Nietzsche Contra Wagner and of the poems Dionysian Dithyrambs" /wikipedia

synd att han försvann.
men man ska inte tro allt man hör.

Kr. Varney

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 11 jun 2006 00:45

Varney, du är ju en darling :) - men jag är ändå inte helt säker på vad Nietzsche menade och som jag har förstått det så är du insatt i hans tankegångar? Rimligtvis kan man väl tänka sig att det ena leder till det andra och jag tycker att det vore intressant att få lite mer förståelse för på vilket sätt han "flippade ut" - för min del spelar det ingen roll om det ges fysiologiska eller psykologiska/patologiska förklaringar på hans tillstånd - jag vill veta vad han tänkte, vad han kände, hur han reagerade. Vad var symtomen på hans sjukdom? Pratade han för sig själv? Var apatisk? Rädd? Vad som helst är av intresse! För det lilla som jag har läst av honom får mig att tro att han var någonting Stort på spåren - men jag kan ju ha helt fel. Det vore ju inte första gången...

Varney

Inläggav Varney » 11 jun 2006 11:26

ehe.
ja. jag känner likadant. det var riktigt surt att han inte fick jobba klart..det är lite kittlande också att, va säger man "gränsen mellan idioti o genialitet..."
tänk om det kom krypandes..och han egentligen var bindgalen redan 1880! O.O
:]
jag kan inte bestämma mig för om hans hälsa, oftast bristande hälsa, ökar eller minskar hans 'trovärdighet' för mig..

ärligt talat! jag vet inte vad som försigick när det bröt ut,men det ÄR kul att spekulera kring. Men jag kan nog tyvärr inte hjälpa dig. =/ jag vet verkligen inte så noga. men det finss säkerligen många som är tvärsäkra, och ännu fler som tycker o tror. går nog att finna både det ena o andra - om man orkar.

det jag har hört är att han var "okontaktbar" tillslut.
men eftersom det spekuleras kring syfilis o hjärntumör,så kan säkert något medicinskt kunnig, eller en fass el nåt, säga ganska tydligt hur galenskapen torde ha sett ut.

pst, en hint,(från paranormal:)
"När Nietzsche är fem år dör Nietzsches far Karl Ludwig på grund av sinnesjukdom, detta sker den 30:e Juli 1849 "

och

"I det fransk-tyska kriget 1870–71 så deltar Nietzsche som sjukvårdare i den preussiska armén, men hans deltagande i den militärakampanjen blir kort - då han ådrar sig både dysenteri och difteri."

och

"..han skulle komma att förtidspensionera sig 1879 tackvare en drastisk ökning av migränattacker på grund av en nerv- och ögonsjukdom"

och,

"I januari 1889 i Turin bryter Nietzsche ihop mentalt, man misstänker idag att det är pågrund av en tidig syfilis-infektion som han i sina unga år ådragit sig - man finner honom på gatan gråtandes, omfamnade och skyddande en häst som blivit piskad. Nietzsche eskorteras tillbaka till Basel av hans vän Overbeck, där han undersöks och läggs in på ett mentalsjukhus. Men hämtas sedan hem av hans familj...
Han sista ord i livet är: Skjut antisemiterna!"

..man kanske ska ha lite distans till div i-net källor..jmf:

"På grund av en svår sjukdom som han ådragit sig under kriget 1870-71, och som han led av under resten av sitt liv, tvingades Nietzsche avsäga sig sin professur 1879. Under en hektisk och kringflackande period mellan 1878 och 1888 nedtecknade han den största delen av sina filosofiska verk. På en gata i Turin bröt han ihop i en sinnessjukdom, förorsakad av en progressiv paralys. Det berättas att när sammanbrottet kom, föll han ihop kring halsen på en stackars dragåsna som plågades av sin ägare, ymnigt gråtande och mässande dikter som ingen begrep[10]. Nietzsche tillfrisknade aldrig. Han avled i Weimar den 25 augusti 1900, vid femtiosex års ålder." (http://hem.passagen.se/jimster/nietzsche1.htm)

:)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 12 jun 2006 21:37

Oh, så mkt jag skulle gett för att höra det eventuella diktmässandet som ingen begrep! Satan också! Tack, Varney! Det var väldigt snällt av dig att ta dig tid till att förklara:)

Återgå till "Hjälp!"