Viktigt as hell!

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

dodod

Viktigt as hell!

Inläggav dodod » 14 nov 2006 19:41

Hej, vill ha svar på ett par frågor som är väldigt viktiga, vore tacksam om man kunde få svar på dessa. Tack på förhand.

1. Varför kallades de joniska naturfilosoferna för "de första filosoferna?

2. Nämn två gemensamma drag hos hellenismens filosofer (främst epikuréer och stoiker).

3. Vad innebär en deterministisk syn på världen? Ge exempel från den grekiska antiken.

g

dodod

Inläggav dodod » 14 nov 2006 20:42

Finns det nån som är bra på filosofi här eller? Tänkte att det vore en fördel om nån kunde nåt om nåt. :lol:

samsi

Inläggav samsi » 14 nov 2006 20:52

Ptja, känns som taget ur en skoluppgift, men jag är villig att disktuera (inte ge direkta svar). Dessvärre är jag upptagen med egna läxor för tillfället :)

Användarvisningsbild
PopJimmy

Re: Viktigt as hell!

Inläggav PopJimmy » 15 nov 2006 14:17

dodod skrev:1. Varför kallades de joniska naturfilosoferna för "de första filosoferna?
Eftersom de tidigare naturfilosoferna inte hade något att komma med. De snackade om väder och vind.

2. Nämn två gemensamma drag hos hellenismens filosofer (främst epikuréer och stoiker).
Båda skolorna hade fel och filsoferna ur båda skolorna gillade att böga. Skillnaden var dock att stoikerna inte gärna ville erkänna detta.

3. Vad innebär en deterministisk syn på världen? Ge exempel från den grekiska antiken.
Att tiden egentligen går baklänges, Parmenides är den första förespråkaren för denna absurda idé.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 16 nov 2006 00:37

Värt att ta i beaktande när man läser Jimmys svar är att Jimmy läser på Södertörn. Vilket iochförsig förklarar ett och annat, samt stärker mina farhågor ang. Södertörn.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Återgå till "Hjälp!"