kropp-själ-problematiken & den fria viljan

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

op

kropp-själ-problematiken & den fria viljan

Inläggav op » 08 feb 2007 00:05

Jag behöver lite hjälp med en uppgift som jag fått i skolan och vet inte riktigt hur jag ska tolka detta:

1. på vilket sätt uppenbaras frågan om den fria viljan?
2. Hur belyses kropp-själ-problematiken?

I ett litet utdrag av George Orwells bok (1984)

Endast den disciplinerade själen kan förstå verkligheten, Winston. Ni tror att verklighet är något objektivt, något yttre som existerar för sig självt. Ni tror också att verklighetens natur är självklar. När ni inbillar er se något tror ni att alla andra ser samma sak. Men jag säger er, Winston, att verklighet inte är något yttre. Verkligheten existerar i människosjälen och endast där. Inte i individens själ, för den kan begå misstag och förgås i varje fall snart, utan i partiets som är kollektiv och odödlig. Det som partiet anser vara sanning är sanning. Man kan inte se verkligheten annat än genom partiets ögon. Det är vad ni måste lära er, Winston. Det kräver en viljeansträngning, ett slags självutplånande. Ni måste ödmjuka er innan ni kan bli frisk.
(sidorna 190-191, George Orwell - 1984.)

:idea:

[/quote]

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 08 feb 2007 01:06

Tråden flyttad till hjälp-forumet!

Två enkla svar

1. Först påstår han att man bara kan se verkliheten genom partiets ögon, men att ta sig dit är resultatet av en viljeansträngning... kanske något att tugga på.

2. Författaren menar att verkligheten existerar i själen. Kroppen är en del av denna upplevelse-av-verklighet. Man skulle alltså kunna säga att han menar att kroppen sitter i själen, snarare än tvärtom.

-narr-

Återgå till "Hjälp!"