Bra filosofiutbildning?

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
skwuim
Inlägg: 84
Blev medlem: 12 jan 2013 12:18
Ort: Eskilstuna

Bra filosofiutbildning?

Inläggav skwuim » 12 jan 2013 12:34

Hej.

Jag är en 21 åring som är väldigt intresserad och kunnig inom filosofi. Men efter att ha nästan rivit av mig håret i frustration har jag ännu inte funnit en enda utbildning inom Filosofi vid ett svenskt universitet. Tycker de flesta svenska universitet endast erbjuder kurser/program under den plattityd-artade termen 'humaniora' som enligt mig kan betyda vad som helst.
Jag tänker mig en karriär som filosof och författare.

Är det någon härinne som känner till (ev. studerar) som kan rekommendera en bra utbildningsväg inom ämnet filosofi? Jag skulle helst gå ett program i ämnet, men förslag på kurser välkomnas också.

Jag bor i mellan-Sverige så om det ligger i närheten vore det ett plus.

Tack.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Bra filosofiutbildning?

Inläggav Zokrates » 13 jan 2013 01:12

Om det hade funnits en bra filosofisk utbildning i sverige så hade det kanske märkts av här, men så
verkar inte fallet vara. Svensk skola oavsett nivå är oftast usel, vill du lära dig något så kanske du
borde fundera på att strunta i betygen och satsa på självstudier.

Det här var vad jag hittade i varje fall som en översikt.
http://allastudier.se/utbildningar/?q=f ... &pgSize=25

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Bra filosofiutbildning?

Inläggav Pilatus » 13 jan 2013 01:33

skwuim skrev:Jag är en 21 åring som är väldigt intresserad och kunnig inom filosofi.

Inte illa, du måste vara unik i Filosofiforum som vågar yttra sig så djärvt!
Men efter att ha nästan rivit av mig håret i frustration har jag ännu inte funnit en enda utbildning inom Filosofi vid ett svenskt universitet.

Varför inte surfa runt litet bland universiteten och kolla själv. Vilken inriktning hade du tänkt dig?

http://www.fil.lu.se/
Moderator

Användarvisningsbild
skwuim
Inlägg: 84
Blev medlem: 12 jan 2013 12:18
Ort: Eskilstuna

Bra filosofiutbildning?

Inläggav skwuim » 13 jan 2013 14:00

Tack för tipsen Pilatus och Zokrates!

// Zokrates: Tack för tipset! Ja det verkar vara ont om rent filosofiska utbildningar i Sverige, men de få som ev. finns är alltid uppskattat. Självstudier är inget fel. Men frågan är om det räcker långt om man vill publicera verk och arbeta inom filosofi, då krävs nog en utbildning i ämnet oavsett hur mycket man kan om ämnet. Det är tyvärr så att kunskap per se inte värderas i dagens samhälle på samma sätt som utbildning.

// Pilatus: Tack för tipset! Vad gäller att jag uttrycket mig djärvt. Ja det är ju en smaksak. Men av att bedömma mot de flesta jag mött i mitt liv har jag en hög filosofisk kunskap och logisk resonemangsförmåga, vilket förstås varierar i grad mellan olika områden i filosofin.
Jag har framförallt intresset, något som jag nog delar med de flesta i det här forumet.

Användarvisningsbild
skwuim
Inlägg: 84
Blev medlem: 12 jan 2013 12:18
Ort: Eskilstuna

Bra filosofiutbildning?

Inläggav skwuim » 13 jan 2013 14:45

Zokrates skrev:Om det hade funnits en bra filosofisk utbildning i sverige så hade det kanske märkts av här, men så
verkar inte fallet vara. Svensk skola oavsett nivå är oftast usel, vill du lära dig något så kanske du
borde fundera på att strunta i betygen och satsa på självstudier.

Det här var vad jag hittade i varje fall som en översikt.
http://allastudier.se/utbildningar/?q=f ... &pgSize=25



Ok tack. Jag måste, efter att nu ha kollat närmare på saken, säga att jag inte gillar uppdelningen av praktisk och teoretisk filosofi vid nordiska universitet. För vad ska man göra om man som mig är intresserad av både religionsfilosofi, estetik etc. (s.k. praktisk filosofi) och epistemologi, logik, språkfilosofi etc. (s.k teoretisk filosofi)? Vad ska jag göra och välja?

Varför måste dessa två uppdelningar utesluta varandra? Varför finns det inte bara en enhetlig filosofikurs/program i Sverige?

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Bra filosofiutbildning?

Inläggav Zokrates » 13 jan 2013 21:21

Ja, det börjar komma mer och mer så några platser har du allt att välja på.

Men själv skulle jag inte ge mycket för de utbildningar som finns med tanke på hur världen ser ut
och hur lite de som utbildat sig påverkar i positiv riktning, kortfattat beskriver jag det som att
de som utbildar är hjärntvättade till att indoktrinera dem som studerar så att de senare duperar
folk tillbaka in i grottan, alltså precis tvärtemot vad filosofin borde gå ut på, verka för upplysning


Återgå till "Hjälp!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster