Existentialism

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

viviandarkbloom
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 nov 2020 20:08

Existentialism

Inläggav viviandarkbloom » 08 dec 2020 17:00

Hej, jag läser min första kurs i filosofi på gymnasiet. Vi håller nu i slutskedet på med existentialism och har fått i uppgift att analysera ett case för att sedan lyfta fram det existentiella problemet samt ens egna och filosofer som Kirkegaard, Sarte och Nietzache tankar. Jag har verkligen kört fast och undrar om någon här kan hjälpa mig! Vad är det existentiella problemet här? Jag har än så länge sammanfattningsvis skrivit att Laleh förlorar sig själv och blir en dussinmänniska, hon slutar agera på det sätt hon själv vill för att istället bli en i mängden...Men vet lixom inte hur jag ska binda ihop detta med de olika filosofer samt deras tankar...

Ps. Jag lägger in caset här under så att ni själva kan läsa och skapa uppfattning om det, tack på förhand!
Bilagor
Skärmavbild 2020-12-08 kl. 15.57.24.png
Skärmavbild 2020-12-08 kl. 15.57.24.png (88.64 KiB) Visad 8931 gånger
Skärmavbild 2020-12-08 kl. 15.57.34.png
Skärmavbild 2020-12-08 kl. 15.57.34.png (28.63 KiB) Visad 8931 gånger

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Existentialism

Inläggav Anne » 08 dec 2020 17:54

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med dina frågor, men jag blir bestört över att laleh har haft/har det så här. Är det sant? :shock:

viviandarkbloom
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 nov 2020 20:08

Re: Existentialism

Inläggav viviandarkbloom » 08 dec 2020 18:43

Har för mig att min lärare sa att hen hittat på caset men "inspirerats" av en av hens vänners liv

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Existentialism

Inläggav David H » 09 dec 2020 19:10

lynx skrev:Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med dina frågor, men jag blir bestört över att laleh har haft/har det så här. Är det sant? :shock:


Det handlar inte om artisten Laleh, utan någon annan Laleh. Lite märkligt dock att de använder ett så ovanligt namn, och sen låter vissa saker vara gemensamt med artisten med samma namn, som att hon är född i Iran, sportintresset, en pappa som dör när hon är ung... men så finns det andra saker i den historien som inte stämmer överens med artistens liv.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Existentialism

Inläggav David H » 09 dec 2020 19:39

viviandarkbloom skrev:Hej, jag läser min första kurs i filosofi på gymnasiet. Vi håller nu i slutskedet på med existentialism och har fått i uppgift att analysera ett case för att sedan lyfta fram det existentiella problemet samt ens egna och filosofer som Kirkegaard, Sarte och Nietzache tankar. Jag har verkligen kört fast och undrar om någon här kan hjälpa mig! Vad är det existentiella problemet här? Jag har än så länge sammanfattningsvis skrivit att Laleh förlorar sig själv och blir en dussinmänniska, hon slutar agera på det sätt hon själv vill för att istället bli en i mängden...Men vet lixom inte hur jag ska binda ihop detta med de olika filosofer samt deras tankar...

Ps. Jag lägger in caset här under så att ni själva kan läsa och skapa uppfattning om det, tack på förhand!


Problemen i caset är flera som jag ser det. Att Laleh förlorar sig själv kan jag hålla med om, man skulle kanske kunna säga att hon faller för grupptrycket och anpassar sig efter normer som satts upp av andra istället för att göra vad hon annars helst hade velat. Så hamnar hon i ett destruktivt förhållande. Att hon i slutet inte säger vad som är fel med bilen kan ju vara för att hennes kille är en skitstövel och inte förtjänar någon hjälp (vettigt skäl enligt mig),,, men antagligen är meningen där att du ska svara att hon inte säger vad som är fel med bilen eftersom hon anpassar sig till en stereotyp könsroll och avstår att utföra en handling som inte är en typisk kvinnosyssla (eller nåt i den stilen).
Att sen koppla in existentialism i detta då. Ja, en existentialist som Sartre skulle väl då säga att det är viktigt att fatta egna beslut, istället för att bara göra vad nån annan säger eller vill att du ska göra, så är det viktigt att tänka själv, oavsett all typ av beslutsångest det kan medföra. Men för en som Laleh kan det ju vara lättare sagt än gjort med tanke på hur utsatt position hon befinner sig i.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

viviandarkbloom
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 nov 2020 20:08

Re: Existentialism

Inläggav viviandarkbloom » 10 dec 2020 00:19

rekoj skrev:
viviandarkbloom skrev:Hej, jag läser min första kurs i filosofi på gymnasiet. Vi håller nu i slutskedet på med existentialism och har fått i uppgift att analysera ett case för att sedan lyfta fram det existentiella problemet samt ens egna och filosofer som Kirkegaard, Sarte och Nietzache tankar. Jag har verkligen kört fast och undrar om någon här kan hjälpa mig! Vad är det existentiella problemet här? Jag har än så länge sammanfattningsvis skrivit att Laleh förlorar sig själv och blir en dussinmänniska, hon slutar agera på det sätt hon själv vill för att istället bli en i mängden...Men vet lixom inte hur jag ska binda ihop detta med de olika filosofer samt deras tankar...

Ps. Jag lägger in caset här under så att ni själva kan läsa och skapa uppfattning om det, tack på förhand!


Problemen i caset är flera som jag ser det. Att Laleh förlorar sig själv kan jag hålla med om, man skulle kanske kunna säga att hon faller för grupptrycket och anpassar sig efter normer som satts upp av andra istället för att göra vad hon annars helst hade velat. Så hamnar hon i ett destruktivt förhållande. Att hon i slutet inte säger vad som är fel med bilen kan ju vara för att hennes kille är en skitstövel och inte förtjänar någon hjälp (vettigt skäl enligt mig),,, men antagligen är meningen där att du ska svara att hon inte säger vad som är fel med bilen eftersom hon anpassar sig till en stereotyp könsroll och avstår att utföra en handling som inte är en typisk kvinnosyssla (eller nåt i den stilen).
Att sen koppla in existentialism i detta då. Ja, en existentialist som Sartre skulle väl då säga att det är viktigt att fatta egna beslut, istället för att bara göra vad nån annan säger eller vill att du ska göra, så är det viktigt att tänka själv, oavsett all typ av beslutsångest det kan medföra. Men för en som Laleh kan det ju vara lättare sagt än gjort med tanke på hur utsatt position hon befinner sig i.


Okej tack, detta var till stor hjälp!!

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Existentialism

Inläggav Anders » 10 dec 2020 10:06

viviandarkbloom skrev:Hej, jag läser min första kurs i filosofi på gymnasiet. Vi håller nu i slutskedet på med existentialism och har fått i uppgift att analysera ett case för att sedan lyfta fram det existentiella problemet samt ens egna och filosofer som Kirkegaard, Sarte och Nietzache tankar.

Tips, om du bryr dig så pass att du lägger ut texten här, så låter du verkligen seriös, läs
https://warwick.ac.uk/fac/cross_fac/com ... re-eih.pdf
Det är en klart läsvärd transcript av en mycket känd föreläsning som Sartre höll, kan anses vara lite som en programförklaring för existentialsimen.
Och kolla sen
https://en.wikipedia.org/wiki/Jean-Paul_Sartre
Läs särskilt om hans uppväxt. Och googla lalehs bakgrund. Och fundera sen på texten.
Kierkegaard funderade på 1800-talet mycket på val man har att göra i livet(googla gärna hans bakgrund). Heidegger, tysk filosof på tidigt 1900 tal inspirerade Sartre, hans stora verk Sein und Zeit behandlade mycket förenklat meningen med livet. Det är mycket om individen och hur dennes liv levs, men man upptäcker med Sartre att det har mycket att göra med människorna runitkring. Vara sig själv eller en i flocken och bara flyta med utan att fundera så mycket? Är det ditt eget val, eller görs de valen av andra?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Existentialism

Inläggav David H » 10 dec 2020 11:31

Anders skrev:
viviandarkbloom skrev:Hej, jag läser min första kurs i filosofi på gymnasiet. Vi håller nu i slutskedet på med existentialism och har fått i uppgift att analysera ett case för att sedan lyfta fram det existentiella problemet samt ens egna och filosofer som Kirkegaard, Sarte och Nietzache tankar.

Tips, om du bryr dig så pass att du lägger ut texten här, så låter du verkligen seriös, läs
https://warwick.ac.uk/fac/cross_fac/com ... re-eih.pdf
Det är en klart läsvärd transcript av en mycket känd föreläsning som Sartre höll, kan anses vara lite som en programförklaring för existentialsimen.
Och kolla sen
https://en.wikipedia.org/wiki/Jean-Paul_Sartre
Läs särskilt om hans uppväxt. Och googla lalehs bakgrund. Och fundera sen på texten.
Kierkegaard funderade på 1800-talet mycket på val man har att göra i livet(googla gärna hans bakgrund). Heidegger, tysk filosof på tidigt 1900 tal inspirerade Sartre, hans stora verk Sein und Zeit behandlade mycket förenklat meningen med livet. Det är mycket om individen och hur dennes liv levs, men man upptäcker med Sartre att det har mycket att göra med människorna runitkring. Vara sig själv eller en i flocken och bara flyta med utan att fundera så mycket? Är det ditt eget val, eller görs de valen av andra?


Ja, det är bra synpunkter Anders, om än du tar det till överkurs.

Sen återigen vill jag påpeka att i denna historia är det en fiktiv Laleh, och att googla en påhittad person kommer ju inte ge nånting. Pratar vi om artisten Laleh så flyttade hon inte till Sverige från Iran, utan hon växte upp och levde sin barndom i före detta Sovjetunionen, innan hon sen kom till Sverige med båda sina föräldrar..alltså inte bara pappan, som i den här fiktiva berättelsen.

Kanske skulle artisten Laleh kunna ses som en existentialistisk förebild för denna historias fiktiva Laleh... en som är sig själv och går sin egen väg trots en i många avseenden tuff uppväxt (även artisten Laleh förlorade ju småningom båda sina föräldrar). Men då kan man återigen koppla in klassperspektivet och notera att artisten Laleh kom från familj som var del av en kulturell överklass (som jag uppfattat det) och det gav Laleh själv en predisposition att kunna bli framgångsrik inom den kulturella sfären (I Bourdieus termer skulle det kanske kunna beskrivas som att hon hade det kulturella kapitalet och rätt habitus). De allra flesta barn har inte samma förutsättningar.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Hjälp!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster