Filosofistudier

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

Tiseh
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 feb 2024 10:36

Filosofistudier

Inläggav Tiseh » 11 feb 2024 11:14

Hej

Jag jobbar 100% men är så pass intresserad av att läsa filosofi så jag anmälde mig till filosofi A på distans, 50%. Det blev ändå för mycket för mig att försöka hänga med samtidigt som jag skulle jobba och leva. Jag valde att avregistrera mig på kursen för att inte dra på mig onödig stress.

Anledningen för att jag ville gå en kurs är för att jag skulle få ett fokus i mina studier. Det blir snabbt övermäktigt och för mycket för mig annars. Så att få läsanvisningar och instruktioner på vilka verk eller delar av verk från filosofer är guld värt och ger en känsla av att man biter av små bitar av kakan så att säga.

Men nu eftersom jag inte är med på kurser längre så har jag inte längre instruktioner. Jag skulle vilja läsa efter instruktionen fast i min egen takt. examen och poäng spelar mig ingen roll utan jag läser filosofi för min egen skull. På detta sätt skulle jag få tillbaka ett fokus.

Min fråga lyder: finns det någon som har tillgång till eller vet hur man kan få tillgång till denna typer av studiehänvisning? Det kanske finns någon som gjort en och har delat med sig av den? jag vill alltså inte ha "läs allt platon", sen "läs allt aristoteles". Utan en mer avskalad variant: "kapitel 2 i den här boken". Liknande läsanvisningar man får på en kurs.

Jag funderar på om man kanske kan höra av sig till ett universitet för att fråga om förra årets eller liknande? vet inte om det är en dum fråga då man inte deltagit i kursen :)

På förhand tack
Mathias

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Filosofistudier

Inläggav David H » 11 feb 2024 12:21

Hej Mathias och välkommen till forumet!

Det var nästan 20 år sen jag pluggade filosofi på universitetet och jag håller mig inte ajour med upplägget för filosofiundervisningen idag, så jag kan nog inte hjälpa mycket där om du vill få hjälp med något som ska motsvara den undervisningen. Vi har användaren Algotezza här som är lärare i filosofi, han kanske kan hjälpa.

Annars kan du vill kan du posta lista över kurslitteratur till aktuell kurs, så kanske fler kan komma med synpunkter gällande just dessa böcker/teman

Om det är ett mer allmänt filosofiintresse du har kan det här forumet vara en bra plats att förkovra sig, tänker jag. Men att delta på ett sånt här forum skiljer sig från att studera filosofi vid universitetet skulle jag säga...personligen tycker jag att den skillnaden är till det bättre för forumet, att man får ut mer av att delta här än att läsa universitetskurs i filosofi, men detta kan det ju också råda olika uppfattningar om. Och det kan ju också finnas både bättre och sämre universitetskurser i filosofi...
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Tiseh
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 feb 2024 10:36

Re: Filosofistudier

Inläggav Tiseh » 11 feb 2024 13:00

Hej David och tack så mycket.

Det som kursen verkade som att den skulle ge mig, var en förståelse från grunden så att säga. Det började med de försokratiska filosoferna och gick vidare därifrån. Vilket hjälper att förstå vart senare tankar och kritik kommer ifrån. jag tyckte om att läsa platons dialoger så att säga mitt intresse ligger vid originaltexter i kronologisk ordning kanske? :) jag vill läsa kända filosofers idéer.

en tanke var att läsa det jag hittade eller det som verkar vara essensen av en viss filosof i kronologisk ordning. hitta denna lista https://filosofer.se/oversikt.html och tänkte det bara var att börja ifrån början. Dock blir detta överväldigande.

Som exempel vid kursen var inte läsanvisningarna alla platons dialoger utan ett urval. ibland delar av. Detta gjorde att man fick en inblick i de som jag gissar va de viktiga delarna (enligt läraren).

Jag förstår vad du menar med forumet. Men för min egen del känns det också överväldigande att bara surfa runt. Min tanke var först att se om det fanns någon tanke kring min första fråga om självstudier. Senare använda forumet som en resurs under mina självstudier, för att förtydliga saker, alternativt skapa diskussioner.

Allt det bästa
Mathias

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Filosofistudier

Inläggav Anders » 11 feb 2024 23:55

Jag jobbade också 100% + 12 mil bilpendling per dag då jag anmälde mig till 7,5+7,5p kvällstid Idehistoria på UU. Lätt det roligaste jag(civing) har läst. Det gav mig en intro och sedan har jag under drygt ett decennium läst filosofer själv. Inte typ logik och liknande, filosofin är ”bara” en hobby för mig. Utan en hel del originalverk av filosofer med tyngdvikt på politisk filosofi. Man får hitta sina vägar. Internet gör det möjligt,
.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Tiseh
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 feb 2024 10:36

Re: Filosofistudier

Inläggav Tiseh » 12 feb 2024 10:09

Hej Anders

Imponerande! jag fann det omöjligt att följa med i läsandet samtidigt som jag försökte klara av livet. Ja jag kanske ska göra det lite mer specifikt än att läsa filosofi generellt och försöka hitta en intressant riktning. Idéhistoria och politisk filosofi verkar båda intressant! har du ett tips på någon bok som skulle kunna agera introduktion?

Allt gott
Mathias

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Filosofistudier

Inläggav Pilatus » 12 feb 2024 13:18

Tiseh skrev:Men nu eftersom jag inte är med på kurser längre så har jag inte längre instruktioner. Jag skulle vilja läsa efter instruktionen fast i min egen takt. examen och poäng spelar mig ingen roll utan jag läser filosofi för min egen skull. På detta sätt skulle jag få tillbaka ett fokus.

Min fråga lyder: finns det någon som har tillgång till eller vet hur man kan få tillgång till denna typer av studiehänvisning? Det kanske finns någon som gjort en och har delat med sig av den? jag vill alltså inte ha "läs allt platon", sen "läs allt aristoteles". Utan en mer avskalad variant: "kapitel 2 i den här boken". Liknande läsanvisningar man får på en kurs.

Jag funderar på om man kanske kan höra av sig till ett universitet för att fråga om förra årets eller liknande? vet inte om det är en dum fråga då man inte deltagit i kursen :)

På förhand tack
Mathias

Hej Mathias, men litteraturlista och en del annat om kursens uppläggning kan du väl få om du är inskriven på universitetet?

Vad har du för planer? Skall du återuppta studierna och skriva en uppsats? Finns det inte folk som går på kursen som kan hjälpa dig med information? Finns det inte några öppna föreläsningar du kan gå på?

Om examen och poäng inte spelar så stor roll så skulle du ju likväl kunna tala med läraren för kursen och fråga om uppsatsskrivning. Det borde kunna ge dig fokus.

Det finns några som studerat filosofi på detta forum. Kanske de kan ge dig något gott råd. Men skriv gärna något om din inriktning, om den är mer allmän, teoretisk eller praktisk.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Filosofistudier

Inläggav David H » 12 feb 2024 13:59

Tiseh skrev:Hej David och tack så mycket.

Det som kursen verkade som att den skulle ge mig, var en förståelse från grunden så att säga. Det började med de försokratiska filosoferna och gick vidare därifrån. Vilket hjälper att förstå vart senare tankar och kritik kommer ifrån. jag tyckte om att läsa platons dialoger så att säga mitt intresse ligger vid originaltexter i kronologisk ordning kanske? :) jag vill läsa kända filosofers idéer.

en tanke var att läsa det jag hittade eller det som verkar vara essensen av en viss filosof i kronologisk ordning. hitta denna lista https://filosofer.se/oversikt.html och tänkte det bara var att börja ifrån början. Dock blir detta överväldigande.

Som exempel vid kursen var inte läsanvisningarna alla platons dialoger utan ett urval. ibland delar av. Detta gjorde att man fick en inblick i de som jag gissar va de viktiga delarna (enligt läraren).

Jag förstår vad du menar med forumet. Men för min egen del känns det också överväldigande att bara surfa runt. Min tanke var först att se om det fanns någon tanke kring min första fråga om självstudier. Senare använda forumet som en resurs under mina självstudier, för att förtydliga saker, alternativt skapa diskussioner.

Allt det bästa
Mathias


OK, jag tror jag förstår ungefär vad du menar. Men jag tänker också att det är ganska svårt för mig att hjälpa ge vad du ber om. Dels för att jag inte är så insatt i kanoniserade filosofiska verk på detaljnivå, och dels för att det finns många olika sätt att ta sig an detta. Det finns inget givet "standardspår".

En fråga som du kan ställa dig är om du är mer intresserad av att lära dig filosofi eller snarare västerländsk filosofihistoria. Det du skriver tycker jag pekar lite i båda de riktningarna, och det behöver inte vara fel, men jag tänker att det ändå är bra att vara medveten om att det är två olika frågor.

Du skriver om "förståelse från grunden"... och just begreppet "grund" tänker jag är ett både spännande och komplicerat filosofiskt koncept. När man talar om "grund" syftar man oftast till ett underlag som man skapar först, och sedan lämnar för att bygga på med annat. Men inom filosofi tänker jag att detta med "grund" är något som man ofta behöver komma tillbaka till.
Filosofi handlar både om att lära sig nytt, och om att omdefiniera sina tidigare förutfattade meningar, tänker jag. Grunden blir aldrig färdig så länge inte hela överbyggnaden också är färdig.

Utifrån vad du skriver och frågar om, och utifrån mina egna preferenser, är här förslag på åtta filosofer att studera djupare.

Platon och Aristoteles - På den kända målningen av Rafael "Skolan i Aten" står Platon och Aristoteles i mitten, Platon pekandes upp mot himlen, Aristoteles med handen riktad framåt. Vi har här två olika konkurrerande riktningar, ett bra startskott för ens filosofistudier, tänker jag. Har inget särskilt tips gällande texter av dessa, men läs de mest kända och varva med läsning av sekundärlitteratur.

Kant och Nietzsche - Här blev det visst ett jättehopp i tiden. Kanske man kan säga att om Kant står för ordning, står Nietzsche för kaos. Förstår man dessa två författare tänker jag också att man får med sig mycket annat gratis. Kant är jag till exempel benägen att se som en Hume 2.0. Kant hade läst Hume, förstod och tog åt sig av vad Hume skrev, och vidareutvecklade det sedan i mer tydliga och koherenta teorier. Av Kant rekommenderar jag i första hand "Kritik av det rena förnuftet". Av Nietzsche rekommenderar jag i första hand förordet samt första kapitlet av "Bortom Gott och Ont".

Pierre Bourdieu och Carl Jung - Nu är jag fräck och nämner två icke-kanoniserade filosofer. Under 1900-talet splittrades västerländska filosofin mellan en kontinental och en analytisk sida. Mellan dessa två läger har det varit mycket pajkastning. En som däremot inte fått särskilt många pajer på sig från något av lägren är Pierre Bourdieu. Bourdieu tycker jag tar filosofin till en mer anständig nivå - och visar en väg hur filosofin kan få relevans i dagens samhälle (till skillnad från nu när dagens akademiska filosofi är ganska marginaliserad). Jung knyter mer an till religion, andlighet och den österländska filosofin, och jag tänker att det är en del av en mognadsprocess att bli mer inkluderande i de riktningarna också. Att Bourdieu vanligtvis klassas som sociolog och Jung vanligtvis klassas som psykolog, kanske kan få en att tro de inte är riktiga filosofer. Men både Bourdieu och Jung var väl inlästa i den västerländska filosofihistorien, och deras verk bygger också vidare på den grunden, menar jag.
Gällande Bourdieu rekommenderar jag "Praktiskt förnuft" som en instegsbok, och Jung rekommenderar jag förord samt första kapitel av "Människan och hennes symboler", samt Psykologiska Typer (förslag på läsning i urval: förord, kapitel 8 och kapitel 10)

Jonna Bornemark och Alexander Bard - Försöker här tänka på nu levande svenska filosofer. Om vi nämner deras namn kanske de kan googla sig själva och hitta till det här forumet, och delta i diskussionerna. Det vore roligt tycker jag.

Här har en allmän läsetråd på formet, där man kan posta reflektioner kring vad man läser och diskutera med andra kring detta: viewtopic.php?f=20&t=1792&start=825
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Tiseh
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 feb 2024 10:36

Re: Filosofistudier

Inläggav Tiseh » 12 feb 2024 16:44

Tack för att du tog dig tiden och skrev det utförliga och informativa svaret!

Jag förstår vad du menar gällande "från grunden". Jag tänker mig att många senare tänkare kommer ifrån tidigare tänkare på olika sätt, influerade av, kritiserar, har tendenser av/ifrån osv. Det känns fullt rimligt att läsa något i ett ämne som intresserar en istället för att gå kronologiskt men jag tror jag vill börja där.

Till en början kommer jag nog inrikta mig på västerländsk filosofi då det är den kulturen jag är uppväxt i även om jag hade tyckt det var superintressant att läsa annat också. Jag tror jag kommer börja hos Platon vilken jag har alla dialoger, vidare till Aristoteles sen får jag se vilken vändning intresset tar. Jag tackar dig för din input gällande läsning. Jag tar den i beaktning.

Tack
Mathias


Återgå till "Hjälp!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster