Tips om Högskoleprovet
Moderator: Moderatorgruppen
Tips om Högskoleprovet
Jag tänker skriva HP den 1/4 och passar på att fråga de eventuella forummedlemmar som redan gjort provet om ni har några smarta tips? Jag pluggar som en blådåre redan givetvis, men jag kan ha missat något som erfarna rävar bakom örat tänker på.

Jag tror att det som går att träna mest på är NOG-delen, då den är lite märklig. Skiljer sig från vanliga matteuppgifter. Sen gäller det att hålla koll på tiden på läsförståelsen. Jag tycker det är bäst att läsa frågorna innan man börjar läsa texterna så att man vet vad man ska leta efter. Vad gäller orden så kan du ofta gissa dig till det rätta svaret även om du inte kan det med hjälp av franska/engelska/latin/allmän slutledningsförmåga.
Detta givet att de inte ändrat nåt på senaste tiden.
Detta givet att de inte ändrat nåt på senaste tiden.
- Johan Ågren
- Administratör
Öva på gamla högskoleprov så att du kommer in rytmen, men det är nog det du gör. Sedan är högskoleprovet i högre grad ett kunskapsprov (jämförelsevis med ett IQtest), och att du kan tillägna dig en högre grad av kunskap på så kort tid är väl inte rimligt. Men du har en frisk hjärnaktivitet (IQ runt 140 skulle jag tro), och har du bara pluggat de ämnen provet omfattar så ska det nog gå bra. Det viktigaste är att man är förtrogen med formen och har koll på tiden. Börjar man stressa upp sig så slår det slint. Det bästa man kan göra är som sagt att göra gamla prov och öva upp vanan att tänka snabbt, eller rättare sagt kunna koncentrera sig. Det är även genom koncentration man kan få betydligt högre resultat på IQtest, då det mycket handlar om att hålla reda på den tankestruktur som man bygger upp när man löser ett problem. Om man inte kan det så rasar tankebilden halvägs innan man nått lösningen. Jag gör alltid om ett problem till en visualisering - då alla problem som existerar kan bindas till ting. Destå starkare man kan realisera denna tankevärld destå bättre blir man på att tänka och se sammanhang.
På det hela taget tyckte jag det var en obehaglig situation när jag gjorde högskoleprovet "på min tid"
Jag har dock blivit lugnare och mer koncentrerad nu, men jag skulle nog inte tycka det var roligt, något som är en förutsättning för att det ska gå riktigt bra. Så ett tips är lite positiv programmering i samband med att du övar på de gamla högskoleproven. När du då kommer till salen så är du redan bekant med papprena du ska få, och längtar efter att få träffa dem.
Johan
På det hela taget tyckte jag det var en obehaglig situation när jag gjorde högskoleprovet "på min tid"
Johan
-
suchanother
- Avstängd
Det är svårt att förbereda sej för HP, Johans tips är nog nyttigast.
Sen i matematik/logik-delen kan det vara bra att öva på enkel ekvationslösning, typ grundskolenivå. Frågorna där är på den nivån.
Gjorde provet för länge sen och fick….vågar inte säga poängen för ingen tror mej ändå. Gjorde testet efter en hård festkväll och hann med två återställare innan på morgonen och flabbade mej genom skiten. Kände mej som Gud och helt respektlös var jag.
Men som sagt, svårt att förkovrade sej i sista stund. Kan man så kan man ( även med några innanför västen). Så enkelt är provet och det gäller att slappna av och inte stressa.
Sen i matematik/logik-delen kan det vara bra att öva på enkel ekvationslösning, typ grundskolenivå. Frågorna där är på den nivån.
Gjorde provet för länge sen och fick….vågar inte säga poängen för ingen tror mej ändå. Gjorde testet efter en hård festkväll och hann med två återställare innan på morgonen och flabbade mej genom skiten. Kände mej som Gud och helt respektlös var jag.
Men som sagt, svårt att förkovrade sej i sista stund. Kan man så kan man ( även med några innanför västen). Så enkelt är provet och det gäller att slappna av och inte stressa.