Filosofiuppgift

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

MyImmortal
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 maj 2006 00:28

Filosofiuppgift

Inläggav MyImmortal » 06 maj 2006 00:40

Hej

Jag håller på att skriva ett skolarbete om Sartre och jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig med min frågeställning som lyder ungefär så här:
Hur ser Sartre på människans förmåga att nå kunskap?

Jag har letat överallt efter fakta om det, på internet och i böcker, men jag har inte hittat någonting. Därför skulle jag verkligen uppskatta om ni kunde hjälpa mig att finna fakta om det. Jag skulle också vilja höra era åsikter om frågan.

Mvh

MyImmortal

Användarvisningsbild
Kyano
Inlägg: 310
Blev medlem: 11 maj 2005 21:15
Ort: Stockholm

Inläggav Kyano » 06 maj 2006 13:50

Kunskap om vad?

Kunskap om sig själv säger han ju rätt mycket om. Där borde hans förhållning vara att det är omöjligt, "vi är det vi inte är, och inte det vi är". Samma borde gälla för andra medvetanden.

Kunskap om världen antar jag att han som fenomenolog skulle säga att man inte kan uttala sig om, utan det är endast upplevelserna är relevanta. Dessa studeras med eidetisk reduktion.

Sen beror det ju lite på vad man menar med kunskap också antar jag.

MyImmortal
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 maj 2006 00:28

Inläggav MyImmortal » 06 maj 2006 15:38

Vad jag menar är hur ser Sartre på kunskap, är det nåt som människan föds med eller är det nåt som hon utvecklar senare? Håller Sartre med empiristerna eller har han en helt annan uppfattning?

Den slutsats som jag har nu är att Sartre skulle anse att mäniskans förmåga att nå kunskap är beroende på hennes egna erfarenheter eftersom han anser att "existensen föregår essensen".

Tack Kyano för att du besvarade, det här är första gången i hela mitt liv som jag gör en post på en messagebord.

Användarvisningsbild
Kyano
Inlägg: 310
Blev medlem: 11 maj 2005 21:15
Ort: Stockholm

Inläggav Kyano » 06 maj 2006 16:11

Jag tycker uppgiften verkar ganska rolig men frågan är hur djupt det är tänkt att du ska gå. Om du enbart skall utgå ifrån existentialismen är en humanism så kanske lite hederlig skeptisism räcker. Han diskuterar ju hur man inte kan vara säker på om ängeln abraham verkligen är ängeln arbraham och om man själv verkligen är sig själv osv.

Han var ju dock väldigt inspirerad av Husserl och jag tror säkert han tänkte sig att man kunde nå föremålens ontologiska status oavsätt om de existerade eller inte - det senare är ju en fråga "att sätta parentes runt" enligt Husserl.
Empirister menar ju att man kan erhålla korrekta teorier om världen direkt utifrån observabler, det skulle nog inte Sartre hålla med om - dock är det väl inget han direkt filosoferar om heller, likt Husserl är han inte så intresserad av den frågan.
Självklart är det valen (och erfarenheterna därav) som formar oss, men dessa erfaranheter formas inte direkt av stimuli som viss enkel naiv empirism föreställer sig, eftersom detta vore ju i förlängningen att se människan som ofri.

Angående kunskap apriori så kan man ju tänka sig att Sartre höll varats upplevelse av frihet som något ej beroende av erfarenheten. Friheten är ju inget vi tränas till eller väljer, utan något vi bara kastas ut i - något vi "döms" till. Här verkar det som om vi alltså har kunskap om något direkt. Vetskapen om vår egen existens tror jag också man skulle kalla kunskap enligt Sartre. Det beror ju som sagt lite på vad du menar med kunskap. Inget utav detta är nödvändigtvis propositionell kunskap, vilket ju är lite mer vad den klassiska kunskapsteorin sysslar med.

MyImmortal
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 maj 2006 00:28

Inläggav MyImmortal » 06 maj 2006 16:24

Jag funderar på att skriva lite om Sartres funderingar om frihet, om att "människan är dömd till frihet" och p.g.a. det får hon ångest. Att det är upp till människan att ge mening åt sitt liv.

”Människan är ingenting annat än vad hon själv gör sig till”, citatet tagen från Sartres bok Existentialismen är en humanism

Jag håller med dig om att Srtre skulle definera människans vetskap om sin egen existens som kunskap.

Tack så mycket för ditt inlägg, Kyano, mitt arbete känns plötsligt lättare att skriva.

Användarvisningsbild
Kyano
Inlägg: 310
Blev medlem: 11 maj 2005 21:15
Ort: Stockholm

Inläggav Kyano » 06 maj 2006 16:59

*Nu insåg jag dock att jag inte kan min kristendom. Det var ju Abraham som blev kontaktad av ängeln, inte ängeln som hette Abraham. Jag har inte existentialismen är en humanism här, så jag kan inte citera direkt. Ville bara rätta det pinsamma misstaget.
Jag tror förövrigt att Sartre lånar/hånar det exemplet från Kierkegaard, men jag vet inte var jag fått det ifrån :)

Hoppas det går bra med uppgiften iaf o välkommen till forumet.

MyImmortal
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 maj 2006 00:28

Inläggav MyImmortal » 06 maj 2006 18:39

Det hoppas jag också. Tack för din hjälp, jag uppskattar det verkligen.


Återgå till "Hjälp!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster