Tungomål

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Tungomål

Inläggav Algotezza » 23 jan 2013 15:49

ingenar skrev:
Algotezza skrev:
Man bör ju tolka det man läser med. Och de som läser Bibeln är ju inte direkt överens hur den skall tolkas. Vems tolkning är det som är rättast?

/Algotezza





Vad är det du inte förstår?


Hur tolkar du Bibeln? Är Jesus Gud på jorden? En profet? Är han en del av treenigheten?

Du hänvisade till detta i ditt senaste fullt begripliga citat:


Apg 15:28
Den he­li­ga an­den och vi har be­slu­tat att in­te lägga någon börda på er utöver följan­de oef­ter­giv­li­ga krav:

Apg 15:29
att ni avhåller er från kött som off­rats till av­gu­dar, blod, kött från kvävda djur och otukt. Om ni und­vi­ker allt sådant hand­lar ni rätt. Allt gott!”

Men, men... Hur får du det att gå ihop med dessa citat:

Matt 15:11
Det är inte det som kommer in i munnen som gör människan oren. Men det som går ut ur munnen, det gör människan oren.”

Matt 15:17
Förstår ni inte att allt som kommer in i munnen hamnar i magen och töms ut på avträdet?


/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Tungomål

Inläggav freddemalte » 23 jan 2013 17:32

Här är ett annat exempel på Ekmans aktiviteter: http://perkornhall.se/LivetsOrd/media/S ... rillor.mp3

Vid 1:40 börjar det som tråden handlar om.

Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

ingenar
Inlägg: 239
Blev medlem: 22 okt 2012 22:29

Tungomål

Inläggav ingenar » 23 jan 2013 17:48

Vad är det du inte förstår?


Hur tolkar du Bibeln? Är Jesus Gud på jorden? En profet? Är han en del av treenigheten?

Du hänvisade till detta i ditt senaste fullt begripliga citat:


Apg 15:28
Den he­li­ga an­den och vi har be­slu­tat att in­te lägga någon börda på er utöver följan­de oef­ter­giv­li­ga krav:

Apg 15:29
att ni avhåller er från kött som off­rats till av­gu­dar, blod, kött från kvävda djur och otukt. Om ni und­vi­ker allt sådant hand­lar ni rätt. Allt gott!”

Men, men... Hur får du det att gå ihop med dessa citat:

Matt 15:11
Det är inte det som kommer in i munnen som gör människan oren. Men det som går ut ur munnen, det gör människan oren.”

Matt 15:17
Förstår ni inte att allt som kommer in i munnen hamnar i magen och töms ut på avträdet?


/Algotezza[/quote]


Sant det är ord som munnen talar i oförstånd som gör människan ovärdig, det har inte med respekten för " befallningen att avhåller sig från kött som off­rats till av­gu­dar, blod, kött från kvävda djur och otukt. Om ni und­vi­ker allt sådant hand­lar ni rätt att göra med vad vi säger!”
Vad du väljer att göra är upp till dig, du kan välja att vara homosexuell också, även im Bibeln förbjöder det.

Jesus är Guds enfödde son, finns bara en Allsmäktig Gud med namn JHVH


Hoppas du är seriös och bara inte en oseriös ifrågasättare.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Tungomål

Inläggav Algotezza » 23 jan 2013 18:52

ingenar skrev:

Sant det är ord som munnen talar i oförstånd som gör människan ovärdig, det har inte med respekten för " befallningen att avhåller sig från kött som off­rats till av­gu­dar, blod, kött från kvävda djur och otukt. Om ni und­vi­ker allt sådant hand­lar ni rätt att göra med vad vi säger!”
Vad du väljer att göra är upp till dig, du kan välja att vara homosexuell också, även im Bibeln förbjöder det.

Jesus är Guds enfödde son, finns bara en Allsmäktig Gud med namn JHVH


Hoppas du är seriös och bara inte en oseriös ifrågasättare.


Bibeln talar om hur Gud ser på homosexualitet, "när en man ligger som en man som en man ligger hos en kvinna", och vad som bör göras med homosexuella. Håller du med om det? Skall vi ha en lagstiftning som innebär att homosexuella skall stenas?

Detta är så som de som skrev GT då tolkade Guds vilja. Människan är Guds penna som skrev Bibeln, brukar man säga ibland. Var pennan fullkomlig eller hade den brister? Blev det plumpar på pergamentet? Vad som är Guds vilja är alltid en fråga om hur man tolkar Bibeln, Guds tecken och/eller röst, i den mån man tror på Gud. GT förmedlar en Gudsbild, NT en delvis annan. Gudsbilden är inte detsamma som Gud. Gudsbilden finns och kan synas i sömmarna om den håller logiskt eller ej. Hur synar vi en Gud i sömmarna som vi menar finns utanför kosmos och är övernaturlig? Hur får man kontakt med någon/något utanför kosmos? Och om man får kontakt - hur vet man att det är Gud man fått kontakt med?

Jesu ord i mitt citat tolkar jag som att ingen föda är oren eller kan göra en oren. Man kan äta vad man vill. Vad man blir oren av är sina egna orena ord och uttalanden. Och bakom orden finns tankarna sinnelaget. Det är tanken eller sinnelaget som räknas:

Ur Matt 5

27Ni har hört att det blev sagt: Du skall inte begå äktenskapsbrott. 28Men jag säger er: den som ser på en kvinna med åtrå har redan i sitt hjärta brutit hennes äktenskap. 29Om ditt högra öga förleder dig, så riv ut det och kasta det ifrån dig. Det är bättre för dig att en del av din kropp går förlorad än att hela kroppen kastas i helvetet. 30Och om din högra hand förleder dig, så hugg av den och kasta den ifrån dig. Det är bättre för dig att en del av din kropp går förlorad än att hela kroppen kommer till helvetet.



Om jag är seriös eller ej kan du avgöra via mina ord. Man lär känna trädet via dess frukt. Mina ord är frukter på det träd min själ utgör. För vissa kan de vara mogna välsmakande, för andra omogna och beska. Avgör själv.

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Tungomål

Inläggav Anne » 23 jan 2013 22:46

freddemalte skrev:Här är ett annat exempel på Ekmans aktiviteter: http://perkornhall.se/LivetsOrd/media/S ... rillor.mp3

Vid 1:40 börjar det som tråden handlar om.

Hälsar Fredrik

Jag tycker mest att det låter som ett fåtal stavelser som repeteras väldigt mycket med några andra stavelser som bryter igenom ibland för att det inte ska vara ett monotont mässande, meditionsmantran typ. Men betoningen tycker jag är lite intressant. Finns det någon här som har erfarenhet av tungomål på något sätt?


Återgå till "Hjälp!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster