Tungomål

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Tungomål

Inläggav Skogsälvan » 02 jun 2006 20:07

Hur låter det? En god vän till mig sa att det kanske finns någon ljudfil på nätet, men jag är värdelös på allt som har med datorer att göra.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Tungomål

Inläggav Pilatus » 22 jan 2013 00:40

Skogsälvan skrev:Hur låter det? En god vän till mig sa att det kanske finns någon ljudfil på nätet, men jag är värdelös på allt som har med datorer att göra.

Det börjar lite försiktigt med Ulf Ekman som välsignar öststatsländerna. Sedan kommer han igång med sitt tungomålstalande pladder. Jag är övertygad om att Gud fader sände en välsignad hälsning till Bilsom och deras effektiva öronproppar.

Moderator

ingenar
Inlägg: 239
Blev medlem: 22 okt 2012 22:29

Tungomål

Inläggav ingenar » 22 jan 2013 17:54

Pilatus skrev:
Skogsälvan skrev:Hur låter det? En god vän till mig sa att det kanske finns någon ljudfil på nätet, men jag är värdelös på allt som har med datorer att göra.

Det börjar lite försiktigt med Ulf Ekman som välsignar öststatsländerna. Sedan kommer han igång med sitt tungomålstalande pladder. Jag är övertygad om att Gud fader sände en välsignad hälsning till Bilsom och deras effektiva öronproppar.

1 Kor 13:1, 8
"Om jag talar människors och änglars tungomål men inte har kärleken, då har jag blivit som en ljudande malm eller en skrällande cymbal. Kärleken tryter aldrig. Men vare sig det finns gåvor till profeterande, skall de tas bort, eller tungomål, skall det upphöra".

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Tungomål

Inläggav Pilatus » 22 jan 2013 18:15

ingenar skrev:
Pilatus skrev:Det börjar lite försiktigt med Ulf Ekman som välsignar öststatsländerna. Sedan kommer han igång med sitt tungomålstalande pladder. Jag är övertygad om att Gud fader sände en välsignad hälsning till Bilsom och deras effektiva öronproppar.

1 Kor 13:1, 8
"Om jag talar människors och änglars tungomål men inte har kärleken, då har jag blivit som en ljudande malm eller en skrällande cymbal. Kärleken tryter aldrig. Men vare sig det finns gåvor till profeterande, skall de tas bort, eller tungomål, skall det upphöra".

Och det kunde du inte sagt själv, med egna ord? Ulf Ekmans stora kärlek föreställer jag mig är pengar. Kan du tänka dig att Ulf Ekman skulle uppträda på Skansen, utan ersättning, och visa upp sina tungomålskonster? :?

Argumentera "ingenar"! Att läsa dina kryptiska citat som du letat upp i din utgåva av Bibeln känns inte meningsfullt. Uppriktigt sagt förstår jag inte vad du vill ha sagt ovan. Tyckte du Ulf Ekmans tungomål var begripligt, föreställer du dig att han förstått vad som avses med tungomål, eller är det bara fråga om en tarvlig teater?
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Tungomål

Inläggav Anne » 22 jan 2013 18:20

Oj, det var en gammal post det där, Pilatus :) Vet du eller någon annan om det är brukligt att blanda det s a s vanliga språket som vi alla förstår med tungomål? Är det så det brukar gå till? Jag har aldrig närvarat vid någon sådan gudstjänst där tungomål brukas. Det där sa mig ingenting. Brukar det låta så där... högljutt barskt?
Hej Ingenar, hur tolkar du bibelcitatet du reciterade och vad tänker du kring det?

ingenar
Inlägg: 239
Blev medlem: 22 okt 2012 22:29

Tungomål

Inläggav ingenar » 22 jan 2013 19:11

Argumentera "ingenar"! Att läsa dina kryptiska citat som du letat upp i din utgåva av Bibeln känns inte meningsfullt. Uppriktigt sagt förstår jag inte vad du vill ha sagt ovan. Tyckte du Ulf Ekmans tungomål var begripligt, föreställer du dig att han förstått vad som avses med tungomål, eller är det bara fråga om en tarvlig teater?


Tungotal är det samma som ett språk och på Jesu tid behövdes det ett mirakulöst kunnande av främmande språk för att föra ut budskapaet om Jesus.
Idag har vi det de förkunnade sammanställt i Bibeln och den är översatt till de flesta språk.

Sedan det de talar i tungor idag är bara svammel och fula ord, inget budskap som apostlarna hade.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Tungomål

Inläggav Anne » 22 jan 2013 19:24

Förstår jag det rätt när jag antar att du är troende, Ingenar? I vissa troende kretsar anses väl att kunna tolka tungomål som en nåd - men det är inget du tror på, då?
Om du tror på Gud - tror du att det kan vara möjligt att Gud kan vilja säga mer, göra lite tillägg och ev justeringar, än Han av troende redan har yttrat i Bibeln? Personligen tror jag på en Skapare, men ser det som helt barockt att Skaparen inte verkar innefattas av yttrandefriheten. (Har förvisso inte så mkt med tungomål att göra... tror jag). Hur skulle Gud kunna tala idag?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Tungomål

Inläggav Pilatus » 22 jan 2013 21:16

lynx skrev:Oj, det var en gammal post det där, Pilatus :) Vet du eller någon annan om det är brukligt att blanda det s a s vanliga språket som vi alla förstår med tungomål? Är det så det brukar gå till? Jag har aldrig närvarat vid någon sådan gudstjänst där tungomål brukas. Det där sa mig ingenting. Brukar det låta så där... högljutt barskt?

Jodå, så där låter det i den karismatiska rörelsen. Det är alltid lika taffliga framställningar. Målle Lindberg och Arne Imsen var stora namn inom maranatarörelsen. De visste hur man skulle få igång besökarna i tältet. Paulus nämner tungotalet på några ställen i brevet till församlingen i Korinth.

När pingströrelsen växte fram i USA i början av 1900-talet sändes missionärer ut till avlägsna platser i både Asien och Afrika i tron att de skulle kunna berätta för den inhemska befolkningen om Jesus på det lokala språket. Rapporterna de skickade hem var något nedslående: ”Vi har ännu inte träffat på de stammar som talar detta språk.”
http://spraktidningen.se/artiklar/2008/11/tungotal-spraket-som-forbryllar-bade-lyssnare-och-talare

PS Kul att se dig vara tillbaks! DS
Moderator

ingenar
Inlägg: 239
Blev medlem: 22 okt 2012 22:29

Tungomål

Inläggav ingenar » 22 jan 2013 23:19

lynx skrev:Förstår jag det rätt när jag antar att du är troende, Ingenar? I vissa troende kretsar anses väl att kunna tolka tungomål som en nåd - men det är inget du tror på, då?
Om du tror på Gud - tror du att det kan vara möjligt att Gud kan vilja säga mer, göra lite tillägg och ev justeringar, än Han av troende redan har yttrat i Bibeln? Personligen tror jag på en Skapare, men ser det som helt barockt att Skaparen inte verkar innefattas av yttrandefriheten. (Har förvisso inte så mkt med tungomål att göra... tror jag). Hur skulle Gud kunna tala idag?



Vad mer skulle behövas än det som står i Bibeln?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Tungomål

Inläggav Anne » 23 jan 2013 00:15

(Tack för vänligheten, Pilatus :) )

Jag tänker mig så här, Ingenar, att det blir en massa kludd och ritningar på vägen. Om du har vägarna förbi Lund och du har ett konstintresse finns det ett museum som heter Skissernas Museum eller något liknande. Det visar lite hur konstverk blir till. Väldigt intressant om man har intresset.
Vad i Bibeln vill du eventuellt hänsyfta till att kristendomens Gud är helt nöjd med sin skapelse från start?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Tungomål

Inläggav Pilatus » 23 jan 2013 00:27

lynx skrev:Förstår jag det rätt när jag antar att du är troende, Ingenar?

Ingenar citerar "nya världens översättning av den heliga skrift". Ingenar gör inga egna tolkningar av vad som står skrivet i Bibeln. Ingenar är vidare antitrinitarist. Det gör att de stora kristna kyrkorna inte betraktar den rörelse som ingenar tillhör som kristen. (Å andra sidan kan man påstå att kristenheten i övrigt är påverkad av nyplatonismen.) Jag utgår även från att Ingenar inte tror på evolutionen. Han äter inte heller blodpudding med rårörda lingon. Atagligen inte heller svartsoppa. Nu vet du!
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Tungomål

Inläggav Anne » 23 jan 2013 00:40

Sagt allra kärvänligast: jag äter inte heller blodpudding eller svartsoppa. Kom ihåg det om du ska bjuda mig på middag någon gång :) Låt oss nu ge Ingenar lite möjlighet att förklara hur han tänker. Utan fördomar.

ingenar
Inlägg: 239
Blev medlem: 22 okt 2012 22:29

Tungomål

Inläggav ingenar » 23 jan 2013 00:58

lynx skrev:Sagt allra kärvänligast: jag äter inte heller blodpudding eller svartsoppa. Kom ihåg det om du ska bjuda mig på middag någon gång :) Låt oss nu ge Ingenar lite möjlighet att förklara hur han tänker. Utan fördomar.



Förklara vad?

Att vi behöver inget mer än Bibeln numera för att förstå budskapet om Jesus?

Blodpudding. inte om man respekterar Gud Apg 15:28, 29
http://www.bibeln.se/las/sok?q=Apg+15%3 ... k_2k=&b=2k

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Tungomål

Inläggav Algotezza » 23 jan 2013 15:05

ingenar skrev:
lynx skrev:Sagt allra kärvänligast: jag äter inte heller blodpudding eller svartsoppa. Kom ihåg det om du ska bjuda mig på middag någon gång :) Låt oss nu ge Ingenar lite möjlighet att förklara hur han tänker. Utan fördomar.



Förklara vad?

Att vi behöver inget mer än Bibeln numera för att förstå budskapet om Jesus?

Blodpudding. inte om man respekterar Gud Apg 15:28, 29
http://www.bibeln.se/las/sok?q=Apg+15%3 ... k_2k=&b=2k


Man bör ju tolka det man läser med. Och de som läser Bibeln är ju inte direkt överens hur den skall tolkas. Vems tolkning är det som är rättast?

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

ingenar
Inlägg: 239
Blev medlem: 22 okt 2012 22:29

Tungomål

Inläggav ingenar » 23 jan 2013 15:19

Algotezza skrev:
ingenar skrev:
lynx skrev:Sagt allra kärvänligast: jag äter inte heller blodpudding eller svartsoppa. Kom ihåg det om du ska bjuda mig på middag någon gång :) Låt oss nu ge Ingenar lite möjlighet att förklara hur han tänker. Utan fördomar.



Förklara vad?

Att vi behöver inget mer än Bibeln numera för att förstå budskapet om Jesus?

Blodpudding. inte om man respekterar Gud Apg 15:28, 29
http://www.bibeln.se/las/sok?q=Apg+15%3 ... k_2k=&b=2k


Man bör ju tolka det man läser med. Och de som läser Bibeln är ju inte direkt överens hur den skall tolkas. Vems tolkning är det som är rättast?

/Algotezza





Vad är det du inte förstår?


Återgå till "Hjälp!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster