Skribenten sökes

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

Harpa

Skribenten sökes

Inläggav Harpa » 10 okt 2006 01:15

Nån som vet vem som skrivit denna?

"Att veta vem man är, vad som är meningen med allt och att förstå vad det innebär att vara, är ungefär lika lätt som att cykla baklänges uppför Mount Everest, och i slutändan lika meningsfullt"

Tyckte den var fräsch så jag ville veta vem som skrivit den :) Så slumpade omkring och hittade detta forum, google is your friend.
"Att veta vem man är, vad som är meningen med allt och att förstå vad det innebär att vara, är ungefär lika lätt som att cykla baklänges uppför Mount Everest, och i slutändan lika meningsfullt"

stradde

Re: Skribenten sökes

Inläggav stradde » 10 okt 2006 02:40

Harpa skrev:Nån som vet vem som skrivit denna?

Tyckte den var fräsch så jag ville veta vem som skrivit den :) Så slumpade omkring och hittade detta forum, google is your friend.

Jo det var ett bra citat. Har ingen aning om vem som skrivit det.
Själv kör jag på  : extas, utveckling, konst, musik.

Jag tänker att jag är flera, rationell och känsla. Sundhet och osund. Meningen är otroligt många, varför reducera ?

samt.. varför skulle det vara svårt att cykla baklänges uppför Everest, det omöjliga tar ju bara längre tid.

hi hi  :D  *teach*  8)
Är jag galen? Tveklöst inte. Men visst tusan lever man i en galen och underbar värld =)

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 10 okt 2006 09:09

En existentialistisk punchline... Att det går att förstå sig själv bättre och hur man själv och livet fungerar har inget värde?

Lösningen på gåtan är att tänka objektivt och hur vi skulle förhålla oss om vi visste mer: Du kryper genom en öken och håller på att dö av törst - men finner plötsligt ett glas vatten och lite skugga och bestämmer dig för att dricka vattnet och sedan sätta dig ner i skuggan. Under dessa förutsättningar accepterar du ditt öde och beslutar dig för att dö. I den objektiva versionen existerade det en stor oas bakom nästa sanddyn och möjligheter att nå civilisationen genom en kameltransport. Och vad som saknades för att detta skulle uppnås - i stället för den valda döden - var viljan att titta på kartan och kompassen en gång till, och viljan att göra ett försök till genom de förnyade krafter du fick genom det lilla vattnet och skuggan.

Att tro att livet har någon annan mening än vad en större förståelse kan ge är felaktigt, men man måste skilja på sökandet efter denna utanförliggande mening och den vidare mening som uppstår genom att man har större förståelse. Genom att avsäga sig det sistnämnda sökandet så främjar sig människan från verkligheten - och blir olyckligare än vad hon skulle kunna vara. Självbedrägeriet kan visserligen leda till lycka också - men ofta kortvarig sådan, och dessutom är det ofilosofiskt  :)

"You will never be happy if you continue to search for what happiness consists of. You will never live if you are looking for the meaning of life."

-Albert Camus

/Johan

gråa hår
Kontakt:

Inläggav gråa hår » 17 okt 2006 18:33

Johan Ågren skrev: Genom att avsäga sig det sistnämnda sökandet så främjar sig människan från verkligheten - och blir olyckligare än vad hon skulle kunna vara. Självbedrägeriet kan visserligen leda till lycka också

/Johan

I allafall om man heter Oidipus

Återgå till "Hjälp!"