Jesus=filosof?

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

tinaah

Jesus=filosof?

Inläggav tinaah » 11 mar 2007 01:32

En fråga bara....

Kan man säga att Jesus var filosof? Varför7Varför inte?

Tack på förhand// Tina

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 11 mar 2007 03:04

Man skulle kunna säga att Jesus var moralfilosof, eftersom han gjorde en del  uttalanden som lika gärna kunde ha yttrats av en företrädare för den stoiska eller kyniska skolan inom den antika filosofien.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 11 mar 2007 04:41

Själv skulle jag hävda att alla är allt, eller inget, beroende på hur man definierar det. Alla är filosofer, vissa mer elaborativa än andra. En gradskillnad, inte artskillnad.

tinaah

Inläggav tinaah » 11 mar 2007 23:37

:idea: Hmm.. Joo.. För just nu skriver jag om Sokrates, och jag tycker att de verkar ha mkt gemensamt- han och Jesus alltså. Så vad är det som skiljer de åt - egentligen? Varför kan man inte kalla exempelvis Sokrates för moralfilosof då(eller kan man?)?

Blev ännu mer förvirrad nu  :lol:  :P

Mvh Tina
I'm just Curious.

Mvh Tina

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 12 mar 2007 10:22

Sokrates är moralfilosof men är också inne och tassar på filosofins andra områden: kunskapsteori, metafysik, språkfilosofi osv. Sådant ägnar sig Jesus aldrig åt; han höll sig till ett slags kynisk levnadsvisdom: det materiella är oviktigt, endast det andliga räknas.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus

--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

amy

Inläggav amy » 13 mar 2007 03:15

Socrates var inte en filosof för att han visste att han ingenting visste. Därför skrev han aldrig något heller, så vi kan inte veta något om honom (för att det finns inget att veta).

Jesus pratade om samma ingenting när han sa att vi är i Himlen. Jesus och Socrates dödades för att de sa att vi är i Himlen...

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 13 mar 2007 11:44

amy skrev:Socrates var inte en filosof för att han visste att han ingenting visste. Därför skrev han aldrig något heller, så vi kan inte veta något om honom (för att det finns inget att veta).

Jesus pratade om samma ingenting när han sa att vi är i Himlen. Jesus och Socrates dödades för att de sa att vi är i Himlen...

"Vad är väl en bal på slottet? Den kan ju vara... alldeles, alldeles... absolut ingenting!"

A(s-kungen)

För övrigt: Jesu tänkande påverkade världen. Den vars tänkande påverkat världen kan väl kallas filosof. Vishet älskade han ju också.

A
Algotezza aka Algotezza

tinaah

Inläggav tinaah » 13 mar 2007 19:42

Tack för svaren =)

Nu vet jag lite mer hur jag kan koppla ihop honom med filosofin,
I'm just Curious.

Mvh Tina

Återgå till "Hjälp!"