Aristoteles och dualism! *bråttom*

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

tinaah
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 mar 2007 22:50

Aristoteles och dualism! *bråttom*

Inläggav tinaah » 13 mar 2007 19:46

Nu har jag en till fråga som jag fastnat på, och det inte att googla fram nått heller :S

jag skriver en jämförelse mellan Platon och Aristoteles, och läste någonstans om att båda kan kopplas till dualismen. Platon vet jag (idéläran och förnuftet och sinnesvärlden osv..) men Aristoteles då? Vad i hans filosofi är dualistiskt (kan man säga så? :P)

Konkreta svar tack, behöver bara någon som kan peka på vart jag ska titta  :lol:


Massa tack på förhand

Ps: Hitta det här nu "Hos Aristoteles är det dualismen mellan den sublunära och den supralunära världen." Vad betyder det? Hittar det varken på wikipedia eller någon ordbok... *suck*
I'm just Curious.

Mvh Tina

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Aristoteles och dualism!

Inläggav Pilatus » 24 jan 2013 11:25

tinaah skrev:Ps: Hitta det här nu "Hos Aristoteles är det dualismen mellan den sublunära och den supralunära världen." Vad betyder det? Hittar det varken på wikipedia eller någon ordbok... *suck*

Aristoteles ansåg att världsalltet är indelat i två regioner, en celest och en sublunär.

I världsalltets mitt vilar den klotformiga jorden. Kring jorden (som är orörlig) kretsar månen, planeterna, solen och fixstjärnorna är fästade vid ett komplext system av olika sfärer.

För den sublunära regionen gäller: kropparna består av de fyra elementen (eld, jord, luft, och vatten). Vart och ett av dessa element har sin ”naturliga ort” närmare eller längre bort från världsalltets medelpunkt.

För den celesta regionen gäller: himlakropparna och sfärerna består av ett femte element, kvintessensen (den femte essensen); ett byggmaterial för himlakroppar och de himmelska sfärerna. I den celesta regionen är den ”naturliga” rörelsen cirkelrörelsen; här varken uppkommer eller förgås något.
Moderator


Återgå till "Hjälp!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 41 och 0 gäster