Håller på med ett arbete om Friedrich Nietzsche, och jag har lite svårt att bilda en uppfattning om vad han egentligen tyckte och menade. Jag vet att han var väldigt mångtydlig eftersom det framkommer i många olika texter om honom, och jag vet även att han genomgick tre "perioder" i sitt liv där han delvis ändrade åsikter och även kritiserade sig själv..
men nu till frågan. Vad är det som kännetecknar Nietzsche mest? Vad är det för teorier han har som har gjort honom så "känd"? Är det hans tre perioder, är det "det eviga kretsloppet" (eller spelar det eviga kretsloppet in i hans tankeställningar inom några av perioderna?)..
Är det övermänniskan och slavmoralen som är Nietzsches "grej", eller vad är det han är "känd" för?
Hoppas någon förstår vad jag menar.. det är svårt att förklara.
Angående Nietzsche..
Moderator: Moderatorgruppen
Nietzsche är mest känd för sin kunskapsteori. Den går ut på att det mänskliga arten anser är "sant" (vetenskap), är sant enbart för att vårt sätt att tänka i dessa banor gjort det lättare för arten att överleva.
Det andra han är känd för är sin moralfilosofi, som mer eller mindre går ut på individualism.
Teorin om den "eviga återkomsten" tycker jag själv är löjlig, men är ett intressant tankeexperiment.
Det andra han är känd för är sin moralfilosofi, som mer eller mindre går ut på individualism.
Teorin om den "eviga återkomsten" tycker jag själv är löjlig, men är ett intressant tankeexperiment.
It is the stillest words which bring the storm. Thoughts that come on doves' feet guide the world