Vidare filosofistudier på distans?

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

teowind
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 mar 2009 01:48

Vidare filosofistudier på distans?

Inläggav teowind » 23 mar 2009 19:54

Hej!

Jag har kikat lite här på forumet till och från ett tag, men aldrig postat tidigare. Just nu håller jag på att läsa Filosofi A som andraämne i min lärarutbildning och jag tycker hittills det är mycket intressant. Nu har jag dock stött på problem. Idag fick jag reda på att mitt universitet inte kör kursen 'Filosofi B' under höstterminen 09, vilket betyder att jag antingen måste ta ett studieuppehåll ett halvår, studera någon annanstans på distans eller helt byta ämne.

Jag vill helst slippa göra uppehåll, då jag tycker att mina studier tar lång tid nog ändå (har snart läst fyra år av fem), för att lägga på ytterligare ett halvår.

Att helt byta inriktning och läsa något helt annat betyder fortfarande att jag skulle behöva skjuta ett halvår på min examen och jag gillar filosofiämnet, så detta försöker jag helst undvika.

Kvar står då alternativet att läsa på distans under hösten och ev. sommaren. Jag vill helst slippa flytta ifrån hemstad och flickvän för att studera på en helt ny ort under den tiden, och det är därför som jag vill ha distanskurser. Till min huvudsakliga fråga: Är det några här som kan rekommendera fristående kurser jag kan läsa på distans (eller med minsta möjliga resande)? Eftersom jag ska bli lärare är det endast poäng inom ämnet som räknas och då kan kurserna alltså vara på både A- och B-nivå. Jag hoppas kunna plocka ihop 30hp under sommar/höst så jag kan läsa 'Filosofi B' under vt. 2010.

Mycket tacksam för hjälp och svar. Jag börjar bli lite nervös för detta, men hoppas jag kan hitta en lösning.

Minded
Inlägg: 2129
Blev medlem: 19 mar 2006 19:50

Inläggav Minded » 23 mar 2009 23:05

Pröva att prata med en studievägledare.

transversal
Inlägg: 1674
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Inläggav transversal » 23 mar 2009 23:30

Minded skrev:Pröva att prata med en studievägledare.


Lol. Vilken skön avsnoppning.  :D

teowind
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 mar 2009 01:48

Inläggav teowind » 24 mar 2009 00:12

Minded skrev:Pröva att prata med en studievägledare.


Jo, det är ju liksom första åtgärden. Ska göra det imorrn, men de kanske inte har stenkoll på andra universitets kurser, vilket var det jag sökte. Men tack ändå.

Användarvisningsbild
Logos
Inlägg: 1827
Blev medlem: 23 nov 2008 23:32
Ort: Stortån och uppåt
Kontakt:

Inläggav Logos » 24 mar 2009 11:51

What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

teowind
Inlägg: 3
Blev medlem: 05 mar 2009 01:48

Inläggav teowind » 24 mar 2009 21:06

Logos skrev:http://www.utbildningar.umu.se/pluto/portal/SelmaPortlet/_rp_SelmaPortlet_row1_col1_p1_year/1_090x310/_rp_SelmaPortlet_row1_col1_p1_topic/1_FIA/_rp_SelmaPortlet_row1_col1_p1_course/1_1FL053/_pid/SelmaPortlet_row1_col1_p1/_rp_SelmaPortlet_row1_col1_p1_action/1_course


Tack för den, även om det inte skulle underlätta då Fil. C inte går på våren. Men jag tror jag har kommit fram till en lösning nu genom att titta på lite distanskurser från Umeå universitet. Bl.a. miljöetik, kärlek, djuretik och medvetandefilosofi. Jag tycker det låter som att det kan vara mycket intressanta ämnen att arbeta med på gymnasiet.

PostDebornit
Inlägg: 109
Blev medlem: 06 feb 2005 19:27

Inläggav PostDebornit » 28 mar 2009 17:46

Har du övervägt engelska universitet eller möjligtvis något tredje språk, t ex tyska?


Återgå till "Hjälp!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst