Vad finns bortanför samhället?

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

Jenna
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 maj 2009 19:12

Vad finns bortanför samhället?

Inläggav Jenna » 27 maj 2009 19:27

Hej!

Jag är helt novis på filosofi (och sociologi) men har iaf åtagit mig att skriva en uppsats om samhället och vad som finns utanför detta. Min tanke är huruvida samhället är en mänsklig konstruktion och vad som i så fall finns där samhället inte finns? Är det naturen? Eller är det tomhet? Vakuum eller medium kanske man skulle kunna fråga sig?

Har läst en kurs i kvantfysik som var ganska intressant. För er som inte känner till detta, går somliga tolkningar (Köpenhamnstolkningen) ut på att verkligehten skapas först vid en observation. När vi inte tittar på månen finns den inte där rent fysiskt, endast som en sannolikhetsvåg. Lite vagt kan detta sägas vara relevant för min uppsats också. Den filosof som brukar hänvisas till i kvantfysikböcker är Kant och hans syn på tingen. Rousseau skrev å andra sidan om det sociala kontraktet, den länk som håller oss samman som ett samhälle.

Men ni som vet mycket mer om detta än jag -vem har skrivit något om dessa tankar, att det är endast tomhet bortanför det människan konstruerat, eller tvärtom att där finns friheten som leder till utveckling. Eller har någon hävdat att det är gränsområdet mellan samhälle och natur som är mest dynamiskt?

Jag är väldigt tacksam för svar, vet inte själv var jag ska börja leta information.

Mvh, Jenna. :D

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Vad skulle hända om samhället slogs i smulor?

Inläggav Pilatus » 07 jul 2012 22:08

Jenna skrev:Jag är helt novis på filosofi (och sociologi) men har iaf åtagit mig att skriva en uppsats om samhället och vad som finns utanför detta. Min tanke är huruvida samhället är en mänsklig konstruktion och vad som i så fall finns där samhället inte finns? Är det naturen? Eller är det tomhet? Vakuum eller medium kanske man skulle kunna fråga sig?

Där samhället inte finns? Backar vi tillräckligt långt så fanns det förstås ett ursamhälle. Numera uppstår det grupperingar av asociala personer. Men de är ju beroende av att kunna parasitera på det etablerade samhället. Det rena naturtillståndet existerar dock på några få platser. Bland annat i Brasiliens urskogar. Naturligtvis kan det moderna samhället lätt slås sönder. Det är beroende av el och rent vatten, distribution av livsmedel och varor. Dystopier brukar ta upp ämnen om ett sönderslaget samhälle efter det stora förödande kriget. Många länder utvecklar och putsar sorglöst på sina vapenarsenaler som om krigets realiteter aldrig kan nå dem själva. Om vår värld har blivit en tryggare plats sedan andra världskriget är tveksamt.
Moderator


Återgå till "Hjälp!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster