Svenska kyrkans och andra kyrkors syn på homosexualitet?

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

jugodala

Svenska kyrkans och andra kyrkors syn på homosexualitet?

Inläggav jugodala » 24 maj 2010 16:17

Som jag har förstått det är svenska kyrkan det enda samfundet i världen som har en större tolerans för homosexuella.

Jag har fått till uppgift att jämföra svenska kyrkan med tex den katolska eller baptistiska och jag ska utgå från dom stora världsreligionerna och "applicera" etik och moral i det hela.

Jag behöver dels hjälp med vilken syn svenska kyrkan har på homosexuella och dels en "knuff" i rätt riktning i hur jag bör tänka/resonera. Arbetet ska redovisas skriftligt och det ska vara mycket kort. Det är alltså en uppgift jag fått för att komplettera tidigare arbeten och för att nå upp till betyget mvg.

Tacksam för all hjälp ni är villiga att ge!

Användarvisningsbild
seekeroftruth

Inläggav seekeroftruth » 24 maj 2010 17:58

censur  :shock:

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 24 maj 2010 18:04

Har svenska kyrkan accepterat tidelag?

Användarvisningsbild
seekeroftruth

Inläggav seekeroftruth » 24 maj 2010 18:07

Skogsälvan...

Vet inte, men riksdagen har uppenbarligen gjort det och detta i samband med att homosexualitet tilläts. Ser ingen parallel mellan de två, men det ger en bild antar jag av hur man ser på homosexuella.

"När man 1944 avkriminaliserade homosexualitet i Sverige legaliserades även tidelag, då de låg under samma paragraf." - wikipedia

Återgå till "Hjälp!"