Bra inkörsportar till filosofer.

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Bra inkörsportar till filosofer.

Inläggav Anders » 29 jun 2010 16:30

Har legat lite lågt med filosofiläsandet en period nu. Det var väl "Sein und Zeit" som blev lite i hårdsmältaste laget. Det var bättre med "Republiken" - Platon och "Den glada vetenskapen" - Nietzsche. Lite mer "populära"

Ni som läst mycket, kan ni dra några fler sådana hyfsat populärskrivna inkörsportar till filosofer? Alltså verk skrivna av dem själva?

I och för sig läste jag mycket Sein und Zeit för att "komma in i tugget", men det behövs inspiration nu.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 29 jun 2010 23:43

Jag tycker ju Kants Grundläggning av metafysiken är sådan.

Hume har också en bärande position i att förstå vad som kom före och efter honom i den filosofiska "kanon". Det är "populärt" skrivet om än inte lättare att förstå för det, om man nu siktar på det där svårformulerade inom filosofin.

Jag vet att jag uppskattade von Wright mycket också.

Annars brukar jag strosa runt och lägga beslag på alla filosofi böcker som är små och behändiga. Typ Why I am so great, eller, Existentialismen som en humanism, eller Inledning till estetiken.

Är det fenomenologi som gäller? Eller är det fundamentalontologi?

Vad är så att säga ditt intresses riktning?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Inläggav David H » 16 feb 2011 14:44

Jag spenderade halva natten med att försöka sätta mig in i den här artikeln:

http://web.abo.fi/fak/hf/filosofi/Herbarium/III_5.html

Analytisk filosofi - En historisk-kritisk betraktelse av Georg Henrik von Wright. Om den analytiska filosofin från början av 1900-talet till nutid.

Jag kom först i kontakt med Wright när jag skrev min C-uppsats i litteraturvetenskap om Dostojevskij. Upplevde honom då som mycket sympatisk med fascinerande tankar. Sen har jag läst kortare bitar av annat han skrivit. Tycker han har förmåga att förklara invecklade saker som jag förut inte fattat ett jota av på ett begripligt sätt.

Som komplement när jag studerar (vad jag än studerar) brukar använda mig av wikipedia-artiklar, som kan vara (felaktigt) förenklade men hjälper med perspektiv. Hittade till exempel den här om logisk positivism:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Logisk_positivism


Återgå till "Hjälp!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster