Behöver hjälp! Konstruktivism - strukturalism

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

emeliesarebrand

Behöver hjälp! Konstruktivism - strukturalism

Inläggav emeliesarebrand » 18 jul 2010 13:27

Skriver uppsats och behöver hjälp. Fattar inte skillnaden på konstruktivism och strukturalism. Någon som kan förklara?
Snälla hjälp mig så jag kan skriva klart mitt ex-jobb
:)
Rozwa

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: Behöver hjälp! Konstruktivism - strukturalism

Inläggav freddemalte » 18 jul 2010 13:44

emeliesarebrand skrev:Skriver uppsats och behöver hjälp. Fattar inte skillnaden på konstruktivism och strukturalism. Någon som kan förklara?
Snälla hjälp mig så jag kan skriva klart mitt ex-jobb
:)

Konstruktivismen utgår ifrån att vi konstruerar vår kunskap om världen, vad vi tycker oss känna till etc Struturalismen handlar om att hitta mening och förståelse i komponenterna istället för att försöka studera helheten. Det går inte att enbart studera t.ex. naturen, hjärnan, eller samhället, vi måste fokusera på någon del i dessa system. Tja, något sådant! Jag är säker på att det finns fler är som kan rätta mig om jag har fel eller lägga till annat som kan vara av vikt!

Fredrik

PS. Det finns säkert en del info på Wiki - men tänk på källans riktighet!

emeliesarebrand

Inläggav emeliesarebrand » 18 jul 2010 18:02

Tack det hjälpte en del! Sen har jag sett också att socialkonstruktivism och socialkonstruktionism används. Är det samma sak fast det stavas lite olika bara eller är det olika saker?
Rozwa

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 18 jul 2010 19:46

emeliesarebrand skrev:Tack det hjälpte en del! Sen har jag sett också att socialkonstruktivism och socialkonstruktionism används. Är det samma sak fast det stavas lite olika bara eller är det olika saker?

Jag tror att det är samma! Men det kanske finns någon liten skillnad som jag har missat ;-)

Fredrik

emeliesarebrand

Inläggav emeliesarebrand » 18 jul 2010 22:41

Så här står det i wikipedia:

Idén om sociala konstruktioner är i mångt och mycket en reaktion på Descartes upplysningsfilosofi. Detta har dock utvecklats längs med två huvudlinjer som inom sig rymmer stora variationer.

En av dessa linjer kallas vanligen för socialkonstruktivism och är vanlig inom samhällsvetenskapen. Ett exempel är kognitiv forskning där forskningens riktning är att avslöja de kognitiva kartor som leder till människors handlingar.

I relation till detta är den andra huvudlinjen, socialkonstruktionismen, baserad i en hermeneutisk tradition där man i grunden inte tror att det inte finns någon kunskap att finna bortom individens upplevelser av verkligheten.

Men jag kanske låtsas som att det är samma sak... :)
Rozwa

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 19 jul 2010 00:26

emeliesarebrand skrev:Så här står det i wikipedia:

Idén om sociala konstruktioner är i mångt och mycket en reaktion på Descartes upplysningsfilosofi. Detta har dock utvecklats längs med två huvudlinjer som inom sig rymmer stora variationer.

En av dessa linjer kallas vanligen för socialkonstruktivism och är vanlig inom samhällsvetenskapen. Ett exempel är kognitiv forskning där forskningens riktning är att avslöja de kognitiva kartor som leder till människors handlingar.

I relation till detta är den andra huvudlinjen, socialkonstruktionismen, baserad i en hermeneutisk tradition där man i grunden inte tror att det inte finns någon kunskap att finna bortom individens upplevelser av verkligheten.

Men jag kanske låtsas som att det är samma sak... :)

Aha!!! Intressant! Tja, då är det bara till att källgranska i lite tyngre litteratur, eller som du säger - lotsas som ingenting ;-)

emeliesarebrand

Inläggav emeliesarebrand » 19 jul 2010 22:35

Tack för din hjälp,
Hälsningar
Emelie
Rozwa

Återgå till "Hjälp!"