Massa tankar lite kunskap

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Ranchi

Massa tankar lite kunskap

Inläggav Ranchi » 12 aug 2010 02:01

.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 12 aug 2010 13:56

Börja skriva utan att ta hänsyn till vem som läser. Det låter som du ändå vill "publicera" dem i någon mån. Men då måste du acceptera att det kanske inte är vad du vill säga i början som blir uttryckt, eller rättare sagt. Att det finns en skillnad mellan vad du tror andra utläser och vad du ville ha sagt.

Jag har ett rikt språk, lätt för att uttrycka mig, mitt språkliga center sitter nästan i fingrarna nu för tiden. Och jag tänker inte så mycket vad jag skall skriva som jag ser vad jag tänker i skriften som jag ser skriven. Men inte fan kan jag förvänta mig att det blir läst så som jag tänker mig att det "borde" läsas. Mina begrepp är ju i mångt och mycket knutet till mina erfarenheter. Sådan är språket. Och hur formell man än vill vara i sitt uttryck så måste man acceptera att det saknas den här dimensionen av empatisk transferens som lättare, men inte garanterat, finns i tal. Vem ser mina känsloströmningar i orden jag lägger framför mig när jag skriver? Visst kan man utläsa sådant i texter som helhet.

Ställ helt enkelt inte så stora krav på vad du skriver. Är det värdefullt så är det. Och för att kunna vara det man vill bli, eller kunna göra det man tänker sig vilja kunna, så måste man sluta vilja och börja göra. Annars lägger du det här "jag skall göra" framför "jag gör".

Men det kräver så klart övning. Förut hade jag det talade ordet så nära att jag kunde glömma tanken i det att jag talade. Nu har jag övat upp min teknik för skriftligt uttryck på samma sätt.

Men det tog väl 6 år, och 7 tusen inlägg eller nått sånt ;) Och inte fan är jag klar med det heller. Det här är bara en början!
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
nytt namn

Inläggav nytt namn » 12 aug 2010 14:24

Skriv ner känslan, iterera, iterera, iterera, iterera och du har en text.

"Iteration är ett annat ord för upprepning. Inom matematiken och i programmering handlar detta om att en funktion eller process åstadkommer något genom att upprepa beräkningar eller andra operationer tills ett önskat resultat uppnåtts."

Minded

Inläggav Minded » 20 aug 2010 21:54

Om du vill skriva om känslor tror jag att poesi är bra.. Underskattat i varianten som tex sailaways håller på med i /tankar och känslor/Bite of the apple/       ...eller vad den heter. Låt det flöda, närma dig dig själv genom att inte titta på vad du gör. Överraska dig.

Återgå till "Hjälp!"