Skoluppgift

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

consumerstudent
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 feb 2011 20:13
Ort: Studenternas korridorer

Skoluppgift

Inläggav consumerstudent » 10 feb 2011 20:50

Hej allihopa!

Har en skoluppgift till nästa vecka och tänkte att det kan väl inte finnas något mer passande ställe att fiska upp bra information om inte på ett sådant här forum?

I vilket fall, hoppas jag får hjälp!

Uppgifter handlar om en Eva som är gift med Karl och har 3 relativt unga barn med varandra. Båda älskar sina barn väldigt mycket!
Dock så har Eva börjat tappa glöden för kärleken för Karl och har samlag med honom bara för han vill osv.

Mitt i detta träffar Eva en snygg kirurg från Stockholm men jätte fin villa ute längs med kusten. De båda blir snabbt förälskade och inleder ett förhållande. Eva har från början bara tänkt sig ett tillfälligt förhållande men de båda blir mer och mer förälskade. Karl frågar vad som hänt Eva då han märker att något är fel och Eva säger vad som hänt.

Hon säger till honom att hon inte vet hur hon ska göra. Karl vill ha henne tillbaka och Eva fortsätter träffa den snygge kirurgen samtidigt som barnen är lyckligt ovetande.

Efter några månader frågar kirurgen Eva om hon vill flytta in med honom hemma i Stockholm. Eva svarar att hon inte vet på grund utav hennes barn som hon älskar lika mycket som hennes nuvarande make. Skulle Eva lämna Karl skulle hon krossa barnen Karls och barnen hjärta.


Alltså ett moraliskt dilemma.

Hur ser Kant, regelutilitaristerna samt handlingsutilitaristerna på detta dilemma och hur skulle de hantera situationen?



Vad jag själv kommit fram till är att utilitaristerna båda förespråkar att hon borde lämna för största möjliga lycka, medans Kant hade sagt att det är hennes plikt att stanna hos hennes nuvarande make. För det är väl för Eva nästan omöjligt att genom Kants teorier lämna sin make?

Utveckling av svaren om jag nu tänkt rätt vore jätte välkomnande!

Tack på förhand!

Återgå till "Hjälp!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster