Uppgift i värdefilosofi

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 08 apr 2011 20:20

5 % av befolkningen är pedofiler.. nästan ingen har sex med barn.
det är ett klassisk fel att tro det. man kan vara pedofil utan att ha sex som heterosexuell utan att ha sex.
iaf enligt enligt en amerikansk site dom handlar om sexualförbrytare.

transversal
Inlägg: 1674
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Inläggav transversal » 08 apr 2011 20:21

Zokrates skrev:
transversal skrev:
Blir så förvånad. Trodde inte att du var så himla up tight Zok. Så familj för dig ser ut mamma pappa barn, inga variationer, allt annat är av ondo?


Ja, förmodligen är jag lite gammaldags i min syn på den traditionella kärnfamiljen pappa+mamma+barn, faktum är att jag upplever att många är mer negativa till min syn på familjen än vad som är rimligt. Är det så fruktansvärt att ha det som ideal?

Men jag är inte emot att enstaka personer under andra omständigheter kan tvingas bryta upp eller ingå i nya familjekonstellationer, sånt kan hända och vare sig de vuxna eller deras barn skall fördömas för det, kärlek och känslor är inget man kan lagstifta bort, lika lite som behov, men jag har mina ideal, du dina, acceptera det.



Hehe, verkar vara en öm tå.  :lol:

transversal
Inlägg: 1674
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Inläggav transversal » 08 apr 2011 20:33

Really, i mean no harm. Du behöver inte bli så taggig. Det finns ingen anledning.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 08 apr 2011 22:04

transversal skrev:
Zokrates skrev:
transversal skrev:
Blir så förvånad. Trodde inte att du var så himla up tight Zok. Så familj för dig ser ut mamma pappa barn, inga variationer, allt annat är av ondo?


Ja, förmodligen är jag lite gammaldags i min syn på den traditionella kärnfamiljen pappa+mamma+barn, faktum är att jag upplever att många är mer negativa till min syn på familjen än vad som är rimligt. Är det så fruktansvärt att ha det som ideal?

Men jag är inte emot att enstaka personer under andra omständigheter kan tvingas bryta upp eller ingå i nya familjekonstellationer, sånt kan hända och vare sig de vuxna eller deras barn skall fördömas för det, kärlek och känslor är inget man kan lagstifta bort, lika lite som behov, men jag har mina ideal, du dina, acceptera det.



Hehe, verkar vara en öm tå.  :lol:


När det gäller värderingar angående moral och etik, så är väl just synen på vad en familj egentligen är eller bör vara, det som fortfarande för väldigt många är en öm tå, eller hur kommer det sig att det är förbjudet för ensamstående kvinnor att inseminera sig i Sverige?
Ett annat problem är ju svårigheten för många par att adoptera barn, ett tredje gäller samboförhållanden och faderskap.
Do I make my point?

transversal
Inlägg: 1674
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Inläggav transversal » 08 apr 2011 23:50

Som sagt, finns ingen anledning att bli ilsk eller make points. Vi har alla ömma tår. Men vilka som är dina ömma tår är din privata grej. För mig är frågan inte särskilt laddad. Tror att det finns barn som har det kass i straighta relationer och att mamma + pappa inte på något sätt garanterar god omvårdnad. Är man angelägen om att få ett barn så är man nog mer mentalt förberedd och har större chans att ge god omvårdnad.


Återgå till "Hjälp!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst