Kan någon ge ett exempel på en bra hypotes?

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

filosofilover
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 maj 2011 12:57

Kan någon ge ett exempel på en bra hypotes?

Inläggav filosofilover » 03 maj 2011 13:01

Hej!

Har fått en uppgift i skolan, där jag ska formulera en hypotes. Har dock ingen aning om vad jag ska formulera för hypotes. Är det någon som kan komma med ett exempel? :)

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17367
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Kan någon ge ett exempel på en bra hypotes?

Inläggav Pilatus » 04 nov 2012 12:03

filosofilover skrev:Har fått en uppgift i skolan, där jag ska formulera en hypotes. Har dock ingen aning om vad jag ska formulera för hypotes. Är det någon som kan komma med ett exempel?

Diskussionen om den globala uppvärmningen kan vara ett exempel på problem med att formulera en hypotes som är möjlig att finna belägg för och även emot.

1.) Förbränning av kol, olja och gas producerar CO2.

2.) CO2 i atmosfären emitterar värme.

3.) Värme höjer den globala temperaturen.

Det finns få som ifrågasätter detta. Men är det hela sanningen? Det finns t ex uppgifter om att klimatet har blivit varmare ända sedan 1600-talet, innan fossila bränslen användes. Och det är ett faktum, att de sista tjugo åren av 1900-talet var i toppen på en kraftig 24-årig solcykel. Temperaturökningen kan ha varit ett resultat av solcykeln tillsammans med den relaterade värmecykeln för havsströmmarnas aktuella mönster under den perioden.
Moderator


Återgå till "Hjälp!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster