Icke-rumslig

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Icke-rumslig

Inläggav Anders » 03 sep 2011 06:45

Vad är rumsliga/icke-rumsliga ting? Framför allt ur en filosofs perspektiv? Har läst Bergson om determinism och frihet, och det här används flitigt. Hittar ingen bra definition.

Är glädje rumsligt? En skolklass som jublar över sommarlov kan ju ske i rummet skolsal...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Icke-rumslig

Inläggav Zokrates » 03 sep 2011 11:03

Anders skrev:Vad är rumsliga/icke-rumsliga ting? Framför allt ur en filosofs perspektiv? Har läst Bergson om determinism och frihet, och det här används flitigt. Hittar ingen bra definition.

Är glädje rumsligt? En skolklass som jublar över sommarlov kan ju ske i rummet skolsal...


Rumsliga ting är allt du har omkring dig, både materiella t.ex en stol, bil och immateriella ting som t.ex ljus,
upplevelser är ju en reaktion på något av dina sinnen, så vad du frågar är om känslor är verkliga eller overkliga,
som t.ex illusioner.

Jag tror dock att du får olika svar beroende på vem som svarar, vilken enskilds filosofs
perspektiv tänker du på?

Även du är ett rumsligt ting. :roll:

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 03 sep 2011 13:27

Ser det som att det som saknar tid eller rum eller det som existerar utanför vårt rum.
Det kan för mig vara olika saker som Tiden själv, oändligheten, singulariteter, abrahamitiska Guden.

Till det räknar jag även själens existens, då jag ser den befinna sig i rummet precis intill vårt.
Multiversums borde vara icka rumsliga ting för oss. Holism, information, metafysik. naturlagar kan väl diskuteras om dessa står utan tid och rum.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Icke-rumslig

Inläggav Anders » 08 sep 2011 13:11

Zokrates skrev:
Anders skrev:Vad är rumsliga/icke-rumsliga ting? Framför allt ur en filosofs perspektiv? Har läst Bergson om determinism och frihet, och det här används flitigt. Hittar ingen bra definition.

Är glädje rumsligt? En skolklass som jublar över sommarlov kan ju ske i rummet skolsal...


Rumsliga ting är allt du har omkring dig, både materiella t.ex en stol, bil och immateriella ting som t.ex ljus,
upplevelser är ju en reaktion på något av dina sinnen, så vad du frågar är om känslor är verkliga eller overkliga,
som t.ex illusioner.

Jag tror dock att du får olika svar beroende på vem som svarar, vilken enskilds filosofs
perspektiv tänker du på?

Även du är ett rumsligt ting. :roll:


Bergsons perspektiv var det jag undrade över.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: Icke-rumslig

Inläggav Zokrates » 08 sep 2011 14:00

Anders skrev:
Zokrates skrev:
Anders skrev:Vad är rumsliga/icke-rumsliga ting? Framför allt ur en filosofs perspektiv? Har läst Bergson om determinism och frihet, och det här används flitigt. Hittar ingen bra definition.

Är glädje rumsligt? En skolklass som jublar över sommarlov kan ju ske i rummet skolsal...


Rumsliga ting är allt du har omkring dig, både materiella t.ex en stol, bil och immateriella ting som t.ex ljus,
upplevelser är ju en reaktion på något av dina sinnen, så vad du frågar är om känslor är verkliga eller overkliga,
som t.ex illusioner.

Jag tror dock att du får olika svar beroende på vem som svarar, vilken enskilds filosofs
perspektiv tänker du på?

Även du är ett rumsligt ting. :roll:


Bergsons perspektiv var det jag undrade över.


Varför skrev du inte det då,  "Framför allt ur en filosofs perspektiv? Har läst Bergson", framförallt Bergsons definition?

Men du kan ta mitt svar som allmängiltigt.
Rumsliga ting är allt du har omkring dig både materiella t.ex en stol, bil och immateriella ting som t.ex ljus. Icke rumsligt är då allt som inte är rumsligt.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 08 sep 2011 20:14

Vem är Bergson ?, Henri Bergsons ?

Uppfattning om tid och rum och kontinuiteten är väl det som jag hittade om B på nätet,
Ge gärna mer konkreta påståenden eller citat som vi alla kan ta del av att diskutera.

Jag kan tänka att andra funderar som jag att kontinuiteten är en illusion och hopklibbade händelser i hjärnan.

Jag skulle villja ta ett exempel från datorns värld.. variabel a=H, variabel b=e variabel c=j
print a,b,c = Hej.  hej är här inte "Hej" som vi tror, utan det står egentligen H och e och j (alla isolerade från varandra), men vi ger det en mening och ett syfte,
en immateriell händelse skapad ur vår fantasi.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Inläggav Anders » 19 sep 2011 23:28

Henri Bergson.

Fick för mig att jag skulle läsa hans Tiden och den fria viljan. Ganska intressant, handlar om hur man kan se tiden som dels ett nuflöde och dels upplevelsen en massa små diskreta tidpunkter och på vad det får för implikationer på vad "tid är". Han för resonemanget vidare till viljan, det här med determinism eller inte. Kommer ett bestämt stimuli på ett medvetande ge en viss reaktion, kan den reaktionen förutses. Att nuflödet ungefär motsvaras av ett "inre flöde" som är så pass komplext och sammanvävt, att man knappast kan säga att ett bestämt input kommer att ge ett bestämt output.  Diskussioner om vad frihet är, och han kommer fram till att det i någon mening FINNS en frihet. Också rätt mycket resonemang om vilken dålig bild språket är av det komplexa inom oss vi försöker beskriva med språkets ord.

Exempel på icke-rumsligt från texten:

"... att om man uppfattar egenskapernas eller de yttre företeelsernas succession såsom succession av våra egna föreställningar , måste dessa egenskaper bli enkla tillstånd eller perceptioner, och den materia som bär dem blir en icke-rumslig monad, analogt med vår själ..."
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Hjälp!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster