I ett berömt citat säger Sartre. Hjälp!

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

Minifolosofen
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 maj 2012 14:52

I ett berömt citat säger Sartre. Hjälp!

Inläggav Minifolosofen » 03 maj 2012 14:56

Hej.

jag behöver verkligen snabb hjälp. I skolan ska jag skriva en rapport och svara på några frågor.
Jag har fastnat på en fråga. Skulle någon kunna hjälpa mig, hittar inte svaret någon stans!!

I ett berömt citat säger Sartre att även krigsfången i sitt fångläger är fri. Hur menar han då?

Tack på förhand!

MVH
Ewelina

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Re: I ett berömt citat säger Sartre. Hjälp!

Inläggav freddemalte » 03 maj 2012 15:16

Minifolosofen skrev:Hej.

jag behöver verkligen snabb hjälp. I skolan ska jag skriva en rapport och svara på några frågor.
Jag har fastnat på en fråga. Skulle någon kunna hjälpa mig, hittar inte svaret någon stans!!

I ett berömt citat säger Sartre att även krigsfången i sitt fångläger är fri. Hur menar han då?

Tack på förhand!

MVH
Ewelina
Hej Ewelina

Det Sartre menar är (ungefär) att du, i kraft av att vara människa, är dömd till frihet i termer av att så långe du är medveten så kan du hela tiden välja mellan de olika alternativ som står till buds, vilket det alltid gör. Om du är inspärrad på ett fängelse kan du t.ex. välja om du ska förhålla dig negativt eller positivt till detta, om du ska vara snäll eller otrevlig mot vakterna, om du ska använda tiden till att studera eller ligga i sängen och sova etc. Det enda tillstånd som innebär en total ofrihet är döden. Detta menar kritikerna är existentialismens paradoxala och aningen absurda relation till frihetsbegreppet etc.

Du kan läsa mer om det här:
http://www.iep.utm.edu/sartre-p/

Hälsar
Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Re: I ett berömt citat säger Sartre. Hjälp!

Inläggav Zokrates » 03 maj 2012 15:36

Minifolosofen skrev:
I ett berömt citat säger Sartre att även krigsfången i sitt fångläger är fri. Hur menar han då?


Att så länge han själv har penna, papper samt något att framföra, helst halvt drogad givetvis,
så är han fri var fan han än är. :P

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: I ett berömt citat säger Sartre. Hjälp!

Inläggav Algotezza » 03 maj 2012 15:38

Minifolosofen skrev:Hej.

jag behöver verkligen snabb hjälp. I skolan ska jag skriva en rapport och svara på några frågor.
Jag har fastnat på en fråga. Skulle någon kunna hjälpa mig, hittar inte svaret någon stans!!

I ett berömt citat säger Sartre att även krigsfången i sitt fångläger är fri. Hur menar han då?

Tack på förhand!

MVH
Ewelina


Man har alltid ett val. Även i trängda lägen. Man kan alltid försöka förverkliga sitt självmord om allt blir för djävligt.

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Minifolosofen
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 maj 2012 14:52

Inläggav Minifolosofen » 03 maj 2012 16:26

tack så mycket. Hittade också en sida... Har åter igen fastat :O Jag fattar inte ens frågan. Haha.. har suttit med det i fyra timmar snart :)

Sartre talar om att världen består av ”subjekt” och ”objekt”. Vilken är den grundläggande skillnaden mellan subjekt, dvs. människans medvetande och objekt dvs. tingen runt omkring oss?

Tack!

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 03 maj 2012 16:36

Minifolosofen skrev:tack så mycket. Hittade också en sida... Har åter igen fastat :O Jag fattar inte ens frågan. Haha.. har suttit med det i fyra timmar snart :)

Sartre talar om att världen består av ”subjekt” och ”objekt”. Vilken är den grundläggande skillnaden mellan subjekt, dvs. människans medvetande och objekt dvs. tingen runt omkring oss?

Tack!
Hej igen

Sartre skiljer på "varat för sig" (subjektet / människan) och  "varat i sig" (objektet / tingen). "varat för sig" har förmågan att transcendera utanför varat i sig, övrskrida detta och leva fritt etc. Detta ger henne då valmöjligheten, vilket ger henne ångest eftersom hon genom detta skapar sig själv - dvs hennes existens föregår hennes essens, vilket inte är fallet med varat i sig, så som t.ex. en smörkniv (hans exempel) vars essens föregår dess existens (dvs behovet, eller idén om smörkniven måste föregå dess existens etc). Sartre förkastade Gud, varför det kortet inte gick att spela för att motsäga honom i detta.

Läs mer här:
http://www.filosofi.gotland.se/sartre.htm

Hälsar
Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.


Återgå till "Hjälp!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster