Hjälp mig få svar på frågor!

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

lisaahl
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 okt 2012 19:55

Hjälp mig få svar på frågor!

Inläggav lisaahl » 11 okt 2012 20:09

hejsan, skulle gärna behöva hjälp med några frågor :)
Ämne: filosofi språk

1. på vilka olika sätt kan man ta reda på vad ett ord betyder?
2.det finns olika sorters språk. massor av språk, och ett av de senaste av ett sådant språk är resandefamiljernas. Därifrån kommer orden "beckna"; "buros"; "honkar" och flera andra Hur tror du att ett språk uppstår och varför?
3. Gör en Aritotelisk klassificerande definition av begreppet "vänskap".

Ifall någon har vettiga svar, lr vilka svar som helst får ni jättegärna hjälpa min att besvara dessa frågor. :D

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Hjälp mig få svar på frågor!

Inläggav Pilatus » 12 okt 2012 03:21

lisaahl skrev:hejsan, skulle gärna behöva hjälp med några frågor :)
Ämne: filosofi språk

1. på vilka olika sätt kan man ta reda på vad ett ord betyder?
2. det finns olika sorters språk. massor av språk, och ett av de senaste av ett sådant språk är resandefamiljernas. Därifrån kommer orden "beckna"; "buros"; "honkar" och flera andra Hur tror du att ett språk uppstår och varför?
3. Gör en Aritotelisk klassificerande definition av begreppet "vänskap".

Ifall någon har vettiga svar, lr vilka svar som helst får ni jättegärna hjälpa min att besvara dessa frågor. :D

Kanske är det en skoluppgift som du själv bör jobba med? Jag har inte svarat fullständigt på fråga nr 3.

1.) Svenska Akademiens Ordbok, Nordisk Familjebok (1904-1926), Svensk etymologisk ordbok (1922)
Böckerna förefaller gamla, men det är en god grund att utgå från
2.) Gränsen mellan dialekt och språk är säkert fin. Romani är förstås gammalt och härstammar från sanskrit och är besläktat med de
nyindiska språken, särskilt urdu.

Om personer som talar samma språk delas upp i från varandra isolerade grupper kommer dessa utvecklas ifrån varandra.
Med tiden kommer detta att ge upphov till en ny dialekt. När ännu längre tid har gått, kommer denna dialekt vara oigenkännlig
för de andra grupperna, och ett språk har uppkommit. Ofta är det så att områden där man lever i små isolerade grupper
består av många små språk, som alla präglas av detta, med sanfolket i Afrika som exempel. Det var även så det fungerade i
Australien, där aboriginerna talade mellan 200 och 250 språk innan européernas ankomst, vilket betyder att varje språk inte
hade mer än några få tusen människor. Indianstammar i Sydamerika fungerade på samma sätt.
Ref. Wikipedia

3.) 1 ) substans, vad är vänskap, vänskap är en social relation mellan två eller flera personer
2 ) kvantitet,
3 ) kvalitet,
4 ) relation,
5 ) plats,
6 ) tid,
7 ) position,
8 ) tillstånd,
9 ) handling,
10 ) passivitet
Moderator


Återgå till "Hjälp!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster