Argumentationsträning - för eller emot bananer

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
seekeroftruth

Inläggav seekeroftruth » 24 maj 2010 05:38

Johan...

Det var en fin tanke men ingen lönsam idé... :-)

Men du kan göra en hemsida om detta ämne (du nämnde) som gör människor lite mer glada. Det hela kanske resulterar i att folk köper fler bananer.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 24 maj 2010 17:57

Ajajaj - min mage  :lol:

Johan, det där är ju fenomenalt! Nog för att jag förstod att någon insåg bananens många fördelar före mig förstod jag, men att det skulle vara just du kommer som en rolig överraskning.

Zokrates, detta kan vi väl jämföras med om alla vore friska och hela sjukvårdsapparaturen blev arbetslösa. Vi måste väl ändå sätta välmåendet före ekonomisk profit? Jag menar, se bara på Elvis - det ligger nära till hands att anta att hans framgång hade att göra med hans bananmackor.

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 25 maj 2010 09:36

Ingen som tagit upp det sexuella fördärv som bananer har inneburit för dagens samhälle , var och varannan människa pratar om bananer hit och bananer dit nuförtiden .... :idea:
Detta är förkastligt och inte alls bra för dagens ungdom .
Detta är ytterliggare ett skäl till varför bananer borde förbjudas .
Dessutom skapas oönskad konkurrens till sexbutikerna ...
Varför köpa dildosar när man kan trä på ett skydd och komma undan mycket billigare och dessutom på ett miljövänligare och fräschare  sätt ?  :idea:
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

lotus

Inläggav lotus » 30 sep 2010 11:39

gillar inte bananer och står inte ut med lukten. och eftesom bananer av någon anledning är sveriges nationalmellanmål (de imponeras ju så varför veti sjutton) så är det överallt, i klassrum, föreläsningssalar, på tunnelbanan, hissar, kontor och vad sjutton vet jag. står inte ut med lukten och framför allt inte när de kastats i en soptunna och blivit lite gammal. isch BUU för BANANER

Minded

Inläggav Minded » 30 sep 2010 12:01

Logos skrev:Bananer är vad man gör bananer till. Därav går bananen och skribenten inte att skilja åt.

Haha  :D

Minded

Inläggav Minded » 30 sep 2010 12:14

Logos skrev:Jag angriper ju bananen så som den behandlas här, som vore den ett fenomen som kunde diskuteras för eller mot isolerad från sin kontext. Att angripa problem på det sättet är att göra sig en illusion om att saker och är isolerbara och rätt eller fel i sig, en västerländskt präglad uppfattning som historiskt sett har fått hemska konsekvenser.

Bananen föregår materian, allting är ett. Och förvisso oavsett om den egentligen finns eller inte, hur kan dess fenomen vara fel (i bemärkelsen onaturlig)? Bananen måste därför anses vara det enda relevanta som finns (eller inte finns).

För övrigt kan allting sägas vara bananer.

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: Argumentationsträning - för eller emot bananer

Inläggav freddemalte » 30 sep 2010 12:34

Skogsälvan skrev:Det här går ut på att ta ställning för eller emot bananer och motivera sitt ställningstagande. Varsågod!

Själv är jag för bananer eftersom gul är en uppiggande färg.
Men är det ett hållbart argeument med tanke på att det finns röda bananer?

http://www.allaboutyou.com/?module=imag ... leId=51780

Jag gillar bananer på grund av dess roliga "karaktär" (dvs kombinationen av dess "funktioner") i olika sammanahang så som apors mat, bananskalsgrejen (att man kan halka på dem), deras utseende i allmänhet och banansmaken (oavsett om den är artificiell eller inte). Så skulle man sluta att odla bananer och/eller importera dem skulle mataffärerna, fruktskålarna, tårtorna, fruktsalladerna och massor av annat se tråkigare ut eller kanske till och med vara tråkigare.

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Ling

Inläggav Ling » 02 okt 2010 16:52

Hoppas jag får se röda bananer i verkligheten, såg mysko ut.
Jag älskar bananer. Fruktsalladen är inte komplett utan den söta smaken av banan, alla andra frukter går att utesluta, men icke bananen.
Men den smaklösa idén att hela tiden få höra kommentarer hur sexigt det ser ut när en kvinna äter banan är det dags att få slut på. Man kan ju inte som kvinna äta banan på spårvagnen utan att få blickar från män i närheten, och jag kan säga att det syns vad ni tänker på!!! Avsexualisera bananen tack!

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 02 okt 2010 17:21

Äh, utmana en skäggig man att äta banan sexigast så får du ett skratt du aldrig glömmer  :D

Minded

Inläggav Minded » 17 okt 2010 14:30

Fan logos, jag hoppades ju på dig här  :D

Justin Case

Inläggav Justin Case » 17 okt 2010 21:52

Ling skrev:Men den smaklösa idén att hela tiden få höra kommentarer hur sexigt det ser ut när en kvinna äter banan är det dags att få slut på. Man kan ju inte som kvinna äta banan på spårvagnen utan att få blickar från män i närheten, och jag kan säga att det syns vad ni tänker på!!! Avsexualisera bananen tack!

Då kräver jag i jämlikhetens namn att även fotboll ska avsexualiseras. Man kan ju inte som sexig landslagsspelare på Stadion sparka på en boll utan att få blickar från kvinnor på läktaren, och jag ska säga att det syns vad ni tänker på!!! Avsexualisera fotbollen tack!

Nu kanske du svarar att det är väl inte hela världen om fotbollslandslaget får blickar från kvinnor, det går ju inte att jämföra med de oerhört många fler kvinnor som får "blickar från män" varje dag, och de många kvinnor som avstår från att äta banan på spårvagnen eftersom de vet att de skulle få "blickar från män" om de gjorde det. Då är min fråga: vad är mest ojämlikt: det faktum att tusentals till miljontals kvinnor "drabbas" av "blickar från män" när de gör något sexigt, medan långt färre män "drabbas" av "blickar från kvinnor" när de gör något sexigt?

Är det något negativt att uppskattas för sin sexighet av det motsatta könet? Endast för det ena könet då eller? Vad är det för jämlikhet?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 03 nov 2010 09:31

Ling skrev:Hoppas jag får se röda bananer i verkligheten, såg mysko ut.
Jag älskar bananer. Fruktsalladen är inte komplett utan den söta smaken av banan, alla andra frukter går att utesluta, men icke bananen.
Men den smaklösa idén att hela tiden få höra kommentarer hur sexigt det ser ut när en kvinna äter banan är det dags att få slut på. Man kan ju inte som kvinna äta banan på spårvagnen utan att få blickar från män i närheten, och jag kan säga att det syns vad ni tänker på!!! Avsexualisera bananen tack!

Det får ni nog leva med, att få blickarna. Det är för djupt rotat. En banan i en kvinnas mun är inte avsexualiseringsbar. Skall vara en sån där brunfläckig övermogen i så fall. Eller så får ni äta äpple istället.

Det där kan ni ju ha kul med. Riktigt slut läpparna njutningsfullt om den, och då karlarna sneglar, bit till ordentligt, med blottade framtänder. Då går nog blickarna tillbaka till Göteborgsposten.

Finns det ingen manlig parallell?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Återgå till "Lekstugan"