Puh, har klurat och klurat, men känner mig fortfarande helt lost...
Jag antar att det är ett svenskt substantiv som söks till den första gåtan och ett engelskt substantiv till den engelska gåtan? Några små funderingar från min sida som kanske hjälper dig att ge "bra" ledtrådar:
SVENSKA GÅTAN
Först finner man ett som du vill vara del av
För att vara med, du går genom eldhav
Här tänker jag typ på himlen och skärselden.
Det andra kan finnas i forna Italien
En månskära delad itu, hälften kvar sen
Hänger dessa två satser ihop, eller beskriver den sista meningen hela ordet? Tänker på Rom och Colloseum (en förfallen månskäreliknande konstruktion).
Till höger man hittar två namn om man tittar
Varken Arn eller Frank - men det verkar bekant
Slutet av ordet innefattar två namn (på samma sätt som namnet LINN finns i namnet LINNEA) och dessa namn är på något sätt besläktade med ARN och FRANK (noterade att Arn delvis är ett anagram av Frank).
Tänk efter nu noggrannt och säg om du kan:
Vad vill vi helst av allt få fram?
Det här tolkar jag som en ledtråd till hela gåtans lösning och det får mig att tänka på något som man alltid vill få fram typ SANNING eller SVARET etc.
Nu får du gärna korrigera mina tankebanor med lite ledtrådar. Det tycks mig att idéerna löper åt olika håll och det är svårt att få grepp om vilken jag ska ge mest vikt åt, om du förstår. Raskt vidare till den
ENGELSKA GÅTAN
The first is what probably no one does
If happiness, love and our friends stay with us
Tänkte omedelbart på CRY här, och att ordet skulle börja med det. Kom dock inte på något lämpligt ord. Man kan tänka sig annat såsom FEAR eller DISPAIR - men jag tror fortfarande att det ska vara början på själva lösningsordet och då gäller det givetvis att det ska vara så kort och allmänt som möjligt (finns fler ord som börjar på CRY än på FEAR, t.ex.)
The next thing I guess you could find in a tree
As well as in a cross or in a TV
GAAAH! Som jag slitit mitt hår med denna. IN a TV får mig att tänka på en komponent i själva TV:n. Cross kan vara förbaskat mycket - först tänkte jag på den kristna symbolen och att det också kunde vara något det korset symboliserar (som man också kan hitta i en TV och ett träd? knappast), sen tänkte jag att cross också kan vara vägkorsning, eller en biologisk korsning mellan arter. BRANCH är det enda ord som jag tycker passar in än så länge (kan även vara en grenkontakt i en TV) men inte är det bra.
Believe me, the last thing you don't want to feel
It's painful to suffer, but still it is real
Slutet på ordet är något man inte vill uppleva. Har det även något att göra med den andra meningen? Greppar inte den andra meningen alls.
The whole is what most people detest to do
But in the long run, it may help you through
Det här tyckte jag var skummast, eftersom vi söker ett substantiv och hela ordet beskrivs som något vi avskyr att göra (alltså ett verb?). Ändå kan detta något (ett substantiv?) vara till nytta i längden.
Som sagt - en ledning till att ge ledning. Väntar med spänning!
Inspirerad av din gåta och mitt fackämne (kemi) kommer här en engelsk minigåta som "motattack"
My first is to bring tears to your eyes
And in my second a stallion resides
The end is what no one would care much to hear
But my purpose, that is to make solids clear
/hovnarren
P.S. En mikrogåta som jag kom på alldeles nu. Douglas Adams hävdar ju att svaret på frågan om om livet, universum och allting är 42. Jag hävdar istället att meningen med allt liv är 54. Hur kan jag göra det? D.S.