Gåtor

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 24 sep 2004 11:24

Joahn!

Ska ta mig an dina gåtor så fort jag har lite mera tid. Kanske finner du denna sida intressant (om du läser franska):

http://www.prenoms.com/recherche/prenom.php/fiche/JOAHN

I frankrike är namnet (främst tjejnamn där) alltså extremt ovanligt, men det finns. Har du ändrat ditt namn på riktigt? Sånt är coolt tycker jag, men jag är rätt nöjd med Stefan ändå, tror jag. Det rimmar inte på något så jag slapp bli retad i lekis :P

Joahn

Inläggav Joahn » 26 sep 2004 19:03

Läser inte franska men coolt ändå. Vet du hur det uttalas i Frankrike?
Näe, jag har inte ändrat officiellt än, men det kommer.
Jag är inte myndig, så jag måste väl tjata lite på mina föräldrar så att jag kan få ändra helt. Än så länge är de inte så positiva till idén.

Och angående den svenska gåtan, kanske är det lite dåligt formulerat. Jag skulle vilja ändra den sista raden till:
Vad vill alla människor helst få fram?

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 28 sep 2004 15:56

Puh, har klurat och klurat, men känner mig fortfarande helt lost...

Jag antar att det är ett svenskt substantiv som söks till den första gåtan och ett engelskt substantiv till den engelska gåtan? Några små funderingar från min sida som kanske hjälper dig att ge "bra" ledtrådar:

SVENSKA GÅTAN

Först finner man ett som du vill vara del av
För att vara med, du går genom eldhav

Här tänker jag typ på himlen och skärselden.

Det andra kan finnas i forna Italien
En månskära delad itu, hälften kvar sen

Hänger dessa två satser ihop, eller beskriver den sista meningen hela ordet? Tänker på Rom och Colloseum (en förfallen månskäreliknande konstruktion).

Till höger man hittar två namn om man tittar
Varken Arn eller Frank - men det verkar bekant

Slutet av ordet innefattar två namn (på samma sätt som namnet LINN finns i namnet LINNEA) och dessa namn är på något sätt besläktade med ARN och FRANK (noterade att Arn delvis är ett anagram av Frank).

Tänk efter nu noggrannt och säg om du kan:
Vad vill vi helst av allt få fram?

Det här tolkar jag som en ledtråd till hela gåtans lösning och det får mig att tänka på något som man alltid vill få fram typ SANNING eller SVARET etc.

Nu får du gärna korrigera mina tankebanor med lite ledtrådar. Det tycks mig att idéerna löper åt olika håll och det är svårt att få grepp om vilken jag ska ge mest vikt åt, om du förstår. Raskt vidare till den

ENGELSKA GÅTAN

The first is what probably no one does
If happiness, love and our friends stay with us

Tänkte omedelbart på CRY här, och att ordet skulle börja med det. Kom dock inte på något lämpligt ord. Man kan tänka sig annat såsom FEAR eller DISPAIR - men jag tror fortfarande att det ska vara början på själva lösningsordet och då gäller det givetvis att det ska vara så kort och allmänt som möjligt (finns fler ord som börjar på CRY än på FEAR, t.ex.)

The next thing I guess you could find in a tree
As well as in a cross or in a TV

GAAAH! Som jag slitit mitt hår med denna. IN a TV får mig att tänka på en komponent i själva TV:n. Cross kan vara förbaskat mycket - först tänkte jag på den kristna symbolen och att det också kunde vara något det korset symboliserar (som man också kan hitta i en TV och ett träd? knappast), sen tänkte jag att cross också kan vara vägkorsning, eller en biologisk korsning mellan arter. BRANCH är det enda ord som jag tycker passar in än så länge (kan även vara en grenkontakt i en TV) men inte är det bra.

Believe me, the last thing you don't want to feel
It's painful to suffer, but still it is real

Slutet på ordet är något man inte vill uppleva. Har det även något att göra med den andra meningen? Greppar inte den andra meningen alls.

The whole is what most people detest to do
But in the long run, it may help you through

Det här tyckte jag var skummast, eftersom vi söker ett substantiv och hela ordet beskrivs som något vi avskyr att göra (alltså ett verb?). Ändå kan detta något (ett substantiv?) vara till nytta i längden.

Som sagt - en ledning till att ge ledning. Väntar med spänning!

Inspirerad av din gåta och mitt fackämne (kemi) kommer här en engelsk minigåta som "motattack" :wink:

My first is to bring tears to your eyes
And in my second a stallion resides
The end is what no one would care much to hear
But my purpose, that is to make solids clear

/hovnarren

P.S. En mikrogåta som jag kom på alldeles nu. Douglas Adams hävdar ju att svaret på frågan om om livet, universum och allting är 42. Jag hävdar istället att meningen med allt liv är 54. Hur kan jag göra det? D.S.

Joahn

Inläggav Joahn » 29 sep 2004 17:43

Roligt att höra att du engagerar dig. Synd att du inte har löst åtminstone nån av dem eller åtminstone kommit en bra bit på vägen. Kanske blev de för svåra och långsökta.
Nåja.
Lite ledtrådar. De ledtrådar jag tycker är extra lätta skriver jag med gult.
S (svensk) 1-2:
Eldhav är symboliskt. Kanske går det lättare upp ett ljus om man skriver För att få va med i stället för För att vara med. Alla vill vara del av ett... blaha blaha.

S 3-4:
Den sista meningen beskriver hela ordet kanske man kan säga... fast man måste veta att det handlar om "forna Italien". Denna tycker jag är klurigast, och samtidigt minst viktig, så bekymra dig inte om du inte kommer på något. Det handlar om romerska siffror.

S 5-6:
Namnen sitter ihop... men det ena uttalas fel+stavas rätt och det andra tvärtom, alltså om man läser själva svarsordet. Arn kan associeras till det ena namnet och Frank till det andra (Arn klart lättast).

S 7-8:
Här är du sannerligen på rätt spår. Vad är allas högsta önskan att få fram/få igenom?

E 1-2:
Rätt spår, jajemen. Vad skulle du göra om någon du älskade plötsligt reste iväg?

E 3-4:
Återigen den svåraste men minst betydelsefulla delen. Den enda ledtråd jag för nuvarande kommer på att ge: Det är en bokstav.

E 5-6:
Lite väl brett område kanske. ...you don't want to feel. Något du inte vill känna. Kom ihåg att första delen av E5 kan översättas med Det är smärtsamt att lida eller Det är smärtsamt att genomlida. Tänk på Ipren...
E 7-8:
Ajdå. Tänkte inte på att det kanske borde vara make i stället för do.
Och make... tja, det rimmar faktiskt på svarsordet såväl som 5-6.

Jag kanske återkommer med svar på dina gåtor senare.
Hur du kan få svaret att bli 54, det var frågan. Genom att lägga till 12...?
En mer seriös fråga är vad solids betyder? Det är väl ett substantiv plural, eller?

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 30 sep 2004 13:02

Joahn, I have you now!

Efter viss ledning tror jag mig ha hittat svaren:

Svenska gåtan: VILJAN

*Man vill vara en del av ett "vi" och går genom ett eldhav (förälskelse?) på vägen dit.
*L=50, 2*50 = 100 = C (månskära). Elegant!
*JAN Guillou skrev böckerna om Arn och ANNE Franks dagbok är också ett litterärt verk (jaaa, den kopplingen var långsökt!)

Engelska gåtan: MISTAKE

Enkelt förklarat: MISS-t-ACHE (och ja, skillnaden mellan make och do var avgörande - kom direkt att tänka på engelsk grammatik och vad som styrdes av make och do. Kan än idag se min lärare framför mig: "to MAKE a mistake, to MAKE a mistake... what lovely furniture, yes I bought IT at an auction" osv).

I alla fall två briljanta gåtor tycker jag, som nog inte varit omöjliga att klara av utan ledning (om skarpsinnet varit aningen skarpare).

Till mina små gåtor:

Vad gäller 54-gåtan så kan jag säga så här: En av de ledtrådar du gav mig i gult skulle jag precis lika bra kunna ge tillbaka till dig och då skulle du förstå exakt vad lösningen var. Fastna inte i Adams "42" - det var bara där för att ge lite bakgrund till gåtan.

"Solids" betyder "fast ämne" eller "fasta partiklar". Sökt i denna gåta är alltså ett verb på engelska från kemins värld. Men den andra raden antyder ett ord som vanligen heter en sak på engelska som inte passar in i det sökta ordet. Det vanligaste svenska ordet för samma företeelse gör dock det. Detta svenska ord är dock också ett ovanligare namn på i princip samma företeelse på engelska (fastna bara inte i det VANLIGASTE engelska ordet - då blir det svårt att komma vidare).

Användarvisningsbild
Tore

Inläggav Tore » 30 sep 2004 14:58

hovnarr skrev:My first is to bring tears to your eyes
And in my second a stallion resides
The end is what no one would care much to hear
But my purpose, that is to make solids clear

Gissar på crystallize, även om det blir lite krystat(!) med "lize" (lies?) på slutet.

hovnarr skrev:P.S. En mikrogåta som jag kom på alldeles nu. Douglas Adams hävdar ju att svaret på frågan om om livet, universum och allting är 42. Jag hävdar istället att meningen med allt liv är 54. Hur kan jag göra det? D.S.

Ja, med din ledtråd blev det enkelt. :) Fast jag skulle hellre säga att meningen med 54 är VI, eller nå't...

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 30 sep 2004 16:11

Helt korrekt Tore! =D>

Vad gäller siffrorna: Hävdar du alltså att livets mening är sex? :lol:

Joahn

Inläggav Joahn » 03 okt 2004 00:38

Fler gåtor för den som bryr sig.

Du skär rakt igenom mig utan att kniven färgas röd
Och gråter vid min sida när jag väl är död

Greater than God, more evil than the devil.
The poor have it. The happy need it.
And if you eat it, you will die.

Användarvisningsbild
Camilla

Inläggav Camilla » 03 okt 2004 09:42

Joahn skrev:Du skär rakt igenom mig utan att kniven färgas röd
Och gråter vid min sida när jag väl är död

En vitlök kanske?

Vänligen
Camilla

Joahn

Inläggav Joahn » 03 okt 2004 13:02

Tja, till exempel. Det går bra med "lök" som svar också, kan ju vara gul lök.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 03 okt 2004 21:07

Ingen! Ingen vill mörda mig! :D

"Nothing" är min gissning på den engelska gåtan.

Smile

Inläggav Smile » 04 okt 2004 00:01

Joahn skrev:Vad vill alla människor helst få fram?

Hur då "helst få fram"? Jag fattar inte? Om du hade kvalificerat påståendet kanske. Exempelvis: alla pojkar i åldern 18-20 vill ta fram den (bilen) när de ser en vacker flicka. Men det är ju inte sant om det finns en enda pojke som inte vill ta fram "den" och han ser en vacker flicka. Men det spelar ingen roll. Det enda som "sker" är att vi kan konstatera att påståendet förmodligen är en falsk generalisering,,, eller rättare sagt det är förmodligen inte sant att...blablabla
Ok, men om du säger något i stil med "vad alla människor helst vill få fram", då blir det lite svårt att vare sig falsifiera eller verifiera påståendet. Ser du vad jag menar? Du talar konstigt - skärp dig!

För övrig anser jag att sanningen kanske är vacker men att det är ganska ointressant. Däremot vore det intressant om sanning vore riktigt, om du förstår vad jag menar? Är det rätt att - för att töja på det - "vara" sannfärdig? eller mer korrekt: alltid tala sanning.

Personligen TROR jag att sanningen inte har så mycket med någonting överhuvudtaget att göra. Sokrates var tvetydig på den punkten, eller så har jag missat något. Har jag det vore jag MYCKET tacksam om någon rättade till saken och förtydligade Sokrates position i denna i för sig rätt ointressanta fråga, men ändå...jag påminner mig ett exempel var frågan gäller huruvida det är rätt eller inte att tala sanning till en som har mist förståndet om sanningen är till skada för personen i fråga. Det är lite som frågan om det är rätt att alltid berätta sanningen åt barn. Jag lutar faktiskt starkt åt det hållet att det alltid är rätt att tala sanning men att det inte alltid är orätt att ljuga.

Men i denna - som jag tycker - triviala fråga är jag faktiskt ute å spekulerar rejält.

Hur skall vi förresten förstå sanning? Traditionellt har man sett det som överensstämmelse mellan det en person yttrar och hur saker är. Om jag har 100 kronor i fickan, men säger att jag har 1000 för att imponera, då är ju inte detta yttrande överensstämmande med sanningen. Å andra sidan rör det ju sig "bara" om en bortlämnad nolla.

Men tänk om någon utan att jag själv visste om det smög en 1000 kronors sedel i min ficka, då överenstämmer ju min "lögn" med verkligheten, och då är det ju ingen lögn, eller är det?

Det verkar vara möjligt att tala sanning samtidigt som man ljuger. Mitt förslag är att man skiljer mellan sanning och lögn på så vis att Sanning står i motsats till icke-sanning och lögn till icke-lögn.

I exemplet ovan vore det fråga om en Lögn och Sanning. Lögn i den meningen att karln ljuger när han säger att han har 1000 kronor i fickan men Sanning eftersom det överensstämmer med verkligheten att karln har 1000 kronor i fickan.

Fast då är det ju det där med vardagsspråket förstås, men då kommer vi in på det här med Wittgenstein, tror jag, och han är jag inte så bra på.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 04 okt 2004 10:25

Smile skrev:Exempelvis: alla pojkar i åldern 18-20 vill ta fram den (bilen) när de ser en vacker flicka.

:lol: Tur att du specificerade bilen där, Smile :wink:

Smile skrev:Du talar konstigt - skärp dig!

Läs forumets regler och följ dem innan du gör några flera inlägg. Du finner dem här: http://www.filosofiforum.com/forum/faq.php
Notera särskilt punkt 3.

Ärligt talat Smile, det här är en tråd för gåtor. Här kan forumets användare dela med sig av och gissa på andras gåtor. Som du säkert känner till är en del av syftet med gåtor att de är lite diffusa och svårgripliga - annars skulle man inte behöva gissa. :roll:

Om du vill diskutera Sokrates, Wittgenstein, lögn och sanning så går det utmärkt att göra det på exempelvis underforumet Filosofi - inte på denna tråd. Men här kan du gärna lägga upp gåtor du snajdat till själv, eller gissa på andras gåtor. För ögonblicket tror jag inte det finns någon olöst gåta på denna tråd, men det kommer nog en snart :)

Joahn

Inläggav Joahn » 04 okt 2004 16:03

Jahaja. En liten förklaring då.

"Att få fram sin vilja" säger man inte så ofta, däremot "att få sin vilja fram" har jag hört några gånger. Så själva förmuleringen är lite klurig. Som jag skrivit tidigare så skulle det vara enklare med "få igenom" i stället för "få fram".

smile skrev:Exempelvis: alla pojkar i åldern 18-20 vill ta fram den (bilen) när de ser en vacker flicka. Men det är ju inte sant om det finns en enda pojke som inte vill ta fram "den" och han ser en vacker flicka.

Ja, det är ju helt klart en generalisering. Jag skulle till exempel inte vilja det. :roll:
Men Viljan är ju vad man än vill, när som helst. T ex Nu vill jag ha glass, om en timme vill jag titta på TV. Båda sakerna är en vilja. Man vill alltid få igenom sin vilja. Och ingenting annat, det är ju samma sak!
Jag skulle också kunna ha skrivit "Vad är alla människors högsta önskan att få igenom?" Svaret är detsamma. För önskan och vilja är samma sak... svaret är så nära inpå att det blir en kuggis.

Och... tja, du kan ju som sagt starta en ny tråd nånstans om du vill diskutera något... sanning undrar jag om det inte redan finns en som heter.

Ett poäng till hovnarr för att han löste engelska gåtan också. :)
Så enkelt svar egentligen, men de flesta tänker i helt fel banor.

offe

Inläggav offe » 04 nov 2006 09:57

Ingen vet än. Alla har varsin bit information. Hela livet är ett gigantiskt pussel (gåta).

pussel = pussa ålen (kvinnors rädsla)
gåta = gråta (mannens rädsla)

Återgå till "Lekstugan"