Kvitt eller dubbelt

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Kvitt eller dubbelt

Inläggav Pilatus » 13 okt 2012 12:22

freddemalte skrev:
Pilatus skrev:Världens högst uppmätta IQ på 228 är tillskrivet Marilyn vos Savant.

Vet du om hon "utmärkte sig" i annat än intelligenstest?

Värt att nämna tycker jag det är att hon gav ett korrekt svar på det "paradoxala" Monty Hall-problemet i septembernumret av magasinet Parade 1990.
I spelet får spelaren se tre stängda dörrar - bakom en finns en bil, och bakom de två andra finns två getter. Spelet börjar med att spelaren får välja en dörr, utan att öppna den. Därefter öppnar presentatören, som vet vad som finns bakom dörrarna, en av de två resterande dörrarna (men aldrig den med bilen) och visar att denna dörr inte innehåller vinsten. Spelaren får då ytterligare ett val, nämligen att byta dörr.
Frågeställningen är om chanserna att vinna ökar om spelaren byter dörr.
Ref. Wikipedia
Moderator

Användarvisningsbild
freddemalte

Kvitt eller dubbelt

Inläggav freddemalte » 13 okt 2012 12:45

Pilatus skrev:
freddemalte skrev:
Pilatus skrev:Världens högst uppmätta IQ på 228 är tillskrivet Marilyn vos Savant.

Vet du om hon "utmärkte sig" i annat än intelligenstest?

Värt att nämna tycker jag det är att hon gav ett korrekt svar på det "paradoxala" Monty Hall-problemet i septembernumret av magasinet Parade 1990.
I spelet får spelaren se tre stängda dörrar - bakom en finns en bil, och bakom de två andra finns två getter. Spelet börjar med att spelaren får välja en dörr, utan att öppna den. Därefter öppnar presentatören, som vet vad som finns bakom dörrarna, en av de två resterande dörrarna (men aldrig den med bilen) och visar att denna dörr inte innehåller vinsten. Spelaren får då ytterligare ett val, nämligen att byta dörr.
Ref. Wikipedia
Aha! Ok, ja intuitivt tycker man ju att den borde öka eftersom det nu är 50% chans istället för 33%

Men hon hade säkert något riktigt klurigt svar ;-)

Hälsar Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Kvitt eller dubbelt

Inläggav Pilatus » 13 okt 2012 12:58

freddemalte skrev:
Pilatus skrev:Värt att nämna tycker jag det är att hon gav ett korrekt svar på det "paradoxala" Monty Hall-problemet i septembernumret av magasinet Parade 1990.
Ref. Wikipedia
Aha! Ok, ja intuitivt tycker man ju att den borde öka eftersom det nu är 50% chans istället för 33%

Det kan bara bli fel om rätt dörr pekas ut vid första försöket. Då det är 1/3 chans att man väljer rätt dörr från början blir det också bara 1/3 chans att man förlorar om man byter, och således 2/3 chans att bytet ger vinst.
Moderator

Användarvisningsbild
freddemalte

Kvitt eller dubbelt

Inläggav freddemalte » 13 okt 2012 13:17

Pilatus skrev:
freddemalte skrev:
Pilatus skrev:Värt att nämna tycker jag det är att hon gav ett korrekt svar på det "paradoxala" Monty Hall-problemet i septembernumret av magasinet Parade 1990.
Ref. Wikipedia

Det kan bara bli fel om rätt dörr pekas ut vid första försöket. Då det är 1/3 chans att man väljer rätt dörr från början blir det också bara 1/3 chans att man förlorar om man byter, och således 2/3 chans att bytet ger vinst.
Aha! Ja det var minsann klurigt! ;-) 33/50 med andra ord . . . (jag avsåg förvisso chansen andra gången) . . .Men! jag skulle ändå (även om eventuella statistiker/superdatorer har kommit fram till detta) vilja hävda att det ligger någon forma av "feltänk" i detta ändå, ty man torde väl ändå ta hänsyn till ordningsföljden (stegen)? Eftersom det är 50% chans att man ska välja rätt i steg två kan väl knappast den chansen förändras bara för att man byter, ty de två sista luckorna är ju "osedda" och kan då vara vilket som oavsett att den första var fel. Detta skulle vara intressant att utreda ytterligare vid tillfälle. men om hon nu har 228 i IQ så lutar det ju mot att det är jag som tänker fel här ;-)
Det hade varit mycket intressant att konversera med henne och därigenom se om man själv, utifrån sin egen IQ-nivå, hade kunnat avgöra vad som utgör hennes intelligens i själva konversationen som sådan - givet att man diskuterar något där det skulle "sätta sina spår".

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Kvitt eller dubbelt

Inläggav Pilatus » 13 okt 2012 14:44

freddemalte skrev:Aha! Ja det var minsann klurigt! ;-) 33/50 med andra ord . . . (jag avsåg förvisso chansen andra gången) . . .Men! jag skulle ändå (även om eventuella statistiker/superdatorer har kommit fram till detta) vilja hävda att det ligger någon forma av "feltänk" i detta ändå, ty man torde väl ändå ta hänsyn till ordningsföljden (stegen)? Eftersom det är 50% chans att man ska välja rätt i steg två kan väl knappast den chansen förändras bara för att man byter, ty de två sista luckorna är ju "osedda" och kan då vara vilket som oavsett att den första var fel. Detta skulle vara intressant att utreda ytterligare vid tillfälle. men om hon nu har 228 i IQ så lutar det ju mot att det är jag som tänker fel här ;-)
Det hade varit mycket intressant att konversera med henne och därigenom se om man själv, utifrån sin egen IQ-nivå, hade kunnat avgöra vad som utgör hennes intelligens i själva konversationen som sådan - givet att man diskuterar något där det skulle "sätta sina spår".

Det blir tre alternativa scenarion:
1.
Spelaren väljer bilen = (sannolikhet 1/3)
Presentatören visar en av getterna, get B
Spelaren väljer då luckan med get A.
Presentatören visar då get A
Förlust

2.
Spelaren väljer get A = (sannolikhet 1/3)
Presentatören måste i detta fall visa get B
Spelaren kan nu peka på luckan med bilen

3.
Spelaren väljer get B = (sannolikhet 1/3)
Presentatören måste i detta fall visa get A

Spelaren har lika stor chans att initialt välja bilen, get A eller get B. Byte ger vinst i 2/3 av fallen.
Moderator

Användarvisningsbild
freddemalte

Kvitt eller dubbelt

Inläggav freddemalte » 13 okt 2012 15:07

Aha! Tack och förlåt Pilatus!

Jag var extremt slarvig när jag läste din beskrivning av spelets upplägg! Jag läste inte att presentatören öppnade en annan dörr än den spelaren valde. Jag trodde att det handlade om ett fall då presentatören öppnade den dörr som spelaren valde (när spelaren inte valde bilden!) och då är det ju meningslöst att byta utifrån ett sannolikhetsperspektiv. Sorry! Jag är lite väl snabb ibland!

Hälsar Fredrik

Marko
Avstängd

Kvitt eller dubbelt

Inläggav Marko » 13 okt 2012 20:49

Det intelligenta är att inte ge sig in i ett spel om en bil eller en get,
Vi har ingen rätt till vare sig bilen eller geten. Vi spelar om drömmar om att bli rika, och hånas med med förlust som get, fast hade jag spelat och vunnit geten, hade jag gett geten till någon som bryr sig om djur och värdesätter dem mer än spelaren gör. Bilen hade jag skrotat, eller gett till någon som älskar bilar, för en måltid eller två. (och antagligen kommer media skriva om händelsen, som ger lite bonus)

Får vi bilen, så ses vi som desperata individer, jakt på pengar, inte lycka.

Marko
Avstängd

Kvitt eller dubbelt

Inläggav Marko » 13 okt 2012 20:49

Det hade nog inte en savant räknat ut ; )

Användarvisningsbild
freddemalte

Kvitt eller dubbelt

Inläggav freddemalte » 13 okt 2012 20:59

Marko skrev:Det hade nog inte en savant räknat ut ; )

Kloka ord Marko! Visdom och intelligens ska inte förväxlas.

Marko
Avstängd

Kvitt eller dubbelt

Inläggav Marko » 13 okt 2012 22:30

Tack,
Det var väl dom första positiva ord jag hört på flera år publikt.
I mångt håller jag med dig Fredrik, börjar sakta se vad du ser.

Kristofer

Kvitt eller dubbelt

Inläggav Kristofer » 14 okt 2012 00:37

Pilatus skrev:
freddemalte skrev:Aha! Ja det var minsann klurigt! ;-) 33/50 med andra ord . . . (jag avsåg förvisso chansen andra gången) . . .Men! jag skulle ändå (även om eventuella statistiker/superdatorer har kommit fram till detta) vilja hävda att det ligger någon forma av "feltänk" i detta ändå, ty man torde väl ändå ta hänsyn till ordningsföljden (stegen)? Eftersom det är 50% chans att man ska välja rätt i steg två kan väl knappast den chansen förändras bara för att man byter, ty de två sista luckorna är ju "osedda" och kan då vara vilket som oavsett att den första var fel. Detta skulle vara intressant att utreda ytterligare vid tillfälle. men om hon nu har 228 i IQ så lutar det ju mot att det är jag som tänker fel här ;-)

Det blir tre alternativa scenarion:
1.
Spelaren väljer bilen = (sannolikhet 1/3)
Presentatören visar en av getterna, get B
Spelaren väljer då luckan med get A.
Presentatören visar då get A
Förlust

2.
Spelaren väljer get A = (sannolikhet 1/3)
Presentatören måste i detta fall visa get B

3.
Spelaren väljer get B = (sannolikhet 1/3)
Presentatören måste i detta fall visa get A

Spelaren har lika stor chans att initialt välja bilen, get A eller get B. Byte ger vinst i 2/3 av fallen.

otroligt klurigt för att vara ett så begränsat problem...gillar sånt...vet du om ngr fler liknande? vore kul att få fundera lite på ngt ...utan ett givet facit förstås...

Användarvisningsbild
Zokrates

Kvitt eller dubbelt

Inläggav Zokrates » 14 okt 2012 01:06

Är exemplet vetenskapligt bekräftat?

Det vore ju annars rätt enkelt att köra ett test på 1000 personer och se om sannolikheten att vinna
ökar genom ett byte.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Kvitt eller dubbelt

Inläggav Pilatus » 14 okt 2012 01:11

Kristofer skrev:otroligt klurigt för att vara ett så begränsat problem...gillar sånt...vet du om ngr fler liknande? vore kul att få fundera lite på ngt ...utan ett givet facit förstås...

Den schweiziske matematikern Leonhard Euler fick höra talas om problemet med Königsbergs sju broar och beslöt sig för att lösa det. Problemet var alltså att finna en promenadväg som passerar varje bro exakt en gång. Finns det en sådan väg?

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Kvitt eller dubbelt

Inläggav Cosmic philosopher » 14 okt 2012 07:45

Pilatus skrev:
Kristofer skrev:otroligt klurigt för att vara ett så begränsat problem...gillar sånt...vet du om ngr fler liknande? vore kul att få fundera lite på ngt ...utan ett givet facit förstås...

Den schweiziske matematikern Leonhard Euler fick höra talas om problemet med Königsbergs sju broar och beslöt sig för att lösa det. Problemet var alltså att finna en promenadväg som passerar varje bro exakt en gång. Finns det en sådan väg?

Bild

Kul att meditera över! Tack Pilatus.
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Kvitt eller dubbelt

Inläggav Jörgen » 14 okt 2012 22:00

På risk att verka trög.. så här tänker jag mig det...

Första valet tar bort en dörr och objekt.

Sedan oppnas en kvarande dörr med en get.

Kvar är två oöppnade dörrar, en med get, en med en bil.

50/50 får jag det till. Inget av de egna beslut kan påverka chansen.

Nu ska jag tjuvtitta i wikipedia...

Oj! sanningstabellen ger ett tydligt budkap, där ser man :^o
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Återgå till "Lekstugan"