Dura M skrev:Justin Case skrev:Aleph0 är mängden av alla naturliga tal, och eftersom det största naturliga talet måste vara ändligt (annars är det inte ett naturligt tal), och eftersom antalet naturliga tal är ändligt (annars vore det största naturliga talet oändligt och inte naturligt), och om ett ändligt tal gånger ett ändligt tal alltid måste bli ett ändligt tal, måste Aleph-0 vara ändligt.
Du menar alltså att aleph0 är ändligt?
Nej, det har jag inte påstått. Jag påstod att
om ett ändligt tal gånger ett ändligt tal alltid måste bli ett ändligt tal, måste Aleph-0 vara ändligt, eftersom det största naturliga talet per definition måste vara ändligt, och eftersom även antalet naturliga tal (indirekt "per definition") är ändligt. Eftersom nu Aleph0 inte är ändligt, och eftersom det största naturliga talet som sagt måste vara ändligt, och eftersom antalet naturliga tal som sagt är ändligt, visar detta att det går att komma bortom de ändliga talen genom att lägga ihop ett ändligt antal ändliga tal med varandra. Multiplikation är ju bara en förkortning för en upprepad addition.
Så om x definieras som det största av alla ändliga tal, och man sedan skriver y=x+1, så stöds påståendet, att y inte är ett ändligt tal (och därför diskvalificeras enligt min tävlings regler), av ovanstående (d.v.s. att det faktiskt går att komma bortom de ändliga talen genom att lägga ett ändligt antal ändliga tal till varandra). Därför ska tävlingsbidraget "x = det största av alla ändliga tal; y=x+1" diskvalificeras.
Om Aleph0 är korrekt definierat som mängden av alla naturliga tal, hur föreställer du dig att Aleph skulle ha kunnat vara oändligt om det
inte hade gått att komma bortom ändliga tal genom att lägga ihop ett ändligt antal ändliga tal med varandra? För att det skulle kunna vara så, skulle antingen det största naturliga talet ha behövt vara oändligt - men i definitionen av "naturliga tal" ingår ju att de är ändliga, så det håller inte - eller så skulle antalet naturliga tal ha behövt vara oändligt - men det kan det inte heller vara, för antalet naturliga tal är ju detsamma som det största naturliga talet, och det konstaterade vi ju just var ändligt.