Vad är humor?

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad är humor?

Inläggav Algotezza » 17 sep 2013 14:58

Antic skrev:Jag älskar brittisk humor för den är så "insane" och full med sarkasm och ironi.

Det värsta jag vet är torr, snäll och rak humor.


Ingen humor är rak.

Humor är alltid böjd, lite tvetydig.

Annars: ge exempel på torr, snäll och rak humor, tack!

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Vad är humor?

Inläggav Antic » 17 sep 2013 15:28

Rak och torr humor är väl sån som är väldigt enkelt att förstå oftast ämnad för väldigt lågintelligenta där de kan identifiera saker som har direkt med vardagen att göra och som de lätt kan känna igen sig i. Som bondkomik till exempel eller små anspelningar. Såna som ser en banan och börjar fnittra för att sedan utropa, Vad skall du med den till, hi hi hi.

Möjligtvis en historia dragen på Allsång på Skansen där man inte får uppröra barnfamiljerna alltför mycket eller komplicera det hela med lite raffinerad komik som lätt kan misstolkas lika lite som den kan associeras med något i det direkta vardagliga livet.

Jag var på ett forum där säkert 98% av medlemmarna var så kallade nördar där man drog vitsar om "html makes good" och hexadecimala kringelkrokar, dvs i pauserna när man tröttat en stund på att förkasta Windows som skit vill säga. Humor så torr att Sahara verkade lockande och sval.

Har märkt att förvånansvärt många kan inte greppa extrem humor helt enkelt för att de inte kan känna igen sig i den eller se den i det vardagliga livet.

Rak humor är en väldigt förutsägbar humor på en väldigt normal nivå. Som buskishumor, bondkomik, små anspelningar osv.

Sånt är inte min grej.

De flesta sitter som frågetecken när de får se sån här humor.
https://www.youtube.com/watch?v=9U0tDU37q2M

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Vad är humor?

Inläggav Algotezza » 17 sep 2013 15:51

Du har missuppfattat vad torr humor är. Har inte ett dugg med bondkomik att göra. Snarare motsatsen.

Humor handlar väldigt ofta mer om hur något sägs/görs än vad som görs eller sägs.

Har du sett Robert Gustafsson på Allsången? Är det snäll familjevänlig humor?

En del humor är ofta rolig bara för stunden. En stor del av det vi kallar humor är kontextberoende och ofta bundet till ett visst språk.

Det finns dock även kroppsspråkshumor och tonfallshumor som är mindre språkberoende. Clowner gillar jag dock inte.

Jacques Tati är jag inte heller så förtjust i. Chaplin går an.

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Väderkvarn
Inlägg: 550
Blev medlem: 17 nov 2010 23:46

Vad är humor?

Inläggav Väderkvarn » 17 sep 2013 18:25

Antic skrev:Rak och torr humor är väl sån som är väldigt enkelt att förstå oftast ämnad för väldigt lågintelligenta där de kan identifiera saker som har direkt med vardagen att göra och som de lätt kan känna igen sig i. Som bondkomik till exempel eller små anspelningar. Såna som ser en banan och börjar fnittra för att sedan utropa, Vad skall du med den till, hi hi hi.




:) Det här klippet verkar stämma in på din beskrivning av humor du inte gillar.

Måste erkänna att jag skrattade den här gången.

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Vad är humor?

Inläggav Antic » 17 sep 2013 18:33

Rätt, det är inte min typ av humor.

Då var Rowan Atkinson betydligt roligare i serien "Not The Nine o'Clock News"

Eller här med medlemmar ur Monty Python där den ena är värre än den andra och till sist flippar det ur helt och hållet när skrytet om att vara fattigast når sin klimax.
https://www.youtube.com/watch?v=FatHLHG2uGY

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Vad är humor?

Inläggav Anne » 22 sep 2013 18:45

Antic skrev:Själv gillar jag ganska bizarr humor ala Monty Python och skriver en del sjuka saker själv. Man vet aldrig om folk tål sjuk humor eller inte men jag postar det i alla fall. ;)

Jultidningsförsäljaren

Du säljer jultidningar och har med dig en stor väska full med jultidningar. Du går in i en trappa och öppnar väskan. Sen ringer du på en dörr och väntar.

Dörren öppnas och det är en äldre försynt dam på 80 år som öppnar

- Hej, får det lov att vara lite jultidningar? Jag har allt från tidningen Julefröjd till Hans och Greta. :)

Damen – Nej tack, jag skall inte ha några jultidningar :)

Du tar då fram en stor pistol och skjuter ned henne på fläcken lika enkelt som om du hade knutit skon eller kraftsat dig på näsan utan någon känsla alls. Ditt enda bekymmer är hurvida det var 1 eller 2 skott kvar eftersom du inte har pengar till nya. Du blir alldeles kall när du inser hur genomtänkt den hemska gamla haggan lurade dig till att slösa ett skott när du inte hade pengar till nya och till råga på allt förvägrade dig att sälja dina vackra jultidningar.

Då kommer grannarna ut och undrar vad som står på.

Med gråten i halsen säger du, – Hon ville inte köpa en jultidning, den elaka gamla hemska häxan. Sen lurade hon mig att använda mina kulor när jag inte har kulor till att köpa nya kulor.

Och så gråter du och känner dig illa behandlad, du är ett offer för hänsynslös utstuderad elakhet.

Grannarna visar naturligvis full förståelse och du får tröst och massor med komplimanger för att det är så synd om dig.

GranneÅåååh, den där hemska gamla elaka provocerande häxan, hur kunde hon såra folk så och och förvägra dem att sälja sina fina vackra jultidningar och sedan lura dem att använda sina sista medel, hon borde polisanmälas. :(

Du blir naturligtvis hjälte och rättegång är det inte tal om då till och med polisen tröstar dig och ger dig komplimanger när de förstår hur utsatt och illa behandlad du blev av den hemska gamla damen. Faktum är att en av dem köper 5 jultidningar av dig för att han tycker synd om dig och ger dig 100 kr till nya kulor till pistolen.


Ungefär sån humor tycker jag väldigt mycket om. Säkert för bizarr för de flesta gissar jag. Men vadå, det är ju fiktion. ;)


Det hade varit intressant att höra hur någon ens kan uppfatta ovanstående som humor och motivera vad som är kul i den här historien.
//Uppriktigt förvånad

Kristofer
Inlägg: 339
Blev medlem: 30 mar 2012 22:04

Vad är humor?

Inläggav Kristofer » 22 sep 2013 23:07

lynx skrev:
Antic skrev:Själv gillar jag ganska bizarr humor ala Monty Python och skriver en del sjuka saker själv. Man vet aldrig om folk tål sjuk humor eller inte men jag postar det i alla fall. ;)

Jultidningsförsäljaren

Du säljer jultidningar och har med dig en stor väska full med jultidningar. Du går in i en trappa och öppnar väskan. Sen ringer du på en dörr och väntar.

Dörren öppnas och det är en äldre försynt dam på 80 år som öppnar

- Hej, får det lov att vara lite jultidningar? Jag har allt från tidningen Julefröjd till Hans och Greta. :)

Damen – Nej tack, jag skall inte ha några jultidningar :)

Du tar då fram en stor pistol och skjuter ned henne på fläcken lika enkelt som om du hade knutit skon eller kraftsat dig på näsan utan någon känsla alls. Ditt enda bekymmer är hurvida det var 1 eller 2 skott kvar eftersom du inte har pengar till nya. Du blir alldeles kall när du inser hur genomtänkt den hemska gamla haggan lurade dig till att slösa ett skott när du inte hade pengar till nya och till råga på allt förvägrade dig att sälja dina vackra jultidningar.

Då kommer grannarna ut och undrar vad som står på.

Med gråten i halsen säger du, – Hon ville inte köpa en jultidning, den elaka gamla hemska häxan. Sen lurade hon mig att använda mina kulor när jag inte har kulor till att köpa nya kulor.

Och så gråter du och känner dig illa behandlad, du är ett offer för hänsynslös utstuderad elakhet.

Grannarna visar naturligvis full förståelse och du får tröst och massor med komplimanger för att det är så synd om dig.

GranneÅåååh, den där hemska gamla elaka provocerande häxan, hur kunde hon såra folk så och och förvägra dem att sälja sina fina vackra jultidningar och sedan lura dem att använda sina sista medel, hon borde polisanmälas. :(

Du blir naturligtvis hjälte och rättegång är det inte tal om då till och med polisen tröstar dig och ger dig komplimanger när de förstår hur utsatt och illa behandlad du blev av den hemska gamla damen. Faktum är att en av dem köper 5 jultidningar av dig för att han tycker synd om dig och ger dig 100 kr till nya kulor till pistolen.


Ungefär sån humor tycker jag väldigt mycket om. Säkert för bizarr för de flesta gissar jag. Men vadå, det är ju fiktion. ;)


Det hade varit intressant att höra hur någon ens kan uppfatta ovanstående som humor och motivera vad som är kul i den här historien.
//Uppriktigt förvånad


Jag håller med...jag ser inte heller den tydliga humorn i berättelsen...en kille, "du", med total avsaknad av mentalisering gör en lite knepig tolkning av verkligheten som sedan delas av "alla"? men det understryker ju bara att den står i rätt tråd då...

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Vad är humor?

Inläggav Antic » 23 sep 2013 07:30

Glöm att vara analytisk, det är det sista man skall vara när man läser sånt här. ;)

Det är "delas av alla" som var poängen ja. ;)


Återgå till "Lekstugan"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster